کاهش روند تلفات بیماری طاعون در منطقه هفتاد قله اراک

به گزارش مرکزی دیلی ، مهرداد حاج حسینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس مشاهدات پایش مرحله ششم منطقه هفتاد قله اراک می توان گفت تا حدی مرگ و میر نشخوارکنندگان کوچک در این منطقه کاهش یافته اما این بیماری مهلک همچنان قربانی می گیرد و تهدید جدی زیست محیطی است.

وی بیان کرد: در مرحله پایش ششم منطقه هفتاد قله اراک که روز جمعه با حضور ۲۰ نفر از محیط بانان، تشکل های مردمی، کارکنان منابع طبیعی و اداره کل حفاظت محیط زیست این استان انجام شد، ۲۵ لاشه از چارپایان کل، بز، قوچ و میش کشف شد که این لاشه ها تازه نبودند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: از اول مردادماه جاری تا روز جمعه ۱۰ لاشه تازه در این منطقه کشف شد اما این به این معنی نیست که بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) کنترل شده و ممکن است در موجی دیگر دوباره تلفات افزایش یابد.

حاج حسنی اظهار کرد: میزان تلفات این بیماری از زمان شیوع آن (چهاردهم خرداد ماه امسال) تا آخرین پایش مرحله ششم به ۳۹۱ راس رسیده است.

وی گفت: این بیماری تاکنون با دو موج حاکمیت، حدود ۱۲ درصد از وسعت این زیستگاه در منطقه امن شمالی دره های چکاب و سیبک در منطقه حفاظت شده هفتاد قله را آلوده کرده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: با مشاهده نخستین علایم شیوع طاعون با همکاری دستگاه های مربوطه قرنطینه این زیستگاه، اقدامات پایش و رصد، ضدعفونی، واکسیناسیون دام های روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده به صورت ضربتی آغاز شد و همچنان نیز تا مهار و کنترل این بیماری ادامه دارد.

حاج حسینی یادآور شد: در روزهای نخست شیوع بیماری به دلیل کمبود اعتبار، اقدامات ضدعفونی با آب آهک انجام می شد اما درحال حاضر از ماده ضدعفونی قوی پرسیدین در آبشخورها و ماده CDI20 در ضدعفونی محیطی به صورت گسترده استفاده می شود.

وی گفت: دو حوضچه ضد عفونی در ورودی منطقه هفتاد قله ایجاد شده که از پراکنش آلودگی های محیطی به اطراف جلوگیری شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: بر اساس آخرین سرشماری رسمی سه هزار و ۴۰۰ راس وحوش در منطقه هفتاد قله اراک وجود داشته که یکهزار و ۸۰۰ راس آن قوچ و میش و یکهزار و ۶۰۰ راس کل و بز بوده است.

حاجی حسینی افزود: ۹۰ درصد تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این زیستگاه مهم در جمعیت کل و بز رخ داده است.

وی اظهار کرد: واکسینه کردن بیش از ۳۶ هزار راس از دام های روستاهای حاشیه منطقه آلوده علیه بیماری با همکاری دامپزشکی، رصد و پایش منطقه به صورت روزانه توسط محیط بانان، پایش هفتگی، برگزاری چهار کارگروه ویژه مخاطرات زیست محیطی به منظور مدیریت صحیح و علمی شیوع طاعون نشخوارکنندگان در زیستگاه هفتاد قله از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابل سرایت به انسان نیست و از تظاهرات بالینی آن می توان به اسهال، بروز ضایعات و تورم در مخاط دهان، ترشحات چرکی در ناحیه چشم و بینی و تلفات سنگین در وحوش و دام های جوان نام برد.

دوره کمون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دو تا سه روز است و پس از آن با تب شدید و ناگهانی در دام و وحوش ظهور کرده و میزان تلفات آن در جمعیت دام اهلی جوان ۵۰ تا ۶۰ درصد و در وحوش تا ۸۰ درصد برآورد شده است.

منشاء این بیماری ویروسی است و شایع ترین راه انتقال آن از طریق تماس مستقیم دام سالم با بیمار، جابه جایی و تردد دام های آلوده، استفاده از آبشخورهای مشترک دام های اهلی و حیات وحش و غذای آلوده به مدفوع دام بیمار است.

زیستگاه هفتاد قله و ارتفاعات آن از دیرباز ازمناطق طبیعی امن برای وحوش بوده و با داشتن هزاران گونه جانوری از دیدنی های بکر و حفاظت شده استان مرکزی است که سالانه پذیرای هزاران طبیعت گرد است.

ارتفاعات هفتاد قله مانند زنجیری از شمال اراک شروع شده و با ۸۱ هزار هکتار وسعت در شمال اراک، ۳۰ کیلومتری خمین، ۱۵ کیلومتری شمال غربی محلات، ۳۵ کیلومتری دلیجان، ۲۵ کیلومتری شرق اراک واقع شده است.

کوه هفتاد قله با دو هزار و ۶۸۶ متر، بلندترین قله و دشت شمالی با یکهزار و ۶۷۷ متر ارتفاع از سطح دریا، پست ترین نقطه این منطقه است.

بر اساس اطلاعات موجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک چند سال گذشته در منطقه ساریگل مازندارن و پارسال در پارک ملی بمو شیراز شیوع داشته و تلفاتی را در وحوش این مناطق گرفته است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.