اعتراض عضو شورای شهر به روند تصویب بودجه شهرداری اراک

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی ، عضو شورای شهر اراک در وب سایت خود چنین نوشت : از آخرین نطقی که در صحن شورا داشتم چند ماهی میگذره راستش قصد نداشتم اینور سال صحبتی کنم اما بودجه ارسالی شهرداری برای سال ۹۴ به شورا و چند مورد دیگه باعث شد تا برای  جلسه ۱۳۹۳/۱۲/۱۱صحن رسمی شورا درخواست وقت کرده و مطالبم را مطرح کنم از آنجائیکه برابر روال  نطقها را جهت استحضار همشهریانم منتشر می کردم لذا در زیر متن کامل سخنانم در جلسه را تقدیم وخوشحال میشم نظرها و پیشنهادهای همشهریانم را داشته باشم

بسم الله الرحمن الرحیم

طلیعه سخن خودم را مزین به آیه هفت سوره مبارکه مائده که افتخار آن را دارم سال ها با تمسک به آن در نیروی انتظامی در خدمت مردم بودم ، می کنم که می فرماید:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

اى کسانى که ایمان آورده‏اید براى خدا به داد برخیزید [و] به عدالت‏شهادت دهید و البته نباید دشمنى گروهى شما را بر آن دارد که عدالت نکنید عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است.

ودر ادامه و قبل از هر سخنی برای یاد آوری خودم سوگندی را که در بدو ورودم به شورا در محضر قرآن مجید یاد کردم تکرار می کنم:

“من در برابر کلام ا… مجید و به خداوند متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه برشرف انسانی خویش تعهد می نمایم که در حفظ امانت و انجام هرچه بهتروظایفم و خدمت به مردم کوشا باشم و قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چهارچوب وظایف و اختیارات خود مراعات نمایم و در همه زمینه ها عدالت و انصاف را در نظر داشته و مادام که در شورای اسلامی شهر عضویت دارم در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام نمایم “

ریاست و اعضا محترم شورای اسلامی کلان شهر اراک

بیش از یک ماه است که شهردار محترم اراک بودجه سال ۹۴ را تقدیم شورا کرده و از آن تاریخ تاکنون شورا عمده وقت جلسات خود را به بررسی بودجه سازمان ها و شهرداری ها نموده و روند فرسایشی و بی نتیجه و ناامید کننده که جای تاسف و تامل دارد. بی شک تدوین بودجه در یک سازمان و نهاد از اساسی ترین فعالیت های آن محسوب می شود چرا که تعیین کننده سیر حرکتی در راستای برنامه های تدوین شده آن سازمان می باشد اما آنچه توسط آقای شهردار به عنوان بودجه سال ۹۴ تقدیم شد همچون آب سردی بود بر دل های گرمی که منتظر اقدامات جهادی و سازنده از سوی شهرداری بودند. انتظار می رفت بودجه سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ و سال های قبل از آن دچار تحول اساسی در برنامه ها و سیاست ها باشد انتظار آن بود بودجه سال ۹۴ گام موثری در راستای اصلاح ساختارها، بهبود روشها ، سرعت و نوآوری در راستای طرح ها و …باشد انتظار آن بود بودجه سال۹۴ طلیعه ای باشد برای سامان بخشی به وضعیت نیروی انسانی سازمان عریض و طویل شهرداری و انتظارات دیگری که هم من نماینده مردم و هم مردم شهر داشتند اما در بودجه تقدیمی خبری جز روزمرگی و تکرار مکررات و اختصاص قطره چکانی اعتبارات و ..دیده نشد. ضرایبی افزایش داشتند که این ضرایب به صورت عادی و معمول است نه از نوع آوری خبری است و نه از حرکت جهادی ، اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام عظمای ولایت بوده و هست  عنصر فراموش شده این بودجه میباشد ناهماهنگی بین شهرداری و سازمان های وابسته در ردیف ها و رقم های بودجه حکایت از زخم کهنه جزیره ای عمل کردن در ساختار شهرداری داشته و دارد و در مقابل توجه خاص به هزینه های جاری به ویژه در بخش پرسنل به وضوح به چشم می خورد و بی عدالتی در این زمینه نیز اظهر من الشمس است .اختلاف حقوق در سازمان ها موید این مطلب است.

