نگاه تزیینی به هنر پذیرفتنی نیست…

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، در برنامه پنجم توسعه رسیدن به شش هدف عمده در حوزه فرهنگ و هنر استان در دستور کار قرار گرفت.

برخورداری از جامعه‌ای پویا، آگاه و دارای فضائل اخلاقی و برخوردار از معرفت دینی و پایبند به فرهنگ و ارزش‌‌های اسلامی و ایرانی چشم‌انداز سند برنامه پنجم و ترویج و توسعه معارف قرآنی، ارزش‌های اسلامی ایرانی، فرهنگ ایثار و شهادت و عفاف و حجاب، توسعه و ارتقای مشارکت‌های مردمی، توانمندسازی بخش‌های خصوصی و تشکل‌های غیردولتی، ایجاد نظام کارآمد و هماهنگ فرهنگی، هنری و مذهبی در سطح استان، تلاش برای دست‌یابی به رشد و توسعه فرهنگی و هنری متکی بر دانش و آگاهی، توسعه زیرساخت‌ها و فضاهای موثر فرهنگی و هنری و در نهایت ارتقای سطح فرهنگ عمومی و افزایش نشاط اجتماعی از اهداف این سند به شمار می‌رود.

*حوزه هنری تجاری محصولات هنری ارزش‌مدار را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد

رئیس سابق حوزه هنری استان مرکزی معتقد است، حوزه هنری باید در راستای کارآمدسازی و نقش‌آفرینی در برنامه ششم توجه ویژه‌ای به اقتصاد هنر داشته باشد و محصولات تجاری هنری ارزش‌مدار را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد تا بتواند تقویت ‌کننده چرخه تولیدات مفاخر هنری باشد.

سینا دلشادی با بیان اینکه مقام معظم رهبری حوزه هنری را تشکیلاتی عنوان کرده‌اند که روی آن بسیار کار شده و باید به عنوان یک پایگاه همیشه حزب‌اللهی باقی بماند و در کار نفوذ ارزش‌ها و معارف در بدنه هنر از همه جلوتر باشد، خاطر نشان کرد: سخنان مقام معظم رهبری پیرامون وظایف و جایگاه حوزه هنری، چشم‌انداز و وظایف این حوزه را به خوبی مشخص کرده که می‌توان از این سخنان به عنوان نقشه راهی جامع و کامل برای دست‌یابی به اهداف برنامه‌های توسعه‌ای این حوزه یاد کرد.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری دو ویژگی شاخص را برای حوزه هنری برشمرده‌اند که یکی ایجاد یک حرکت عظیم، الهام بخش و برانگیزاننده در زمینه ادبیات و مقاومت انقلاب اسلامی و دیگری جلوگیری از به ثمر نشستن برخی از جریان‌های معاند انقلاب اسلامی در راستای انزوای حقایق و مفاهیم انقلاب اسلامی است که این حرکت پیشرو و موثر، کشور را از ادبیات وارداتی بی‌نیاز کرده و یک نقش ایجابی و سلبی برای هنر به وجود آورده است.

*هنر مهم‌ترین ابزار رسانه‌ای است که  شعارهای انقلاب اسلامی را به تمام نقاط دنیا منعکس می‌کند

رئیس سابق حوزه هنری استان مرکزی با بیان اینکه هنر مهم‌ترین ابزار رسانه‌ای است که شعارهای انقلاب اسلامی را به تمام نقاط دنیا منعکس می‌کند، افزود: یک هنر متعهد و ارزشی هنری است که علاوه بر خنثی نبودن، به هیچ عنوان در خدمت مفاهیم غیر ارزشی و غیر انسانی قرار نگیرد.

دلشادی ادامه داد: متأسفانه در نگاه مدیریت کلان کشور نقش جدی برای هنر قائل نیستیم و هنر را به عنوان یک ابزار کارآمد در رشد، توسعه، تعالی و پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی نمی‌بینیم و نگاه‌ها به مقوله هنر، نگاهی تزئینی و تشریفاتی است.

