طرح توسعه نیروگاه شازند، طرح توسعه آلودگی است؟

چیزی که اخیرا نگران‌کننده شده، تصویب طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند است.

نیروگاه شازند دغدغه همیشگی فعالان محیط‌زیست و مردم شازند و اراک بوده است. زمستان‌ها این دغدغه تبدیل به نگرانی می‌شود. نگرانی اینکه آیا امسال نیروگاه گاز خواهد داشت و یا دوباره مازوت خواهد سوزاند؟

سال گذشته به هر زحمتی که بود گاز نیروگاه تامین شد و عملا شیرهای مازوت پلمپ شد و نگرانی‌ها به حداقل رسید اما، این روزها بحث جدیدی به راه افتاده است؛ طرح توسعه نیروگاه!

به گفته کارشناسان از ابتدای امر جانمایی درستی برای نیروگاه شازند صورت نگرفته و این امر مشکلات بسیاری را به دنبال داشته است. تصمیم‌گیرندگان احداث نیروگاه شازند فریب سرسبزی منطقه را خوردند در صورتی که امروز اقدامات انسانی شرایط منطقه را تغییر داده و عملا نفس کشیدن را سخت کرده است.

گاز سوخت سالمی برای نیروگاه محسوب می شود اما، این سلامت تنها در مقایسه با مصرف مازوت قابل احتساب است چراکه به هر حال سوزاندن گاز به خودی ‌خود آلایندگی به همراه دارد و این چنین نیست که یک نیروگاه حرارتی گازسوز به صورت ۱۰۰ درصدی صنعتی سبز و فاقد آلایندگی باشد.

مسلما توسعه نیروگاه افزایش آلایندگی را به همراه دارد و این آلودگی نه تنها هوا را متاثر خواهد کرد، بلکه خاک منطقه را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

به گفته یکی از کارشناسان براساس مطالعه‌ای که دانشگاه صنعتی اصفهان انجام داده است، آب‌های زیرزمینی سایت شازند آلوده شده‌اند و این آلودگی به سمت پایین جاده در حال انتقال است.

سرسبزی حوالی نیروگاه نشان از سالم بودن منطقه نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور اراک در نشستی که چندی پیش در این خبرگزاری برگزار شد، تاکید کرد: برخی مواد و گیاهان زندگی انگلی دارند و با آلودگی سازگارند این درست نیست انواع گیاهان مقاوم را در منطقه پرورش دهیم تا اثبات کنیم که در منطقه آلودگی وجود ندارد. کافیست در کنار صنایع آلاینده گل‌ها و گیاهان زینتی کاشته شود؛ بی‌درنگ پژمرده شده و از بین می‌روند، پس نمی‌توان با استناد به اینکه در کنار صنایع خود پرورش گیاه داریم به این نتیجه برسیم که صنایع، آلایندگی ندارند.

نه تنها گیاهان بلکه پرندگان نیز دیگر در منطقه حوالی نیروگاه پرواز نمی‌کنند، چراکه متوجه آلودگی در این مناطق شده‌اند. این شرایط حاکی از آن است که نیروگاه با شرایط فعلی آلایندگی خاص خود را به اراک و پیرامون خود تحمیل می‌کند و اگر این طرح توسعه‌ای در کارگروه ارزیابی زیست‌محیطی کشور تصویب شود و به تایید سازمان محیط‌زیست برسد باید در انتظار عواقب سنگین‌تری نسبت به مشکلات فعلی باشیم.

سیاوش آقاخانی رئیس شبکه زیست‌محیطی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند در کارگروه ارزیابی زیست‌محیطی استان مطرح شد، افزود: روال توسعه نیروگاه‌ها به این شکل است که نیروگاه مشاوری به خدمت می‌گیرد تا طبق تحقیقاتی مشخص کنند که آیا نیروگاه می‌تواند توسعه یابد یا خیر.

نیروگاه همچنان آلایندگی دارد

وی با تاکید براینکه فرآیند ارزیابی فرآیندی کاملا اشتباه است چراکه نیروگاه خود مشاور می‌گیرد و خود هزینه این پژوهش را پرداخت می‌کند پس قاعدتا نمی‌توان انتظار داشت که مشاور در خدمت نیروگاه بحثی مبنی بر عدم توانایی نیروگاه برای توسعه را طرح کند و عملا برخلاف خواسته کارفرمای خود اقدام کند، گفت: علاوه بر این موضوع متاسفانه استان‌ها امکان موافقت و مخالفت با طرح را ندارند و صرفا نظرات خود را عنوان می‌کنند به همین دلیل تصویب طرح بعد از بررسی در کارگروه استانی در کارگروه کشوری انجام می‌شود.

رئیس شبکه زیست‌محیطی استان تصریح کرد: نیروگاه حرارتی شازند حتی اگر از سوخت گاز استفاده کند همچنان آلاینده است و اجرای طرح توسعه مسلما فعالیت کارخانه را دو برابر می‌کند و تنها مردم هستند که ضرر خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه نیروگاه صرفا برای تولید برق تعدادی از صنایع اقدام درستی نیست، تاکید کرد: امروز دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های نو و انرژی بادی حرکت می‌کند اما، ما همچنان اصرار داریم که با روال قدیم پیش برویم که مسلما آسیب‌های خاص خود را خواهد داشت.

