نقش راه آهن اراک در هشت سال دفاع مقدس

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا ، رژیم بعثی عراق هرگز تصور نمی کرد که ملت ایران بتواند با حمایت قاطع از رزمندگان و خدمات پشت جبهه، هشت سال در مقابل سلطه طلبی هایش استقامت کند چرا که صدام پیش از حمله به ایران با ۳۷ کشور جهان وارد مذاکره شده و حمایت های آنها را به خود جلب کرده بود.
یکی از جنبه های مهم جنگ تحمیلی زیرساخت های ارتباطی ترکیبی و به ویژه راه آهن است که در هشت سال جنگ تحمیلی به عنوان یکی از شریان های مهم در تامین نیاز جبهه های جنوب و غرب نقش آفرینی کرده است.
استان مرکزی واقع در قلب ایران به لحاظ شرایط جغرافیایی به طور مستقیم در عرصه خدمات جنگ و پشتیبانی از رزمندگان اسلام نقش ایفا کرد به طوری که این نقش راهبردی در واگویی خاطرات جنگ از زبان اغلب رزمندگان، پیشکسوتان و فرماندهان جنگ شنیده می شود.
نقش راه آهن اراک در دفاع مقدس به حدی بوده است که کتابی با عنوان سند افتخار به قلم جلال الدین کوکنار و عباس خسروانی در این خصوص به رشته تحریر درآمده است که جنبه های مختلف نقش حمل و نقل ریلی در جنگ و نیز خاطرات کارکنان راه آهن و رزمندگان اسلام در آن درج شده است.
مدیرکل راه آهن اراک در گفت و گو با ایرنا نیز در این خصوص گفت: یکی از خدمات راهبردی این دستگاه در دوران جنگ تحمیلی انتقال انواع مهمات جنگی از تهران و یا دیگر استان ها به جبهه های نبرد حق علیه باطل در جنوب کشور بود.
جلال الدین کوکنار افزود: وجود راه آهن سراسری شمال به جنوب باعث شده بود تا مهمات و تجهیزات نظامی در حجم انبوه و در کوتاهترین زمان ممکن به دست رزمندگان برسد.
وی ادامه داد: رژیم بعثی عراق به نقش کلیدی راه آهن سراسری شمال به جنوب پی برده بود از این رو بسیاری از پل هایی که در مسیر اراک به خرمشهر بود را مورد آماج حملات هوایی قرار می داد، اما کارکنان راه آهن با همکاری نیروهای محلی در کوتاهترین زمان ممکن با اراده بسیجی و جهادی ، پل های تخریب شده را مرمت و مسیر عبور قطارها را بازسازی می کردند.
مدیرکل راه آهن اراک جابه جایی رزمندگان اسلام را یکی دیگر از خدمات این اداره کل عنوان کرد و گفت: از آنجایی که در اوایل جنگ عملیات ها در فاصله زمانی کوتاهی انجام می شد، حضور به موقع رزمندگان اسلام در جبهه ها یک اصل اساسی تلقی می شد که راه آهن اراک در این خصوص نیز نقش کلیدی داشت.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از خدمات راه آهن به جبهه های جنگ، انتقال مجروحان و شهدا از جبهه جنوب به استان های مرکزی کشور بود، اظهار کرد: راه آهن اراک با در اختیار داشتن واگن های مخصوص، برای حمل مجروحان و تعبیه سردخانه در بعضی از واگن ها، شهدا را به خارج از مناطق جنگی منتقل می کرد.
کوکنار بیان کرد: در دوران دفاع مقدس به درخواست ارتش جمهوری اسلامی ایران، قطارهای مخصوص جنگی راه اندازی شد که به وسیله آنها انواع مهمات سبک و سنگین و حتی تانک های غول پیکر را به جبهه ها منتقل می کردند.
