مروری بر نقش ایرنا استان مرکزی در اطلاع رسانی هشت سال دفاع مقدس

س- لطفا از حال و هوای آن دوران بگوئید:
ج- در اوایل جنگ و در روزهای آغازین سال ۱۳۶۰ که مصادف با تاسیس خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان مرکزی بود اشتیاق مردم برای اعزام به جبهه های نبرد با نیرو های بعثی عراق در جنوب وغرب کشور به حدی بود که هفته ای نبود که خبری از اعزام نیرو های جوان و رزمنده از شهر ها، بخش ها و روستاهای این استان به مناطق جنگی نداشته باشیم .
استان مرکزی دارای یک لشگر در جبهه ها به نام لشگر ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع) با فرماندهی شهید والا مقام مهدی زین الدین بود که گردان های این لشگر را رزمندگان شهرستان های این استان از جمله گردان ولیعصر (عج) ساوه تشکیل می داد.
س- از چه زمانی کار اطلاع رسانی به شما واگذار شد؟
تا قبل از تاسیس خبرگزاری در استان مرکزی فردی به نام سعید پرویزیان به عنوان رابط خبری با این سازمان همکاری داشت که پس از تاسیس خبرگزاری، از سوی پشتیبانی جبهه و جنگ جهاد سازندگی استان مرکزی به جبهه ها اعزام شد و پس از چند ماه به درجه رفیع شهادت نایل آمد و پس از آن این مسوولیت به بنده واگذار شد.
س – چه نکته برجسته ای در اعزام ها و حال و هوای آن روزها به خاطر دارید:
ج – عمدتا نیرو های رزمنده جنگ را اقشار مختلف مردم اعم از جوانان کم سن وسال تا افراد سالخورده تشکیل می داد.
از نکات برجسته اعزام ها اینکه نیروهای رزمنده در هنگام عزیمت به جبهه ها از آنچنان روحیه ای برخوردار بودند که شور و شعف آنان که غالبا افراد محروم و به فرموده امام راحل (ره)صاحبان انقلاب بودند، با برپایی رژه در اراک چشم هر بیننده ای را جلب می کرد .
دوشادوش نیروهای رزمنده بسیج که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هر شهرستان آنان را سازماندهی می کرد نیروهای پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی به همراه کمکهای بی دریغ مردمی و ماشین آلات پشتیبانی اعم از گریدر، لودر، بیل مکانیکی ودیگر ماشین های سبک و سنگین توسط این نهاد انقلاب اسلامی به سوی جبهه ها گسیل داده می شد.
س – در خصوص نقش صنایع استان مرکزی د ردفاع مقدس بیشتر توضیح دهید.
ج – از نکات برجسته و قابل ذکر اینکه کارخانجات بزرگ صنعتی استان مرکزی اعم از اراک و ساوه در آن زمان به عنوان یکی از کانون های مهم پشتیبانی جبهه و جنگ بودند و خبر آن نیز از طریق خبرگزاری جمهوری اسلامی منعکس می شد.
از جمله این کارخانه ها که در این زمینه بسیار فعال بودند می توان از ماشین سازی اراک و صنایع ریخته گری ایران واقع در ساوه نام برد.
کارخانه ماشین سازی اراک نقش مهمی در ساخت پل های بزرگ و متحرک جزایر مجنون داشت و صنایع ریخته گری ایران نیز گلوله های توپ وتانک را ریخته گری می کردند.
س – از بمباران هوایی یا آن چه به جنگ شهرها معروف است، چه خبرهایی تهیه می شد.
ج – از زمانی که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مرز های زمینی را در نوردید و آتش آن دیگر نقاط کشور را در برگرفت ما شاهد شلیک موشک و بمباران مناطق مسکونی و صنعتی بودیم.
از سال ۱۳۶۵ تا پایان جنگ اغلب شب ها وروزها هواپیما های دشمن بر فراز آسمان شهر های مرکزی کشور از جمله اراک، قم، اصفهان، تهران و برخی استان های دیگر دیده می شد .
در این زمان بود که این شهر ها خود را بیشتر به پدافند هوایی مجهز کردند تا مانع از بمباران هواپیما های دشمن شوند،
اراک در این سال ها به یک شهر تقریبا جنگ زده تبدیل شده بود و مسوولان با همکاری آحاد مردم اقدام به ایجاد سنگرهای فردی و جمعی بسیاری در نقاط مختلف کرده بودند که گزارش و عکسهای آن توسط ایرنا مخابره شده است.
برخی از مردم نیز برای در امان ماندن از حملات موشکی و بمباران در این سالها سعی می کردند در مناطقی دور از نقاط شهری سکنی گزینند.
هواپیماهای عراقی در چندین نوبت نقاط مسکونی و صنعتی را در اراک از جمله حاشیه شهر، پشت سیلو و خیابان ملک ( شهید رجایی) و یکبار نیز پست انتقال برق واقع در حاشیه شهر و یکبار نیز شهر خمین را بمباران کردند که علاوه بر خسارات مادی فراوان جمعی از مردم به شهادت رسیدند.
