آستانه تحمل و نقد پذیری

آستانه تحمل در برابر نقد در یک نگاه کلی و به صورت نسبی به سه دسته بالا، متوسط و پایین تقسیم می شود و همین امر نوع برخورد افراد با نقد را تا حدودی روشن می کند.
این تقسیم بندی ممکن است با آن چه به طور معمول در ذهن داریم تفاوت داشته باشد زیرا افراد در حالت عادی به دو دسته با تحمل بالا و پایین دسته بندی می شوند ولی با نگاهی ژرفتر در رفتارهای فردی و اجتماعی در می یابیم که دسته بندی ریزتری نیز قابل تصور باشد.
افرادی که آستانه تحمل پایینی دارند در برابر انتقاد به شدت عصبانی شده و در مقابل آن موضع تند می گیرند و با خشونت برخورد می کنند.
آن دسته از افراد که در گروه متوسط جای می گیرند در برابر انتقاد واکنش منطقی نشان داده و سعی می کنند با رفتاری متین از خود دفاع کرده و یا انتقاد را پذیرا باشند و از آن برای اصلاح وضعیت موجود استفاده می کنند.
گروه سوم افرادی هستند که در برابر نقد موضع انفعال را برمی گزینند و واکنشی نشان نمی دهند و این قبیل افراد اگر در مسند مسوولیت بنشینند و یا در جایگاه بالای اجتماعی باشند، به طور معمول راه سکوت و بی تفاوتی در برابر نقد را پیشه می کنند که این مهم اثر گذاری نقد از طریق رسانه ها را می کاهد.
عمومی شدن بی توجهی به رسانه ها و نقد و نظر را باید نشانه های بی تحرکی و سکون جامعه به شمار آورد که امری بسیار خطرناک است زیرا نشان می دهد که مسوولان حساسیت خود را نسبت به افکار عمومی از دست داده اند.
اشاعه فرهنگ بی تفاوتی به نقد و نظر در رسانه ها و به اصطلاح محل نگذاشتن به منتقدان که برخی چهره های هنری نیز آن را به طور علنی ابراز کرده اند، خطر بی تفاوتی منتقدان را نیر در پی دارد و جامعه را وارد چرخه سکون می کند.
این چرخه خطرناک به این شکل است که افراد، شخصیت ها و سازمان ها به نقد بی توجهی می کنند و همین امر بی توجهی منتقدان را در پی دارد و به تدریج بساط انتقاد را بر می چیند و راه را برای انواع مفاسد باز می کند.
انتقاد زمینه ساز رفتار و گفتار متین و سنجیده است و گشایش باب ناصواب بی توجهی به نقد و منتقدان در جامعه، بستر بیهوده گویی و اعمال ناشایست را هموارتر کرده و همین امر اساس جامعه را با خطر مواجه می کند.
بی تفاوتی به مسایل اجتماعی و سر در لاک خود فرو بردن در سال های اخیر بارها مشاهد شده تا جایی که برخی افراد حتی در زمانی که جنایتی در حال انجام بوده به شاهدانی خاموش تبدیل شده و هیچ واکنشی نشان نداده اند و یا فقط به گرفتن فیلم عکس به قصد سرگرمی پرداخته اند.
ترویج نقد منطقی و مبتنی بر اصول علمی و نیز برخورد منصفانه مسوولان با آن زمینه توجه به افکار عمومی را فراهم می کند و چنانچه افکار عمومی نیز تاثیر مثبت خود در مسایل اجتماعی را شاهد باشد، مسوولیت اجتماعی گسترش یافته و جامعه به سمت شادابی، تحرک و سلامت حرکت خواهد کرد.
علی حیدر شاه حسینی – رئیس ایرنا در استان مرکزی

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.