مدیرکل اوقاف استان مرکزی: لزوم توجه واقفان به وقف حسینی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام آیت‌الله عباسیان، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان مرکزی دیروز، ۱۸ مهر در نشست سوگواره بصیرت عاشورایی که با حضور اصحاب رسانه استان برای سومین سال متوالی برگزار شد، گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه رسالت خطیری در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ عاشورایی بردوش دارند و می‌توانند شور و نشاط قابل توجهی را به جلسات اباعبدالله(ع) بدهند.

وی با بیان این مطلب که در طول تاریخ برپایی مجالس اباعبدالله(ع) از اهمیت بالایی برخوردار بوده، اظهار کرد: قیام ایشان جهت احیای دین بود و اگر قرارست دین مبین اسلام احیا و برای همیشه تاریخ زنده و جاودان بماند باید نهضت ایشان همواره با شور و شعور وصف‌ناپذیر برگزار شود.

این مقام مسئول با اشاره به فرمایش امام راحل که فرمودند؛«این محرم و صفرست که اسلام را زنده نگه داشته است» گفت: امام حسین(ع) با قیام خویش اسلام ناب محمدی را ترویج و زنده نگهداشت و از ترویج و تحریف اسلام ناب به اسلام اموی جلوگیری کرد، تمامی مردم از جمله علمای عظام، اصحاب رسانه، مسئولان امر باید با ارائه برنامه‌های جذاب و نو به ترویج فرهنگ عاشورایی کمک کنند و زمینه قوام این نهضت را فراهم آورند.

برگزاری سومین دوره«سوگواره بصیرت عاشورایی»

حجت‌الاسلام عباسیان از اجرای طرح سوگواره بصیرت عاشورایی برای سومین سال متوالی خبر داد و افزود: این طرح با هدف تبلیغ سیره امام حسین(ع)، تبیین نهضت عاشورا، آشنایی با قیام سرور و سالار شهیدان به مرحله اجرا گذارده می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که طرح سوگواره بصیرت عاشورایی به منظور اجرای نیت واقفانی است که موقوفات خود را با نیت برگزاری مراسم‌های عزاداری سیدالشهدا و اطعام عزاداران ثبت کردند، افزود: این سوگواره در دو سال گذشته از درخشش و قوت بسیار خوبی برخوردار بود که گزارش عملکرد این محافل در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ گواهی براین ادعاست.

حجت‌الاسلام عباسیان در ادامه سخنان خویش به تشریح ویژه برنامه‌های طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در سال ۹۴ پرداخت و اظهار کرد: اعزام مبلغ یکی از فعالیت‌های مهم این اداره بود که امسال نیز مانند سال‌های مشابه ۹۱ روحانی اعزامی از قم، روحانیون بومی و روحانیون مستقر در امامزادگان صورت می‌گیرد.

تشریح اقدامات اوقاف در ایام محرم

وی برپایی ۴۷ دفتر مشاوره‌ای و پاسخگویی به مسائل شرعی، فعالیت ۳۰ نمایشگاه فرهنگی در بقاع متبرکه استان، ۲۷ ایستگاه همه واقف باشیم و ۱۴ خیمه معرفت را از اهم فعالیت‌های بقاع متبرکه در دهه اول محرم همزمان با دهه امر به معروف و نهی از منکر دانست.
مدیر کل اوقاف استان از برگزاری شام غریبان حسینی در ۶۸ بقعه در استان خبر داد و افزود: این مراسم با تدابیر امنیتی همراه بوده و همواره مانند سال‌های قبل با مساعدت رؤسای هیئات مذهبی به نحو احسن انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام عباسیان در ادامه به برگزاری مراسمی تحت عنوان لبیک یا حسین(ع) در دومین روز از ماه محرم نیز اشاره کرد و گفت: این مراسم سال گذشته در امامزادگان آمنه خاتون(س) و عبدالله(ع) اراک و سید علی اصغر(ع) ساوه با استقبال خوب مردم برگزار شد که امسال نیز این مراسم پنج شنبه با سخنرانی آیت‌الله اراکی، رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب برگزار می‌شود.

وی برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در بقاع متبرکه همزمان با اولین جمعه ماه محرم را از دیگر برنامه‌های در دستور کار عنوان کرد و افزود: برگزاری مراسمی همچون «احلی من العسل» با مشارکت آموزش و پرورش، همایش رهروان زینبی ویژه بانوان، همایش نهضت بیداری با خطبه‌های علوی، برپایی محافل عزاداری و تجمع در روزهای اربعین و سالروز وفات پیامبر(ص) را از اهم برنامه‌هاست.

آمادگی ۵۴ بقعه برای همکاری با واقفان عزای حسینی

حجت‌الاسلام عباسیان از اعلام آمادگی ۵۴ بقعه به منظور همکاری با خیرین و واقفین نذورات و اطعام عزاداران حسینی خبر داد و گفت: خیرین و واقفان در بحث نذورات فرهنگی می‌توانند با هماهنگی با هیئت امنا از امکانات و ظرفیت‌های امامزادگان استفاده کنند.

مدیرکل اوقاف استان در پایان، ابراز کرد: از مجموع موقوفات در سطح استان ۱۵ درصد آن به منظور برگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع) ثبت شده است، از حیث درآمد موقوفات در استان تنها ۷ درصد درآمد موقوفات برای برگزاری مراسم عزای حسینی وقف شده است که از این حیث استان مرکزی جزء استان‌های ضعیف به شمار می رود که امید ست با مساعدت واقفان و خیرین در این امر نیز پر رنگ‌تر ظاهر شویم.

یادآور می شود؛ در استان مرکزی ۸۵ درصد عایدات برای موقوفات بازسازی عتبات و عالیات ثبت شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.