قنات ابراهیم آباد اراک نامزد ثبت جهانی یونسکو

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی ، خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – محمدحسن طالبیان در سفر یک روزه خود به استان مرکزی در حاشیه بازدید از بازار تاریخی اراک و خانه قنبری یا خانه صنایع دستی واقع در این بازار در جمع خبرنگاران، گفت: این سفر با رویکرد پیگیری برنامه ثبت جهانی بازار اراک، قنات ابراهیم آباد و مسجد جامع ساوه صورت گرفته است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: از زمان روی کار آمدن دولت کنونی تا به حال سه اثر تاریخی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

وی با اشاره به فعالیت های سازمان میراث فرهنگی در دولت فعلی، افزود: در طول دولت فعلی، شهر سوخته در حاشیه جاده زابل زاهدان و محوطه تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی بیابان لوت و ۱۱ قنات تاریخی در دستور کار این سازمان قرار دارد، تصریح کرد: درصدد هستیم، ۱۱ قنات کشور که قنات ابراهیم آباد واقع در شهرستان اراک نیز جزو آنهاست را به ثبت جهانی یونسکو برسانیم.

طالبیان آگاهی و هوشیاری و شناخت مردم نسبت به حفظ آثار باستانی و تاریخی، افزایش اشتغالزایی، جذب گردشگر و توریست و توسعه اقتصادی را از مزایای ثبت آثار تاریخی کشور عنوان کرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به سایر مزایای ثبت جهانی یونسکو، اظهار کرد: ثبت این قنات ها در فهرست آثار جهانی موجب آشنایی جهانیان با نبوغ، تکنولوژی و فن استحصال آب در ایران می شود چراکه این نوع قنات سازی منحصر به ایرانیان است.

به گزارش ایسنا، طالبیان ضمن این سفر از مسجد سرخ ساوه، مسجد جامع ساوه و سایت تاریخی آب بازدید کرد.

وی همچنین در جریان این سفر از قنات ابراهیم آباد و اتمام مرمت خانه قنبری واقع در بازار اراک دیدن کرد و در ادامه به موزه سالار محتشم خمین رفته و سپس از سایت تاریخی خورهه محلات بازدید کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.