چرا آتش‌نشانی به باغ شهباز نرسید؟

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی – هرچند به گفته احمد جودکی صاحب باغی که ۳۰ مرداد سوخت و از بین رفت، این اتفاق حاصل سهل انگاری در روشن کردن آتش در نزدیکی باغ و به دنبال آن عدم توانایی حاضران در خاموش کردن این آتش سرکش بوده اما، روایت وی از سرگردان شدنش برای یافتن یک ماشین آتش‌نشانی برای نجات جان باغش متاثر کننده و البته برای مسئولان خدمات و مدیریت شهری استان و شهرستان خواندنی است.

وی در تشریح حادثه گفت: صبح روز جمعه یکی از اهالی اراک که برای بازدید به این باغ انگور رفته بود، آتشی روشن کرد که از کنترل خارج شد و دامان باغ را گرفت. افراد حاضر در صحنه تمامی تلاش خود را برای مهار آتش بکار بستند، اما به دلیل وزش باد در منطقه، زمینه گسترش آتش فراهم شد و آنها نتوانستند از پس کنترل آتش برآیند.

آتش‌نشانی جواب نداد!

جودکی گفت: ساعت ۱۱ و ۱۰ دقیقه با آتش‌نشانی شازند تماس گرفتیم که البته به دلیل عدم پاسخگویی به تلفن، این تماس بارها تکرار شد و کار به جایی کشید که برای مطمئن شدن از این‌که شماره آتش‌نشانی حتما ۱۲۵ است و عوض نشده با ۱۱۸ هم تماس گرفتیم تا از درستی شماره تماس مطمئن شویم.

وی اضافه کرد: پس از بارها تماس بالاخره یک نفر تلفن را جواب داد و در پاسخ به درخواست ما برای کمک‌رسانی، اعلام شد که منطقه آتش سوزی تحت پوشش این اداره نیست و باید با ایستگاه آتش‌نشانی بازنه تماس گرفته شود.

اگر رئیس اجازه دهد!

وی اظهار کرد: پس از تماس با آتش‌نشانی بازنه اعلام شد که این ایستگاه به جهت برگزاری یک برنامه رسمی در حالت آماده‌باش قرار دارد و نمی‌تواند ماشین اعزام کند، با شازند تماس بگیرید.

جودکی گفت: آتش نشانی بازنه اعلام کرد که به دلیل قرار داشتن در حالت آماده‌باش، تنها در صورت صدور مجوز توسط مسئول مربوطه می‌تواند نسبت به حضور در صحنه آتش‌سوزی اقدام کند.

وی تصریح کرد: مسئول آتش‌نشانی بازنه در پاسخ به اصرار ما اظهار کرد که با رئیس شورا تماس بگیرید اگر ایشان موافقت کرد ماشین اعزام می‌کنیم.

وی ادعا کرد: با رئیس شورای شهر شهباز تماس گرفتیم، وی نیز در ابتدا عنوان کرد که در آماده باش هستیم اما به دنبال اصرارهای زیاد ما، بالاخره حاضر به اعزام ماشین آتش‌نشانی شد، اما تا ساعت ۱۲ از ماشین خبری نشد و وی نیز دیگر پاسخگوی تماس‌های تلفنی ما نشد.

وی افزود: به ناچار دوباره با آتش نشانی شازند تماس گرفتیم و آنها نسبت به اعزام ماشین اقدام کردند.

جودکی گفت: در نهایت ایستگاه بازنه ماشین آتش نشانی را فرستاد، ولی مامور اعزامی اعلام کرد که ماشین توان حرکت در مسیر منتهی به باغ را ندارد و در گیرودار اصرار ما برای حضور در منطقه، ماشین آتش‌نشانی شازند هم از سوی دیگر باغ از راه رسید و مامور ایستگاه بازنه به محض رویت ماشین شازند به بیان این‌که در حال حاضر خدمات آتش نشانی به محل رسیده محل را ترک کرد و به ایستگاه بازگشت.

وی افزود: در نهایت پس از این همه کشمکش، آب‌پاشی ماشین آتش‌نشانی ایستگاه شازند نوشداروی پس از مرگ سهراب شد و باغ انگور در آتش این همه بی‌توجهی مسئولان مدیریت شهری در سکوت سوخت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دامن این آتش به باغ همسایه نیز کشیده شد و در نهایت دو باغ انگور در عرض یکی دو ساعت به کلی از بین رفتند.

یک ماشین آتش نشانی، یک مامور و یک شهر

بهرامی مسئول آتش‌نشانی بازنه در پاسخ به پیگیری ایسنا با بیان این‌که در شرایط آماده باش، باید پس از دریافت دستور، حرکت می‌کرد، گفت: روستای «سرسختی سفلی» که این حادثه در آن رخ داده زیر نظر شازند است و در واقع آنها باید خدمات می‌دادند، ولی کار را به ما واگذار کردند.

