بازدید خبرنگاران از هفت پروژه در دست اقدام شهر اراک
به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، همزمان با فرارسیدن روز خبرنگار خبرنگاران و اصحاب رسانه اراک، در سفری یک روزه که از سوی مسئولان شهرداری اراک ترتیب داده شد، از روند اجرای هشت پروژه در دست احداث شهرداری اراک بازدید کردند.
پروژه علم الهدی اتصال دهنده کوی صنعتی و کمربندی
نخستین پروژه این بازدید پروژه علم الهدی بود که در بلوار ۵۵ متری شهید جهان پناه قرار دارد که با راه اندازی آن، کوی صنعتی و کمربندی را به یکدیگر متصل می کند.
محمدرضا خسروی، معاون فنی و عمرانی شهرداری اراک در مورد این پروژه گفت: تقاطع غیر همسطح این طرح، براساس طرح تفصیلی شورای شهر، کمیسیون ماده ۵ و مصوبه ستاد بحران استان به منظور ایجاد دسترسی مناسب از بلوار جهان پناه به کمربندی جنوبی و به تبع آن دسترسی به شهر صنعتی و داخل شهر و بالعکس ایجاد می شود که بخش روگذر آن از بلوار جهان پناه به سمت شهر صنعتی است.
وی افزود: طول عرشه این روگذر ۲۹۰متر و عرض آن ۲۶ متر است و تاکنون شش درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
شهرک خودرو بیش از ۱۰۰۰ باب مغازه مرتبط با خودروها را ساماندهی می کند
معاون فنی و عمرانی شهرداری اراک اظهار داشت: پروژه شهرک خودرو اراک به مساحت بیش از ۲۱هکتار به صورت مشارکتی با شرکت آرمان ساز مرکزی طی قراردادی در مردادماه سال ۹۲، درحال انجام است که پیشرفت فیزیکی مربوط به سنگ برداری آن ۹۵درصد و ۱۸ تیر روشنایی به سبب تامین نور پروژه انجام شده است.
خسروی تصریح کرد: این پروژه شامل ۱۳۰۸ تعمیرگاه، ۵۷ فروشگاه، ۵۵ خدمات عمومی، ۶۲ نمایشگاه اتومبیل، دو رستوارن، چهار سرویس بهداشتی، ۹ نمایندگی خودرو، یک مسجد، یک بانک، یک ساختمان اداری، یک آتش نشانی، یک تاکسی سرویس، یک مرکز فوریت های پزشکی، دو کارواش، یک آهنگری خودرو، یک اوراق فروشی و در جمع ۱۵۰۸ باب مغازه را ساماندهی کرده و مقرر است تمامی فعالیت های مربوط به خودرو از خرید و فروش تا انتقال سند و تعمیر در این فضا انجام شود.
شهید احمدی، بزرگ ترین تقاطع غیرهمسطح اراک
وی افزود: یکی دیگر از پروژه های شهری اراک، تقاطع غیرهمسطح شهید احمدی است که بر روی بلوار شهید آنجفی قرار گرفته که از نوع روگذر بوده و دارای دو محور رفت و برگشت، به طول ۶۵۰ متر بوده و ارتفاعی برابر با ۱۰.۵ متر دارد.
خسری یادآور شد: از تعداد هفت عدد ستون خیابان پژوهش این طرح شش ستون آن انجام گرفته و درحال حاضر این پروژه عملیات قالب بندی، آرماتوربندی و بتن ریزی عرشه بتنی آن در حال انجام است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری اراک اظهار داشت: این پروژه بزرگ ترین تقاطع غیر همسطح اراک محسوب شده و اعتبار احداث آن ۲۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
تقاطع شهید سیاوش امیری
خسروی در مورد تقاطع شهید امیری اراک بیان داشت: این پروژه در لیست تقاطع هایی قرار دارد که تاکنون به پیشرفت بالای ۸۰ درصد رسیده است.
وی افزود: این تقاطع از نوع پل روگذر بوده که دارای دو محور رفت و برگشت به طول ۴۵۰ متر و عرض ۱۱ متر است که تعداد باند روی هر محور چهار باند در نظر گرفته شده و نهایت ارتفاع آن ۶.۶ متر است.
خسروی گفت: اعتبار این پروژه رقمی معادل با ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان بوده و سال شروع این پروژه ۱۳۹۲ است که مسئولان شهرداری در تلاش هستند در مهرماه آن را به بهره برداری برسانند و باید این نکته را یادآور شد که لوله های آب از اصلی ترین مشکلات تاسیساتی در اجرای این پروژه بوده است.
