زمانی قمی : استان مرکزی نقشه راه توسعه ندارد

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی – محمود زمانی قمی در نشستی با اعضای مجمع نمایندگان استان که شب گذشته در محل استانداری برگزار شد، افزود: مدیریت استان به دنبال ساماندهی امور صنایع بوده و برآنست تا با تدبیر راهکارهایی صنایع فعال را صیانت کرده، برای هر یک از صنایعی که دچار خسران جدی هستند، نسخه درمان تهیه کرده و گرفتاری ها و معضلات ناشی از تحریم را برای صنایعی که در حال تاسیس هستند رفع کند و برای دستیابی به این راهکارها نیازمند همفکری با نمایندگان مردم در مجلس است.

وی با تاکید براینکه در شرایطی به سر می بریم که استان مرکزی و بویژه اراک برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده خود نقشه راه توسعه ندارد، به مذاکرات هستهای و تشکیل ستاد هوشمند برای مدیریت شرایط پس از تحریم در استان اشاره کرد و گفت: تا یک ماه قبل در نوعی روزمرگی گرفتار شده بودیم، اما در شرایط فعلی امید به گره گشایی در امور وجود دارد.

وی با اشاره به طراحی شهرک صنعتی ۷۰ قله در اراک و گیرودارهایی که در خصوص زمین این شهرک با محیط زیست وجود دارد، به ارائه راهکاری جهت رفع مشکل زمین این شهرک که در مجاورت منطقه حفاظت شده هفتاد قله ایجاد خواهد شد اشاره کرد و افزود: ۱۵ هکتار زمین با ارزش این منطقه که جزو مناطق حفاظت شده نیست، دارای ذخیره معدنی سرشاری است و تلاش می کنیم که بخشی از این زمین با طرح در شورای عالی محیط زیست به منطقه حفاظت شده ضمیمه شده و بخشی برای استقرار شهرک جدید صنعتی اراک آزاد شود.

وی با بیان اینکه پیگیری این امور در حال انجام است افزود: در شرایط پساتحریم باید برای متمرکز کردن سرمایه گذار خارجی تدبیر کرد.

وی به برخی نقاط دارای شرایط استثنایی در استان اشاره کرد و افزود: باید بر این نقاط همچون خمین که دارای نرخ بیکاری بسیار زیادی است تمرکز کرد.

وی با بیان اینکه در قواره ای که برای توسعه می بینیم یکسری بی قواره گی ها دیده می شود که در شرایط پساتحریم باید آنها را جبران کرد، گفت: یکی از نمونه های این بی قواره گی ها وضعیت آبگرم محلات است که نظیر آن تنها در فرانسه دیده شده است، اما متاسفانه این منطقه با ارزش در کشور ما در حال نابودی است .

وی افزود: در سفر ابتکار به استان مرکزی که ۲۶ مردادماه اتفاق خواهد افتاد، این مشکل نیمور طرح و بررسی خواهد شد تا وضعیت تولید و صنعت در این منطقه تعیین تکلیف شود.

وی زیرساخت های واحدهای تولیدی استان را بسیار ضعیف دانست و با بیان اینکه اکثر شهرک های صنعتی استان دچارمشکل جدی آب و برق هستند، افزود: برای توسعه آتی استان نقشه راهی وجود ندارد و مدیریت استان درصدد تهیه نقشه راه در این حوزه است.

وی با بیان اینکه دامن زدن به شهرت استان مرکزی در حوزه صنعت، کشاورزی این استان را مهجور واقع کرده است، افزود: استان مرکزی در بسیاری از شاخص های کشاورزی دارای وضعیت مناسبی است و این شاخص ها باید احیا شوند.

وی به وضعیت آموزش عالی در استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه تعدادی از دانشگاه های غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد استان به دلیل کاهش تعداد دانشجو در حال تعطیلی هستند، گفت: از طرفی آموزش عالی استان هیچگونه نسبتی با موضوعات و نیازهای جاری جامعه ندارد و آنچه در حوزه نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است در این مراکز تربیت نمی شود .