وی با بیان این‌که تنها ماشین در اختیار این ایستگاه بسیار فرسوده است، گفت: این ماشین جوابگوی نیاز منطقه نیست و حرکت با این وسیله در جاده‌های روستایی نیز سخت است.

وی که در عین حال مسئولیت ماشین حمل زباله شهباز را نیز برعهده دارد، افزود: یک نفر نیرو هرچند به صورت شبانه‌روزی هم کار کند به تنهایی نمی‌تواند این دو مسئولیت را به صورت کامل به انجام برساند و برای افزایش کیفیت خدمات، توسعه امکانات و پرسنل یک شرط اساسی است.

به گزارش ایسنا، برزگر رئیس شورای شهر شهباز نیز در پاسخ به سوالات ایسنا در مورد تأخیر ایجاد شده در اعزام ماشین آتش‌نشانی، بر نبود ماشین آتش‌نشانی مناسب در بخش قره‌کهریز تاکید کرد.

وی با بیان این‌که مشکلات بسیاری در خصوص آتش‌سوزی‌های باغات بویژه به دنبال خشکسالی‌های اخیر در این بخش وجود دارد و با وجود این‌که تعداد آتش‌سوزی در باغات زیاد است نمی‌توانیم به موقع برای خاموش کردن آتش اقدام کنیم، چراکه تنها یک ماشین آتش نشانی داریم، افزود: ایستگاه بازنه تنها یک ماشین دارد که نمی‌تواند در مناطقی همچون باغ یاد شده خدمات‌رسانی کند.

وی تاکید کرد: این ایستگاه تنها همان یک ماشین را دارد و ما برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها مجبور به استفاده از خدمات ایستگاه شازند هستیم.

برزگر از پیگیری جهت خرید ماشین آتش‌نشانی مناسب برای منطقه خبر داد و گفت: این منطقه به دلیل وجود ناحیه صنعتی نیازمند امکانات آتش‌نشانی بیشتری است، اما در حال حاضر از چنین امکاناتی محروم است، هرچند یک ماشین آتش‌نشانی به ناحیه صنعتی شهید بابایی شهباز اختصاص یافته، اما نیروی انسانی برای کار با این ماشین وجود ندارد و این ماشین عملا بدون استفاده مانده است.

وی خاطرنشان کرد: در مواقع ضروری مجبوریم از پتروشیمی، پالایشگاه یا ایستگاه شازند جهت خاموش کردن آتش کمک بگیریم.

شهردار شهباز نیز در پاسخ به ایسنا در این خصوص، نبود امکانات لازم را مهم‌ترین دلیل بروز چنین وقایعی عنوان کرد و با تاکید براین‌که منطقه‌ای که این باغ در آن قرار دارد در حوزه استحفاظی شازند است و آنها باید در این خصوص اقدام می‌کردند، افزود: در جلسه مدیریت بحران شازند اعلام کرده‌ایم که امکانات محدود است و با همین ماشین آتش نشانی که بیشتر به یک اسباب بازی چینی کهنه شبیه است و تنها ۱۲۰۰ لیتر آب می‌گیرد، تنها می‌توانیم به حوزه خودمان سرویس بدهیم.

الیاسی در پاسخ به این سوال که در منطقه‌ای که دارای باغ‌های زیاد و ناحیه صنعتی مملو از واحدهای صنعتی فعال در حوزه تولید مواد شیمیایی است، اقدامی برای گسترش امکانات نکرده‌اید؟ گفت: اقداماتی برای تامین یک ماشین آتش‌نشانی مجهز صورت گرفته و هزینه آن نیز آماده است و در حال حاضر منتظر دریافت نامه مربوطه هستیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ایستگاه بازنه با یک مامور خدمات ارائه می‌دهد، گفت: از یک نفر نمی‌توان بیش از این انتظار داشت بویژه این‌که وی به صورت شبانه‌روزی کار می‌کند و در عین حال مسئولیت جمع‌آوری زباله را هم بر گردن دارد.

الیاسی افزود: سه نیروی جدید برای ایستگاه در حال گذران دوره آموزشی هستند و با تحویل گرفتن ماشین جدید شرایط بهبود خواهد یافت، امید است ظرف یکماه آینده ماشین به این ایستگاه تحویل شود.

وی افزود: شهرهای جدید دیگر هم با این‌گونه مشکلات مواجهند، برای مثال شهر کارچان که حدود ۴ سال است شهر شده هنوز ماشین آتش‌نشانی ندارد و اگر در این شهر که در جاده تهران قرار دارد، اتفاقی رخ دهد باید ماشین آتش‌نشانی اراک مسیر طولانی را طی کند تا به این شهر برسد.

وی تاکید کرد: با وجود مشکلات موجود، کارنامه آتش‌نشانی ما طی چند ماه اخیر قابل قبول است.

