میزان شیوع افسردگی در زنان استان مرکزی دو برابر مردان

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی ، زهرا زری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک به مناسبت ۱۹ شهریور روز مبارزه با بیماری افسردگی اظهار کرد: هم‌اکنون بیشترین شیوع بین اختلالات روانی در استان متعلق به افسردگی است و زنان دو برابر مردان به این اختلال دچار هستند.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که در حوزه سلامت روان دنبال می‌شود مهارت مقابله با خلق منفی است که با هدف پیشگیری از ابتلا افراد به افسردگی‌ برگزار می‌شود.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: متأسفانه شیوع افسردگی در زنان دو برابر مردان است و بیماری افسردگی در بین سایر اختلال‌های روانی بیشترین شیوع را به خود اختصاص داده است.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه حوزه سلامت روان مرکز بهداشت استان با برگزاری کارگاه‌های مهارتی به دنبال شناسایی باورهای منفی در افراد است، بیان کرد: یکی از دلایلی که باعث بروز بیماری افسردگی در افراد می‌شود باورهای منفی است و هر چه این باورها بیشتر باشد میزان افسردگی در فرد بیشتر خواهد بود.

زری‌مقدم ادامه داد: افسردگی چهار ویژگی دارد و کسانی که نشانه‌هایی از این ویژگی‌ها را در خود دیدند باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: جنبه هیجانی یکی از این ویژگی‌ها است و فرد در جنبه هیجانی احساس گناه، غم و ناامیدی کرده و نسبت به آینده خود کاملا ناامید است، جنبه شناختی نیز یکی دیگر از علائم ابتلا فرد به افسردگی است و طی آن فرد باور دارد که دنیا بهتر نخواهد شد و او کنترلی روی زندگی خود ندارد.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: در جنبه جسمی نیز فرد دچار کم اشتهایی، پر اشتهایی، کم خوابی و یا پرخوابی می‌شود و میل جنسی نیز در او کاهش می‌یابد.

زری‌مقدم با بیان اینکه از جنبه رفتاری نیز فرد کناره‌گیر بوده و از حضور در فعالیت‌های اجتماعی سر باز می‌زند، ادامه داد: فردی که این ویژگی‌ها را به مدت یک هفته در خود ببیند باید حتماً به مشاوره و یا روان‌پزشک مراجعه کند، چرا که ممکن است شرایط او حادتر شده و فرد به فکر صدمه زدن به خود بیفتد.

وی اظهار کرد: برای درمان افسردگی روان‌درمانی‌های زیادی وجود دارد، اما مؤثرین روش درمان شناختی رفتاری است که طی آن مشاور بر روی باورها و افکار منفی فرد تمرکز کرده و به شناخت کلی از فرد دست پیدا می‌کند.

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: هر چه افکار فرد منفی‌تر باشد به همان میزان فرد دچار هیجانات منفی‌تر شده و رفتار منفی‌تری از خود نشان خواهد داد.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.