وی با تاکید بر وجود ضعف هایی در حوزه کارآموزی و مهارت در استان به تهیه طرحی برای توسعه و تقویت کارآموزی های حرفه ای اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت کارخانجات و دستگاه های مختلف در راستای ایجاد تیمی برای مهارت آفرینی در میان دانش آموزان و دانشجویان در قالب یک طرح فراگیر اقدام خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت کاهش بیسوادی ۱۷ درصدی موجود در استان، از تهیه طرحی در این خصوص نیز خبر داد و گفت: در اجرای این طرح از توان دانشجویان به عنوان سفیران فرهنگی کمک گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات استان باید طرح های کاربردی تهیه کرده و از ظرفیت های موجود در این راستا استفاده کرد افزود: در امر توسعه استان در حوزه صنعت و کشاورزی نیازمند نقشه راه هستیم، اما به موجب یک نسخه واحد نمی توان بر مشکلات این دو بخش فائق آمد.

وی همچنین خواستار ارائه برنامه هایی در راستای کاهش آلودگی هوا و ارتقای آموزش و فرهنگ از سوی نمایندگان استان شد.

تعطیلی ۵۶ واحد صنعتی در شهرک صنعتی شهید بابایی شازند

به گزارش ایسنا، قاسم عزیزی نماینده مردم شازند در مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه آمار بیکاری در شازند علیرغم وجود سه واحد بزرگ صنعتی بسیار بالاست، افزود: تنها ۱۳ درصد از نیروهای این واحدهای صنعتی را افراد بومی شهرستان تشکیل می دهند.

وی به کاهش آب چشمه عمارت این شهرستان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه آبدهی هزار تا ۱۲۰۰ لیتری این چشمه در عرض یکسال زراعی به ۲۵۰ لیتر کاهش یافته است، افزود: مطمئنا این کاهش یکباره به دلیل خشکسالی های اخیر رخ نداده است .

وی به فعالیت معدن سرب و روی در منطقه و انفجارهایی که برای استخراج در این محدوده معدنی در اعماق زمین صورت می گیرد اشاره کرد وافزود: این انفجارها لایه های زمین را تحت تاثیر قرار داده و مسیر آب را در اعماق زمین تغییر می دهند و در نهایت موجبات کاهش خروجی آب این چشمه فراهم می شود.

وی به راه اندازی کارخانه قند شازند به عنوان یک مطالبه عمومی نیز اشاره کرد و افزود: از مجموع ۷۳ واحد مستقر در شهرک صنعتی شهید بابایی این شهرستان تنها ۱۷ واحد فعال هستند و باید راهکارهایی برای احیای واحدهای غیرفعال اندیشیده شود.

وی حجم برداشت بالای آب دشت شازند توسط سه واحد بزرگ صنعتی این شهرستان را نیز مورد اشاره قرار داد.

برخورد سلیقه ای با مزایای کمترتوسعه یافتگی در خمین

به گزارش ایسنا، محمدابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه به شرایط جدید کشور در دوران پس از پایان مذاکرات اشاره کرد و افزود: این شرایط بستری را برای حضور اقتصادی کشورهای توسعه یافته در کشور فراهم کرده است و باید با تهیه برنامه های هدفمند از این شرایط در راستای رونق اقتصادی کشور و استان استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد بستر تثبیت حضور و فعالیت این هیات ها در استان افزد: از فرصتی که در جریان سفر رئیس جمهور به استان فراهم می شود نیز باید به خوبی استفاده کرده و چند قدم اساسی در راستای توسعه استان بویژه در حوزه درمان برداشته شود و در این راستا هماهنگی میان اجزا و عناصر مدیریتی استان ضروری است.

وی در ادامه با بیان اینکه خمین به عنوان یک شهرستان کمترتوسعه یافته معرفی و ابلاغ مربوط به آن انجام شده است افزود: متاسفانه با این مهم به صورت سلیقه ای برخورد می شود و مزایا ادارات در این خصوص با مساوات تعلق نمی گیرد.

و ی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در حوزه راه ، با بیان اینکه پروژه های راه باید به سرعت جاگزین شوند تا ردیف بودجه قطع نشود افزود: این شهرستان در حوزه آب و برق نیز دچار مشکل است و زیرساخت های ان نیز باید تقویت شوند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.