به گزارش ایسنا، نبود امکانات آتش نشانی در یک شهر آن هم یک شهر با وجود باغات فراوان و البته برخورداری از یک ناحیه صنعتی که در سال ۸۶ فاجعه انفجار در یک شرکت سازنده مواد شیمیایی را که منجر به کشته شدن ۳۴ نفر شد، را تجربه کرده است، جای پیگیری فراوان دارد، اما نکته‌ای که در این گزارش بسیار جلب توجه می‌کند، بی‌توجهی به آتش‌سوزی در یک باغ میوه و آماده‌باش تنها ماشین آتش‌نشانی برای یک مراسم است.

مسئولان شهری شهباز باید این سوال را پاسخ دهند که اگر آتش‌نشانی یکی از خدمات اضطراری و اورژانسی در یک شهر محسوب می‌شود، چرا یک باغ انگور شعله‌ور از این خدمات محروم مانده تا جایی که کار آتش به باغ همسایه نیز کشیده شده است و چرا یک شهروند باید برای دریافت این خدمت سرگردان و مستاصل شود؟

به گزارش ایسنا، گفته می‌شود که دو شب پیش نیز آتش به جان باغ‌های انگور افتاده است.

شهردار شهباز در این باره نیز گفت: این آتش سوزی به سرعت و با کمک نیروهای امدادی و مردم مهار شده است.

وی با بیان این‌که این سومین بار است که باغات در این منطقه که روبروی پاسگاه بخش قره کهریز واقع شده دچار آتش سوزی می‌شود و ممکن است به دلیل مجاورت با تعدادی مرغداری و تعویض روغنی، بی‌احتیاطی افراد غیربومی چنین اتفاقی را رقم زده باشد، افزود: بخشی از درختان در این منطقه قدیمی هستند که چندان آسیب ندیده‌اند.

الیاسی با بیان این‌که یکی از دلایل ایجاد چنین اتفاقاتی، انباشت حجم بسیار زیاد علف‌های هرز در منطقه است که به دلیل بی‌توجهی و عدم رسیدگی باغداران در این محل رشد کرده و مستعد سوختن هستند، گفت: هرچند نیازمند توسعه تجهیزات آتش‌نشانی هستیم، اما ماشین‌های آتش‌نشانی نیز در باغات محدودیت دسترسی دارند و جاده بین مزارع گاهی آن چنان که باید اجازه ورود ماشین آتش‌نشانی را نمی‌دهد و در چنین مواقعی باغداران و مردم باید در مهار آتش کمک کنند.

وی افزود: آتش‌سوزی دو شب گذشته از ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه آغاز شد و در حدود ۹ مهار آتش انجام شده بود. به گفته وی، این باغات، باغات محلی «هفته» هستند و شاید دلیل عدم توجه روستائیان به این باغات، حشکسالی و کم‌آبی یا عدم صرفه اقتصادی باشد.

رئیس شورای شهر شهباز اما این آتش سوزی را بسیار بزرگ و تاسف‌بار عنوان کرد و افزود: دو شب قبل ۱۲۰ هکتار از باغات منطقه «هفته» شامل انگور و درختان مثمر همچون گردو و زردآلو در آتش سوختند و از بین رفتند.

وی قدمت درختان این باغ را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال عنوان کرد و گفت: چهار سال است که این باغات با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند . جهت رفع این مشکل درخواست‌های زیادی برای حفر چاه دادیم و حتی اعلام کردیم که اداره منابع آب، چاه را با مالکیت خودش حفر کند و پس از رفع بحران آب، چاه را ببندد اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی با ابراز این عقیده که با این مسئله برخورد خاص صورت می‌گیرد، افزود: این رویکردها نتیجه‌ای جز نابودی باغات در پی نداشت و باعث شد این تعداد درخت مثمر در آتش بی‌توجهی بسوزد.

وی افزود: به دلیل بالابودن وسعت آتش‌سوزی اخیر، حدود ۶ ماشین آتش‌نشانی از پالایشگاه و پتروشیمی و ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه به محل اعزام شدند و به سختی آتش کنترل شد.

وی با تاکید براین‌که مسائل سیاسی نباید به حوزه کشاورزی آسیب بزند، افزود: تاکنون حدود ۱۴ جلسه شورای آب برگزار شده و ۴ فرماندار تغییر کرده، اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی افزود: به دلیل وجود صنایع بزرگ، این منطقه ممنوعه اعلام شده و امکان حفر چاه در آن وجود ندارد، و این درحالی است که به گفته مسئولان مربوطه ۱۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در دشت شازند حفر شده است، ولی ما اجازه حفر یک چاه برای نجات این همه درخت را نداریم.

به گفته وی، ۲۰ هزار کنده درخت انگور و ۱۰ هزار درخت مثمر دیگر در آتش‌سوزی دو شب قبل نابود شد.

وی تاکید کرد: براساس آمار حقابه‌داران، در این منطقه ۳۵ هزار کنده انگور و ۲۰ هزار درخت گردو و زردآلو وجود داشته که از این میزان به ترتیب تاکنون ۲۰ هزار کنده مو و ۱۰ هزار درخت مثمر دیگر در آتش سوزی‌های مختلف سوخته است

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.