گسترش بی‌ضابطه صنعت آرامش شهر اراک را از بین برده است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، اسماعیل شیعه بعد از ظهر دیروز در اختتامیه فراخوان طراحی پنج میدان شهر اراک، اظهار کرد: گسترش صنعت در اراک از سال ۱۳۴۵ با احداث ماشین‌سازی اراک آغاز و در سال ۶۶ با احداث پالایشگاه تشدید شد.

وی ادامه داد: گسترش دامنه‌های صنعت و فناوری‌های جدید و رواج تبلیغات تجاری، نگرش مادی به شهر، ایجاد ساختمان‌های بلند و آلودگی‌های محیطی از جمله عواملی است که آرامش را از شهرها بیرون می‌برد.

استاد شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: فقدان برنامه‌ریزی در ایران، موجب متمرکز شدن شهرها و افزایش قیمت زمین و افزایش تراکم شده است و شهرهای امروزی مشکل مسکن، اشراف، تراکم بالا و تحول در کاربری را دارند.

شیعه یکی از تعاریف زیبایی را کیفیت نگارین نمودی که موجب انبساط ظاهری شود عنوان کرد و بیان داشت: برای داشتن شهر مطلوب باید فضاهای مناسب شهری طراحی شود و راه‌های ارتباطی مناسبی به وجود آید.

وی نظارت بر جان شهروندان را وظیفه اصلی شهرداری عنوان کرد و اظهار کرد: در نظر گرفتن کاربری زمین و سهم مطلوب برای فضاهای باز عمومی، نظارت بر ساختمان‌سازی‌ها و حفاظت از ارزش‌های محیطی از طریق طرح‌های اجتماعی از دیگر وظایف شهرداری است.

پدر طراحی صنعتی ایران نیز در ادامه این مراسم شهر اراک را شهر صنعتی و دارای پتانسیل خوب برای توسعه گردشگری عنوان کرد و گفت: طراحی صنعتی تلفیقی از هنر و صنعت است و در این رشته می‌آموزیم که محصولاتی طراحی کنیم که در زندگی روزمره به آنها نیاز داریم.

محمد حسن داورزنی اظهار کرد: هدف طراحی صنعتی استفاده از زیبایی، لطافت، ظرافت‌های هنری، فناوری و کارایی علوم گوناگون است.

وی طراحی مبلمان شهری، طراحی مجسمه‌های یادبود، طراحی خودرو، وسایل نقلیه، صوتی تصویری، محصولات پزشکی، جواهرات، محصولات خدماتی و بسته‌بندی را از جمله کاربردهای طراحی صنعتی عنوان کرد.

رونمایی از تمبر یادبود استاد اسماعیل شیعه، استاد برجسته شهرسازی و معماری ایران در این مراسم انجام شد.

 

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. اراکی گفت:

    شمالطف کنیدهمین ته مانده صنعت را حفظ کنیدانتقادپیشکش…چراازوضعیت اونگان حرف نمیزنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.