وی همچنین در خصوص تامین امنیت کارکنان راه آهن اراک و خانواده هایشان در دوران دفاع مقدس نیز گفت: در آن دوران هشت سنگر در محوطه اداری و منازل سازمانی راه آهن اراک ساخته شد که در طول هشت سال دفاع مقدس بارها مورد استفاده کارکنان و دیگر قشرهای مردم گرفت.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: راه آهن اراک یادآور ازدحام رزمندگانی بود که عشق به ولایت فقیه و میهن در آنها موج می زد و در دوران دفاع مقدس با پای خود به این ایستگاه می آمدند تا برای دفاع از خاک وطن به جبهه ها اعزام شوند.
حسن آصفری افزود: هر کوپه از واگن های قطار برای استقرار شش نفر ساخته شده است اما در دوران دفاع مقدس ۱۴ نفر در هر کوپه مستقر می شدند و همچنین سالن های قطار نیز مملو از رزمندگان اسلام بود.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین خدمات راه آهن اراک در دوران دفاع مقدس، انتقال سریع السیر مجروحان جنگی به استان های امن بود و اگر این خدمات نبود، بدون شک تعداد شهدای جنگ تحمیلی بسیار بیشتر از آمار موجود می شد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: ارسال مواد غذایی از استان های مرکزی به جبهه ها نیز یکی دیگر از خدمات چشمگیر راه آهن اراک به جبهه ها بود چرا که وجود این مهم امکان دسترسی به موقع رزمندگان به مواد غذایی و در نتیجه تقویت بنیه نظامی را فراهم می کرد.
یکی از کارکنان سابق اداره کل راه آهن اراک که خود نیز از رزمندگان دفاع مقدس بوده به خبرنگار ایرنا گفت: برقراری امنیت خطوط ریلی یکی از مهمترین دغدغه های راه آهن اراک در دوران دفاع مقدس بود چرا که رژیم بعثی از این امکان با خبر شده بود و همواره در صدد بمباران این خطوط بود و پل ضامنجان اراک و پل تله زنگ استان لرستان آماج این حمله های هوایی قرار گرفت اما کارکنان راه آهن با روحیه بسیجی به عنوان سنگر دوم جنگ در عرض چند روز آنها را ترمیم کرده و نگذاشتند در خدمات رسانی به جبهه اختلال ایجاد شود.
حسین خسروبیگی بیان کرد: برای حفاظت از پل ها ابتدا از استتار استفاده می شد و در صورت تشدید حملات از کارکنان راه آهن برای حفاظت از پل های استفاده می شد.
وی گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی هفت کمیته برای سازماندهی امور مربوط به جنگ، در بخش های مختلف تشکیل شد و کارکنان راه آهن به صورت سازماندهی شده در هر یک از این کمیته ها سازماندهی شده بودند.
این بازنشسته راه آهن اراک افزود: ظرفیت قطارهای مسافربری در دوران جنگ تحمیلی ۶۰۰ نفر بود اما در هر روز که قطار از اراک به سمت جنوب کشور حرکت می کرد بیش از یک هزار و ۴۰۰ رزمنده را به مناطق عملیاتی منتقل می کرد.
وی بیان کرد: کارکنان راه آهن اراک شاهد صحنه های عاشقانه ای از رزمندگان و مردمی بودند که با رفتار و ایمان خود تک تک واژه های کتاب دفاع مقدس را رقم زدند و این رشادت ها هرگز از خاطره ها فراموش نمی شود.
خانواده بزرگ راه آهن اراک با تقدیم سه شهید و ۶۷ آزاده و جانباز برگ زرینی در کارنامه درخشان دوران دفاع مقدس ثبت کرده است.
در شهریورماه سال ۱۳۱۷ اتصال ریلی شمال به جنوب کشور در ایستگاه سمیه (محدوده فعلی اداره کل راه آهن اراک) به صورت رسمی افتتاح شد.
حوزه راه آهن اراک شامل خطوط ریلی به طول ۴۲۶ کیلومتر در استان های قم، مرکزی و لرستان است که ۲۰ ایستگاه را تحت پوشش دارد.
۳۱ شهریور تا هفتم مهرماه به عنوان هفته گرمیداشت دفاع مقدس نامگذاری شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.