نگاه به سرمایه گذاری و استفاده از مشارکت مردمی عناصر فراموش شده بوده و در بودجه جایگاهی نداشته و البته موارد دیگر که در جلسات مختلف بررسی بودجه هم بنده و هم دوستان دیگر به آن اشاره نمودیم. اعتقاد من بر این است که این بودجه نه با نیاز های شهر و شهروندان تناسب دارد و نه با آرمان های شورای چهارم و متاسفم از اینکه به نظر می رسد جناب آقای شهردار در جریانی حل شد که قول اصلاح آن را داده بود.

دوستان وهمکاران عزیز ، فرصت ها به سرعت در حال گذار هستند و از مهلتی که همشهریان به من و شما داده اند چیزی باقی نمانده یادمان باشد مردم به ما اطمینان نموده و انتخابمان کردند تا شورای شهری باشیم که به کلان شهر تغییر عنوان داده و یادمان باشد کلان شهر را ما باید بسازیم و ساخت کلان شهر نگاه کلان می خواهد با روزمرگی و فعالیت های باری به هرجهت نمی توان کلان شهر ساخت. امروز دو شهری که در حال رشد بودند و به اراک ملحق شدند تا آن را کلان کنند به طور کامل فراموش شدند و به حاشیه های شهر تبدیل شدند قرار نبود سنجان و کرهرود که دو شهر مستقل و و اقعا در حال رشد بودند به دو محله تنزل پبداکنند اما متاسفانه امروز این نگاه حاکم شده و این ظلم آشکار در حق شهروندان است یادمان باشد این دو شهر بودجه مستقل داشتند ، طرح توسعه داشتند، فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی ، عمرانی مخصوص خود را دنبال می کردند اما امروز جایگاهشان در بودجه ۹۴ کجاست؟

در هر صورت تصویب این بودجه با این روند هم مغایر با شعار ها ، طرح ها و آرمان های کلان شهر اراک است و هم جفا در حق شهروندان لذا اینجانب مخالفت خودم را با کلیات آن اعلام و از شما بزرگواران نیز تقاضا دارم با توجه به رسالت و مسئولیتی که پذیرفته اید و سوگندی که یاد کرده اید با موضوع برخورد نموده و بدانید و بدانیم که باید جوابگوی اعتماد مردم باشیم. علاوه بر بودجه ذکر چند نکته دیگر را ضروری می دانم.

۱-نخستین و مهم ترین موضوع بحث نیروی انسانی و ارائه خدمات در شهرداری است امروز ما با تنوع خدمات در شهرداری مواجه هستیم اعم از رسمی (کارمندی ، کارگری ) قراردادی ، حجمی و … که این روند بی سر و سامان باعث شده که سازمان شهرداری روز به روز بزرگتر و حجم خدمات کمتر باشد . مضافا بر اینکه شرایط به گونه ای رقم خورده که فرصت برای رانت خواری عده ای نیز فراهم شده است و ازاین طریق افرادی بستگان و دوستان خود را به شهرداری وارد می کند متاسفانه به نظر می رسد شهرداری سیاستی برای مهار این روند دنبال نمی کند در سال ۹۳ شورا از شهرداری در خواست کرد با گرفتن مشاور طرح ساماندهی نیروی انسانی را در دستور کار قرار دهد که این مصوبه نیز همانند تعداددیگری از مصوبات شورا مورد بی توجهی شهرداری قرار گرفت سرانجام این موضوع چه خواهد شد ؟ نکته قابل توجه این که افرادی که با استفاده از نفوذ وارد می شوند به دلیل وابستگی در خدمت نیز از شرایط ویژه برخوردارند از تمام مزایای مربوطه برخوردار خواهند بود.