وی ادامه داد: هر چند در سال‌های اخیر این نگاه به خصوص با اقدامات و فرامین مقام معظم رهبری، دیدار با هنرمندان، برگزاری شب شعر و عنایات ویژه‌ای که مستقیما به حوزه هنر و فرهنگ دارند رو به بهبود است، اما زمانی می‌توانیم حوزه هنر را حوزه متعالی و درخشان ببینیم که در ذهن مدیریت کلان جامعه به عنوان یک مسئله حساس، کارآمد و اثرگذار در توسعه همه‌جانبه مورد توجه قرار بگیرد.

*نیازمند تغییر نگاه به مقوله هنر هستیم

رئیس سابق حوزه هنری استان مرکزی گفت: در برنامه ششم توسعه نیز زمانی می‌توانیم بگوییم چالش‌ها کمتر شده که این نگاه اصلاح شده باشد و اگر این نگاه اصلاح شد و نگاه ما از یک بعد تزئینی به بعد کارکردی مبدل شد بخش عمده‌ای از مشکلات نیز مرتفع می‌شود.

دلشادی بیان کرد: حوزه هنری در تأمین بودجه و اعتبارات با مشکل مواجه است و متأسفانه بودجه‌های مناسبی با توجه به اهمیت مقوله هنر به این حوزه تخصیص پیدا نکرده و پاسخگوی نیاز فعالیت‌های در نظر گرفته شده نیست.

*برنامه گریزی مشکل امروز مدیریت کشور است

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات مدیریتی ما در کشور برنامه‌گریزی است و اینکه بسیاری از مدیران خود را ملزم به اجرای برنامه‌ها نمی‌دانند.

رئیس سابق حوزه هنری استان مرکزی تصریح کرد: مدیریت به عنوان یک فرآیند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی و سازماندهی امکانات و هدایت و کنترل برای دست‌یابی به اهداف سازمانی بر اساس ارزش‌هایی که مورد قبول باشد، تعریف شده است.

دلشادی ادامه داد: برخی از مدیران از منابع مادی و انسانی خود گاهی اطلاع نداشته یا از آن غافل شده‌اند و در نظارت و ارزشیابی امکانات با مشکل مواجه هستند و اگر در این بخش درست عمل نشود بر مشکلات مدیریتی افزوده خواهد شد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ایران یک درصد مساحت و یک درصد از جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده است، اما میزان منابع موجود در مقایسه با این وسعت بسیار زیاد است که به طور مثال مجموعه نفت و گاز ایران در رتبه اول دنیا قرار دارد و بسیاری از منابع کشور جزء ۱۰ منبع اصلی دنیا هستند.

رئیس سابق حوزه هنری استان مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به این موضوع ایران از منابع کافی برخوردار است، همچنین ملت ایران از نظر نخبه و هوش در رتبه بالایی هستند و دین اسلام نیز ارزش‌هایی را مبنی بر ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی تعریف کرده، اما مدیریت اشتباه سبب شده تا به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکنیم.

دلشادی افزود: استفاده از منابع و بهره‌برداری بهینه از آن سبب می‌شود تا مسیر پیشرفت را به راحتی طی کرده و به وضعیتی مطلوب برسیم، اما نحوه مدیریت به عنوان سدی مانع رسیدن به این اهداف شده است.

*اجازه ندهیم برنامه‌گریزی به فرهنگی در میان مدیران تبدیل شود

وی با بیان اینکه دولتمردان باید بکوشند که برنامه‌گریزی به یک فرهنگ در میان مدیران تبدیل نشود، ادامه داد: مدیران برای رهایی از برنامه‌گریزی باید نسبت به وظایف خطیری که در سازمان بر عهده دارند واقف بوده و با نگاهی علمی مدیریت پیشرفته را در پیش گیرند و خود را ملزم به آموزش علم مدیریت بدانند.

رئیس سابق حوزه هنری استان مرکزی بیان کرد: امروزه اگر فردی بدون آگاهی، تجربه و تحصیلات علمی بر مسندی تکیه بزند هم خود را تباه کرده و هم مجموعه را به مسیری نادرست هدایت می‌کند و خسارت‌هایی که از این راه به سازمان و کشور وارد می‌شود غیر قابل جبران خواهد بود.