پروژه پارکینگ ثنا
معاون فنی و عمرانی شهرداری اراک افزود: پروژه پارکینگ به نوعی مکمل پارکینگ خاتم محسوب شده و دارای دو طبقه تجاری و پنج طبقه پارکینگ است که در بخش تجاری ۲۰۰ واحد را پوشش می دهد.
خسروی گفت: این پروژه از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار بوده و تا سه ماه آینده به بهره برداری می رسد که می تواند ۷۸۰ خودرو را در خود جای دهد و از جمله اقدامات مهم در ساماندهی اتومبیل های خیابان های اطراف و نیز کنترل آلودگی هوا به شمار می آید.
پروژه تجاری آفتاب
وی اظهار داشت: مساحت پروژه تجاری آفتاب ۲۴ هزار متر مربع است که در هشت طبقه طراحی شده و چهار طبقه مثبت فضای تجاری و چهار طبقه منفی پارکینگ دارد.
خسروی گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ۳۰ میلیارد تومان است که شورای شهر نیز در سال ۹۴ مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای آن پیش بینی کرده است و تاکید دارد که تا انتهای سال ۹۴ بتوان فاز نخست آن یعنی پارکینگ را با طرفیت ۴۰۰ خودرو به بهره برداری رسانده و بافت مرکزی شهر را خلوت کرد و انتظار می رود که پروژه تجاری آفتاب نیز در ابتدای سال ۹۵ آغاز شود.
پروژه بلوار غدیر
معاون فنی و عمرانی شهرداری اراک در مورد پروژه بلوار غدیر اظهار داشت: با توجه به الحاق شهرهای سنجان و کرهرود به اراک، ایجاد یک راه ارتباطی امن و استاندارد به این مناطق و قسمت های بالا دستی احساس شد که در این راستا پروژه بلوار غدیر با انجام مطالعات و نقشه برداری آغاز شد.
وی افزود: این پروژه سعی دارد اهدافی نظیر کاهش ترافیک بلوار کربلا، دسترسی محلی و آسان به شهرک های نبئی اندیشه و منطقه سنجان، حذف تقاطع پرخطر منطقه سنجان، ایجاد راه ارتباطی بین مناطق اطراف و بالادست، استفاده از فضاهای موجود در باغات اطراف جاده به عنوان سایت ورزشی، در نظر گرفتن فضایی حدود ۱۵ متر در هر طرف بلوار به عنوان فضای سبز، مسیر پیاده رو و دوچرخه سواری در اطراف آن، ایجاد یک مسیر و جاده سلامت را دنبال کند.
خسروی گفت: طول این پروژه سه هزار متر و عرض آن ۶۵ متر است که از اعتبار مربوط به بودجه های عمرانی شهرداری صرف آن شده و در سال جاری به بهره برداری می رسد.
بازدید از کارخانه آسفالت شهرداری اراک
معاون فنی و عمرانی شهرداری اراک در بازدید از کارخانه آسفالت اراک اظهار داشت: این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از شهرداری های کشور دارای این امکان کارخانه آسفالت نبوده و معمولا برای تهیه آسفالت مورد نیاز خود آن را از شهرداری هایی که همانند اراک این امکان را دارند تهیه می کنند.
خسروی افزود: در این کارخانه روزانه میزان ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار تن مواد موردنیاز آسفالت تولید شده و ۲۰ درصد از مازاد مصرف به دیگر شهرداری ها به فروش می رسد.
وی یادآور شد: در این مجموعه تا سال های قبل از سوخت مصرفی مازوت و گازوئیل استفاده می شد که با پیگیری های انجام شده این کارخانه متصل به گاز شهری شده و فیلترهای آبی به منظور مقابله با مشکلات زیست محیطی نصب شد.
گفتنی است در کارخانه تولید آسفالت اراک، ۲۵ نفر نیروی انسانی مشغول به کار هستند که با فعالیت های آنها می توان روزانه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تن آسفالت مورد نیاز شهر اراک را تولید کرد.
در سال گذشته شهرداری اراک توانست ۲۵۰ هزار تن آسفالت را در سطح شهر اراک تولید و پخش کرده و بیشتر خیابان ها و معابر و کوچه ها را با آن ها بپوشاند.