طرح مسکن مهر استان مرکزی و مشکلات و نواقص آن

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، تهیه مسکن و سرپناه یکی از اولویت های هر خانواده محسوب می شود نیازی که در دولت گذشته با طرحی با عنوان مسکن مهر کلید خورد، طرحی که در نگاه نخست به نظر می رسید می تواند یکی از سخت ترین موانع سد راه خانه دار شدن را بردارد اما به دلایلی زمینه ساز نارضایتی متقاضیان شده است.
مسکن مهر ارثیه ای نامتعارف و از جمله طرح های نیمه تمامی بود که دولت یازدهم از دولت گذشته تحویل گرفت و این مولود ناقص ،نیازمند تدبیر دولت یازدهم است تا بتواند با رفع مشکلات خریداران را راضی نگه دارد.
برخی واحدهای مسکن مهری که در نوبت و سری اول به متقاضیان واگذار شد براساس نظام مهندسی ساختمان طراحی و ساخته شدند و مالکان از کیفیت واحدهای مسکونی خود راضی هستند اما به مرور زمان پیمانکاران در روند اجرا کم گذاشتند و فقدان نظارت نارضایتی خریداران را به وجود آورد.
هر روز صدای نارضایتی مردم از نواقص و مشکلات مسکن مهر بیشتر به گوش می رسد، مستاجرانی که همه دارایی خود را سرمایه کرده تا سقفی داشته باشند امروز از بدقولی در تحویل گرفتن، نداشتن امکانات مذهبی، اجتماعی، رفاهی، و تفریحی در سایت ها و از همه مهمتر بازپرداخت چند برابر تسهیلات به بانک ناخرسند هستند.
علی رضا زنجانی از خریداران مسکن مهر مجتمع ۲۸۰ واحدی مهاجران اراک می گوید: واحدم در طبقه پنجم قرار دارد و هنگام خرید برای منزل به علت نداشتن آسانسورمجبور هستم فرزند خردسالم را در آغوش گرفته وهمراه با اقلام خرید داری شده تا پنج طبقه بالا بروم.
وی با گلایه از پاسخگو نبودن اداره کل راه وشهرسازی استان مرکزی در خصوص نواقص مسکن مهر گفت: به علت ساکن نشدن همه خریداران در مجتمع، مبلغ کافی برای خرید آسانسور وجود ندارد و راه و شهرسازی از ما می خواهد سهم سایر واحدها در خرید آسانسور را بپردازیم و بعد با مالکان تسویه حساب کنیم.
وی با انتقاد از قیمت گذاری مسکن مهر گفت: در قرارداد امکاناتی معرفی شد که هنگام تحویل به بسیاری از مفاد آن عمل نشده است.
وی گفت: کاهش ابعاد و متراژ درانباری و پارکینگ، نداشتن شیرآلات و پکیج، استفاده از مصالح نامرغوب و بی کیفیت از جمله نواقص و مشکلاتی است که صاحبان واحدهای مهر استان مرکزی با آن مواجه هستند.
زنجانی ناقص آسفالت شدن محوطه مجتمع را یادآور شد و گفت: با وزش کوچکترین باد محوطه خاک آلود شده و سلامت و بهداشت ساکنان دچار مشکل می شود.
وی گفت: مردم این مجتمع برای تهیه مواد غذایی به علت نبودن بازارچه با مشکل مواجه هستند و به سبب نبودن وسیله نقلیه اتوبوسرانی عمومی همواره با تاکسی تلفنی در تردد هستند که همین امر سبب افزایش هزینه خانوارها و گلایه آنان را به دنبال دارد.
معصومه شاه محمدی ساکن مسکن مهر بسیجیان اراک نیز گفت: از طرف بهزیستی به همسرم که مشکلات عصبی دارد، مسکن مهر داده شد اما مجتمعی که در آن ساکن هستیم به سبب نداشتن امکانات از جمله پارکینگ، مراکز درمانی، کتابخانه ،مدرسه، محل خرید و تلفن با مشکلات زیادی همراه است.
وی اظهار کرد: در اجرای طرح مسکن مهر قرار بود مشکلات قشرهای کم درآمد کمترشده و یا رفع شود ولی مشکلات خانواده ها افزایش یافته و کسی هم پاسخگو نیست.
محمد رادی خریدار یکی از واحدهای مسکن مهر استان نیز گفت: محوطه مجتمع نیمه کاره، فاصله طولانی مرکز درمانی، فقدان داروخانه از جمله مشکلاتی است که خریداران واحدها را از اسکان بی رغبت کرده و بیشتر واحدها خالی رها شده اند.
برخی از مالکان مسکن مهر معتقدند وجود مشکلات ونواقص متعدد در مسکن مهر سبب شده با وجود هزینه های میلیاردی که بردوش دولت گذاشته شده نه تنها مشکل مسکن افراد آسیب پذیر حل نشود بلکه مشکلات آنان افزایش یافته است.
عضو یک تعاونی مسکن مهر نیز گفت: افزایش رقم تسهیلات و میزان آورده، تحویل نشدن به موقع، نصب نشدن کفپوش سرویس بهداشتی و آشپزخانه، حجم بالای سکنه، در خواست ارقام جدید از جمله مشکلاتی است که سبب شده تا از سال ۸۸ تاکنون واحدم تحویل نشود.