در این میان تعداد بسیار زیادی از راکت ها و بمب های هواپیما های عراقی به دلایل نامعلوم پس از پرتاب عمل نمی کرد که بعد ها توسط نیروهای ویژه خنثی می شد و خبر این شکست دشمن نیز توسط ایرنا مخابره می شد و برای مردم جذابیت داشت.
س- حادثه پنجم مرداد نیز در این راستا قابل ارزیابی است؟
ج – ازوقایع تلخ و خونبار اراک می توان به ۵ مرداد ماه سال ۱۳۶۵ اشاره کرد که طی آن چندین فروند هواپیمای دشمن ضمن بمباران کارخانجات آلومینیوم سازی (ایرالکو)،هپکو، واگن سازی پارس و چند کارخانه ی دیگر با شلیک کالیبر (گلوگه مستقیم تیربار) کارگران این شهر را به خاک و خون کشیدند .
در جریان این بمباران که ساعت ۹:۱۵ دقیقه ی روز یکشنبه پنجم مرداد ۱۳۶۵ اتفاق افتاد ۷۲ نفر از کارگران این کارخانجات شهید و۳۵۶ نفر دیگر مجروح شدند.
هیچوقت یادم نمی رود که در این روز شهر اراک به یک شهر جنگ زده تبدیل شده بود و اکیپ های امداد و نیروهای مردمی شهدا ومجروحین را با آمبولانس، وانت بار و وسایل شخصی به مراکز درمانی هدایت می کردند.
س – از اقدامات پدافند هوایی چه خبرهایی ارسال می شد؟
ج- تلاشهای نیروهای پدافند نیز به طور مرتب ارسال می شد و یکی دیگر از وقایع مهم جنگ در اراک سقوط یک فروند میراژ فرانسوی در تاریخ۱۸شهریورسال ۱۳۶۶ بود.
در این روز یکی از پدافند های مستقر در اراک با شلیک به سوی هواپیمای دشمن بر فراز آسمان اراک موجب سقوط میراژ فرانسوی درمنطقه ی پشت زندان اراک شد.
میراژ فرانسوی پس از سرنگونی در آتش سوخت ولی خلبان آن با چتر خود را نجات داد اما توسط افراد محلی دستگیر و به نیروهای امنیتی تحویل داده شد.
س – خبرنگاران چه اوضاع و احوالی داشتند؟
ج – من که به عنوان خبرنگار و سرپرست خبرگزاری جمهوری اسلامی فعالیت می کردم، از مدت ها قبل بر اثر فشار روحی و روانی ناشی از کار، مشکلات متعددی را تحمل کرده بودم و بر اثر استرس زیاد از ناحیه اعصاب مجروح شدم
وی هم اکنون جانباز و تحت پوشش بنیاد شهید وامورایثارگران هستم.
س – در خصوص شیوه های خبررسانی توضیح بیشتری بدهید.
ج – هنگامی که هواپیما های دشمن در آسمان اراک ظاهر می شدند برای اینکه سریع خبر را به مرکز انتقال دهم به جای رفتن به پناهگاه خود را به پشت بام اداره می رساندم تا از منطقه آسیب دیده ناشی از بمباران اطلاع کسب کنم.
هواپیما های دشمن در هنگام عبور از آسمان اراک برای بمباران دیگر شهر ها دیوار صوتی را در آسمان این شهر می شکستند که این امر باعث شده بود کمتر خانه ای شیشه های سالم داشته باشد و حداقل دوبار از سوی ادارات دولتی اقدام به توزیع شیشه جهت نصب در ساختمان های مسکونی در اراک شد.
س – از چه مطالب دیگری در خصوص دفاع مقدس خبیر تهیه می شد؟
ج – یکی دیگر از خاطرات آن سالها اقامت اسرای عراقی در دو نقطه ی شهر اراک بود که شهید آیت الله حکیم چندین بار از این اردوگاه ها دیدن کرد و رفتار نیروهای ایرانی با آنان با رافت اسلامی همراه بود.
نکته جالب توجه دیگر اینکه زمانی که این اسرا را به وسیله اتوبوس از نقاط جنگی به دیگر نقاط کشور انتقال می داند آنان درمسیر شهر اراک با اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی و شعار الموت لصدام خوشحالی خود را ابراز می داشتند که از این واقعه نیز عکس و خبر تهیه و ارسال شد.
رژیم بعثی عراق در ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۵۹ با بمباران نقاط مختلف جنوبی و غربی کشور جنگ تحمیلی را با ایران اسلامی آغاز کرد که حدود هشت سال به طول انجامید.
۳۱ شهریور تا ششم مهرماه هر سال با عنوان هفته گرامیداشت دفاع مقدس نامگذاری شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.