دلشادی با تاکید بر اینکه پژوهش بنیادی و کاربردی در برنامه ششم توسعه باید مدنظر قرار گرفته و به آن عمل شود، اظهار کرد: پژوهش بنیادی و کاربردی مورد نیاز گفتمان ادبیات انقلاب اسلامی است که باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

وی لزوم پرورش هنرمندان، تولید محصولات هنری و ادبی، تولید محصول هدفمند برای کودک و نوجوان به عنوان نسل آینده‌ساز نظام، انتقال پیام اثر بخش هنر انقلاب اسلامی به مخاطبان جامعه، عرضه کالا و محصولات هنری و ادبی انقلاب اسلامی، حضور بین‌المللی موثر، شناسایی و جذب هنرمندان انقلابی، تعامل و همکاری حوزه هنری با سایر نهادها، کارآمدی سازمانی، اثر بخشی حوزه‌های هنری استان‌ها و تقویت بنیه اقتصادی حوزه هنری در برنامه ششم توسعه را بسیار ضروری دانست.

رئیس سابق حوزه هنری استان مرکزی تاکید کرد: ماموریت اصلی حوزه هنری بر اساس این محورها تبیین، تربیت، تولید، ترویج، توزیع و تعامل استوار است.

*هنر از عوامل مهم و بزرگ توسعه فرهنگی

یکی از اساتید برجسته هنر استان نیز با بیان اینکه هنر از عوامل مهم و بزرگ توسعه فرهنگی بوده و باید در برنامه توسعه ششم مدنظر قرار گیرد، گفت: در برنامه ششم موضوعی که باید به آن پرداخته شود، معرفی هنر به آحاد جامعه و ورود هنر در خانه‌های تک تک ایرانی‌ها است.

مظاهر آذرپی افزود: امروز اکثر خانواده‌ها با هنر بیگانه هستند، درک و شناخت درستی از هنر نداشته و آن را جزء ضروریات زندگی خود قرار نمی‌دهند، همچنین از تاثیرات هنر غافل بوده و به آن اهمیتی نمی‌دهند، در حالی که هنر روح زندگی است و وجود آن در بین خانواده‌ها اثر مثبت غیر قابل انکاری دارد.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند با اتخاذ یک سیاست درست هنر را در سطح وسیع بین خانواده‌ها بشناساند، ادامه داد: وقتی افراد پی به اهمیت هنر بردند، آنگاه است که هنر راه خود را باز کرده و تاثیر خود را می‌گذارد.

استاد برجسته هنر استان مرکزی حمایت از بخش خصوصی فعال در عرصه هنر را یکی از راهکارهای اساسی دولت در راستای آشنایی خانواده‌ها با هنر دانست و بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر بحث آموزش هنر به بخش خصوصی واگذار شده و این بخش به خوبی توانسته در این عرصه به فعالیت بپردازد، اما مسئله‌ای که وجود دارد عدم حمایت از بخش خصوصی در این عرصه است که باید در برنامه‌ریزی‌ها به آن پرداخته شود.

آذرپی دخالت ارگان‌های غیر مرتبط با هنر در این امر را یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود این بخش برشمرد و افزود: ساماندهی فعالان عرصه هنر و جلوگیری از دخالت ارگان‌های غیر مرتبط نیز از مسائل مهمی است که باید مد نظر دولت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه لازم نیست همه افراد هنرمند باشند، اما آشنایی آنان با هنر فواید و اثرات ارزشمندی به همراه دارد، گفت: هنر با بخش تخیل و خلاقیت در نهاد انسان‌ها سر و کار دارد که این تخیل می‌تواند به راحتی نقشه چشم‌انداز آینده ایران را در دسترس مردم قرار دهد.

استاد صاحب‌نام هنر استان مرکزی اظهار کرد: هنر در پرورش و بارور کردن قوه خلاقیت نقش مهمی دارد، افرادی که خود را به هنر؛ هنر مجهز کنند، به راحتی می‌توانند با بهره‌گیری از این ابزار آینده را بهتر ترسیم و مسیرهای دسترسی به آن را هموار کنند.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.