۲-موضوع مدیران و مسئولین شهرداری نیز جای سوال است ملاک انتخاب و عزل و نصب ها چیست . آیا فردی که قراردادی است و معلوم نیست که سال دیگر قراردادش تمدید شود شایسته است به عنوان یکی از مسئولین اصلی و تصمیم گیر شهرداری منصوب گردد؟تخصص ، تجربه ،دانش و .. در کجای عزل و نصب ها قرار دارد؟چرا معاونین اجرایی یا فاقد پست سازمانی هستند و یا سرپرست ؟اساساآیا این نوع مدیریت در شان کلان شهر اراک هست ؟ این که شورا در عزل و نصب ها نمی تواند دخالت کند درست اما چرا دیگر دستگاه های مسئول دخالت نمی کنند؟

۳- موضوع طرح ۵۵ متری مجددا در حال فراموشی است . همانطور که قبلا و در جلسات مختلف عرض کردم برخورد با این معضل همواره شعاری بوده و هرازچندی برای خالی نبودن عریضه مشاوری گرفته شده و طرحی روی طرح قبلی و برگی روی اوراق پرونده قبلی گذاشته شده است. همکاران عزیز شورا طرح ۵۵ متری طرح بزرگی است که جدای از نداشتن توجیهات فرهنگی، اجتماعی، تجاری، ترافیکی و… که موضوع بحث امروزم نیست اجرای آن آدم های بزرگ و جسارت فراوان می خواهد که به اعتقاد من قد و قواره شهرداری اراک به آن نمی رسد در طی دو سه سال گذشته حتی یک ملک در این مسیر تملک نشده و بیست میلیاردتومان اختصاصی در بودجه  سال ۹۳ دست نخورده تحویل ۹۴ گردیده و با عرض تاسف عرض می کنم شهرداری که توان تملک یک ملک در خیابان شهدا و یا انتهای سید الشهدا را ندارد تا معبری که سال هاست مسدود شده رابازگشایی نماید. آیا توان این حجم کار را دارد مگر قرار نبود املاک تملک شده در این مسیر تخلیه شوند و تخریب آیا اقدامی صورت گرفت مگر قرار نبود ستادی در راستای اجرایی شدن شکل بگیرد آیا تشکیل شد و ..بیایید به مردم عزیز شهرمان در این منطقه لطف که نه رحم !!!کنیم و با بازنگری و ارائه طرح منطقی متناسب با فرهنگ عمومی شهر مردم را از این بلاتکلیفی و سردرگمی نجات دهیم این مسئولیت شرعی و قانونی من و شماست .

۴- آخرین نکته ای که با توجه به فرصت کمی که دارم عرض می کنم خطاب به خودم و شما همکاران عزیز شورایی می باشد و آن اینکه روابط ما با شهرداری و سازمان های آن مشخص است . وظایفمان در ماده ۷۱ قانون شوراها تصریح گردیده . در ابتدای عرایضم سوگندی را که درابتدای ورود به شورا در محضر قرآن ایراد کردیم قرائت کردم و شما و خودم را به این قسم مجددا توصیه می کنم. بیایید روند حرکتی خودمان را ارزیابی کنیم یکسال و نیم از عمر شورا گذشته و برگردیم نیم نگاهی به گذشته داشته باشیم به جز روزمرگی چه کار کرده ایم ؟ آیا در مقابل حق الجلسه ای که دریافت می کنیم برای مردم کار کرده ایم ؟آیا تصمیماتمان در جهت صرف و صلاح شهر و شهرداری بوده ؟ آیا منافع شهر را بر منافع شخصی مان ترجیح دادیم ؟آیا در موضوع نظارت به وظایفمان عمل کرده ایم؟ اگر اینگونه بوده که سربلندیم و اگر نه بدانیم فرصت مان رو به تمام است و باید پاسخگوی مردم و افکار عمومی باشیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.