مهدی عزیزی افزود: سردرگمی مردم در پاسخگو نبودن مسولان ذیربط متقاضیان را نسبت به خانه دار شدن با طرح مسکن مهر ناامید کرده و مشکلاتی را برای اعضای خانواده آنان فراهم آورده است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن استان مرکزی نیز گفت: با آغاز اجرای طرح مسکن مهر ۷۰ هزار نفر در این استان متقاضی خرید مسکن مهر شدند که از این تعداد ۳۲ هزارو ۵۱۷ نفر پالایش شدند.
جعفر فرجی افزود:۱۳ هزارو ۵۱۷ نفر برای خرید مسکن مهر در استان مرکزی واجد شرایط شناسایی شدند و در۲۲۳ شرکت تعاونی مسکن ثبت نام کردند.
وی توضیح داد: تاکنون ۱۰ هزارو ۹۵۰ واحد به اعضاء تعاونی ها تحویل شده و دو هزارو ۵۶۷ واحد با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان امسال به متقاضیان واگذار می شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن استان مرکزی گفت: براساس ماده ۴۸ و در راستای ارایه واحدهای با کیفیت ۱۷ نفر از پیمانکارانی که به مفاد قرارداد عمل نکردند، فسخ قرار داد شدند.
فرجی افزود: همچنین چهار پیمانکار نیز از سال ۹۱ تاکنون به علت تخلفات گوناگون در مفاد قرارداد ساخت مسکن مهر در استان مرکزی به دادگاه معرفی شدند.
وی اضافه کرد: برخی خریداران مسکن مهر متوقع هستند و بعد از یک سال تحویل گرفتن واحد به علت اهمال کاری در نگهداری، نواقص ایجاد شده را به پیمانکار نسبت می دهند و انتظار رسیدگی به اعتراض خود را دارند.
وی گفت: به علت برخی نواقص شامل نشت لوله کشی آب، مشکلات تاسیسات برودتی، انشعاب برق اعضای تعاونی ها مراجعه های متعددی به تعاونی دارند که با هماهنگی پیمانکاران در تلاشیم تا رفع نقص شود.
فرجی افزود: اعضای تعاونی و متقاضیان مسکن مهر برای پیگیری در رفع نواقص واحد ها به ادارات راه و شهرسازی مراجعه می کنند که به علت بی اطلاع دچار سردرگمی شده اند.
مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه وشهرسازی استان مرکزی نیز گفت: ارایه خدمات روبنایی مسکن مهر در شهرهای بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت با این ادره کل است و در این زمینه هفت باب مسجد ساخته شده و پنج باب مدرسه تا مرحله اسکلت بندی به نوسازی مدارس تحویل شده است.
مجید شارقی افزود: مشکلاتی و نواقصی که در مسکن مهر استان وجود دارد به پیمانکار و مدیرعامل شرکت تعاونی باز می گردد و اداره کل راه و شهرسازی فقط واگذار کننده زمین و معرفی کننده متقاضیان برای دریافت تسهیلات بانکی است.
وی گفت: از ۳۸ هزار و ۴۰۰ واحد مسکن مهر که عملیات اجرایی آن در استان آغاز شده ۲۳ هزارو ۷۰۰ واحد مشمول شهرهای با بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت است که بر عهده این اداره کل است که در این استان تاکنون ۲۱ هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان واگذار شده است.
وی اظهار کرد: در هفته دولت هشت هزارو ۷۵۲ واحد در سطح استان مرکزی به خریداران واگذار می شود و با تحویل دو هزار واحد در ایام الله دهه فجر پرونده مسکن مهر در استان مرکزی بسته خواهد شد.
مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان مرکزی نیز گفت: از مجموع ۱۷ باب مدرسه که در تعهد ساخت در مجموعه مسکن مهرهای سطح این استان باید ساخته شود عملیات اجرایی پنج باب آغاز شده است.
محمدصادق قائمی افزود: دو باب از این مدارس در مهاجران و اراک هرکدام با ۱۲ کلاس آماده تحویل است که ۳۰ میلیارد ریال برای تکمیل آنها هزینه شده است و سه باب مدرسه دیگر با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله اسکلت بندی قرار دارند.
وی اهتمام خوب دولت تدبیر و امید برای بر ساخت و تکمیل مسکن مهر را یادآور شد و گفت: برای ۱۲ باب مدرسه ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است تا پرونده این مجموعه در استان به پایان برسد.
مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان مرکزی گفت: ساخت مسکن مهر از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و اولویت در اجرای این طرح ملی ساخت منازل مسکونی بود و اکنون که ساخت مجموعه ها درحال اتمام است با کمک راه وشهرسازی زیرساخت ها نیز انجام می شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز می گوید: مدیریت ساخت مسکن مهر در ۲۰ شهر استان مرکزی با کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت برعهده این اداره کل است.
محمدرضا رضافرح افزود: تاکنون عملیات اجرایی ۹ هزارو ۵۰۰ واحد مسکن مهر توسط این اداره کل در سطح شهرستانهای استان آغاز شده است و ۸۰ درصد آنها به بهره برداری رسیده است.
وی اظهار کرد: به علت انصراف برخی متقاضیان و رها شدن زمین ها، روند ارایه خدمات به ساکنان سایر واحدها با وقفه مواجه شده و زمینه نارضایتی مردم را سبب شده است.
وی اظهار کرد: آسفالت، جدول بندی و شن ریزی محوطه ها در مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که با اعتبارات مورد نظر در حال انجام است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.