منتظر جمع بندی سازمان محیط‌زیست هستیم

مصطفی‌علی ربانی مجری طرح نیروگاه‌های بخار سازمان توسعه برق ایران درخصوص پیگیری وضعیت و پیشرفت این طرح اظهار کرد:‌ با توجه به شرایط خاص منطقه و وجود صنایع پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه حرارتی، گازرسانی به این صنایع از ابتدای سال ۹۲ در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی با اشاره به مشکلات سوخت مازوت و با تاکید بر تامین گاز نیروگاه حرارتی شازند افزود: به غیر از گاز سوز شدن این صنایع اقدام دیگری نمی‌توان برای کاهش آلایندگی آنها انجام داد و ما نیز به عنوان یک دستگاه اجرایی دولتی تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که در صورت تامین شدن گاز نیروگاه، طرح توسعه انجام گیرد و هماهنگی لازم با همه دستگاه‌های مرتبط انجام خواهد گرفت.

ربانی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان محیط‌زیست کشور در حال بررسی طرح و جمع‌بندی است، گفت: مسلما با تایید سازمان محیط‌زیست کار پیش خواهد رفت. اگر گازسوز بودن نیروگاه منع زیست‌محیطی نداشته باشد طرح توسعه نیروگاه مصوب و اجرایی می‌شود.

وی در خصوص این سوال که با توجه به اینکه امروز دنیا به سمت استفاده از انرژی جدید و بادی حرکت کرده است چرا ما همچنان اصرار به استفاده و توسعه روش‌های قدیمی داریم، اظهار کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که همواره باد به میزان و سرعت دلخواه ما بوزد، براین اساس در تمام دنیا زیربنای شبکه برق باید از طریق نیروگاه‌های حرارتی ایجاد شود. ما نیز هرقدر که ممکن باشد از انرژی‌های دیگر استفاده شود مسلما از این امکان بهره خواهیم برد.

مجری طرح نیروگاه‌های بخار سازمان توسعه برق ایران با اشاره به توجه و سرمایه‌گذاری دولت در امر انرژی‌های جدید گفت: در حال ‌حاضر در دنیا انرژی‌های جدید حدود ۱۰ درصد نیاز شبکه را تامین می‌کند بنابراین برای رسیدن به یک شبکه برق پایدار راهی جز توسعه و استفاده از نیروگاه‌های حرارتی و بخاری نداریم.

وی تاکید کرد: سازمان کاملا در این راستا به تعامل و بررسی علمی و فنی قائل است. در ‌حال ‌حاضر صرفا منتظر اعلام نظر و ارائه گزارشات سازمان محیط‌زیست کشور هستیم. مسلما اگر آسیبی برای منطقه و مردم اراک و شازند وجود داشته باشد، طرح اجرا نخواهد شد.

باید وزارت نیرو برای تامین گاز تضمین دهد

قاسم عزیزی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی اجرای طرح توسعه نیروگاه شازند را منوط به اخذ تضمین از وزارت نیرو دانست و افزود: سازمان محیط‌زیست باید از وزارتخانه تضمین داشته باشد که در صورت توسعه نیروگاه گاز آن تامین شود.

وی اضافه کرد: از طرفی صرفا بحث تامین گاز نیروگاه مطرح نیست بلکه با توجه به حجم بالای صنایع در این منطقه و نیاز آبی آنها باید بحث آب آن نیز تعیین تکلیف شود. به هر حال دشت شازند جوابگوی این حجم صنعت بزرگ نیست و باید همه جوانب لازم برای این طرح را در نظر داشت.

نماینده شازند در مجلس تصریح کرد: مسئولیت این کار به عهده سازمان محیط‌زیست است که همه جوانب و استانداردهای زیست‌محیطی را در نظر بگیرد و بعد از آن با توسعه نیروگاه موافقت کند.

به گزارش ایسنا؛ ظاهرا همه چیز در خصوص توسعه نیروگاه شازند بسته به تصمیم سازمان محیط‌زیست است. رئیس سازمان در آغاز دوره ریاست خود با حضور در اراک در جریان کامل وضعیت و شرایط زیست‌محیطی و حجم آلایندگی‌ها این شهر و استان قرار گرفت و امید است که با دیدی کاملا حمایتی از مردم اراک تصمیم درست را اتخاذ کند.

استان مرکزی در آستانه احداث چهار نیروگاه بادی است و می‌تواند به جای توسعه نیروگاه حرارتی شازند تمرکز و سرمایه‌گذاری را بر تولید انرژی‌های نو و سالم قرار دهد.

از آنجاکه حتی اگر تعهدی داده شود هیچ تضمینی برای تامین گاز این نیروگاه در زمستان وجود ندارد، در صورتی که کشور با کمبود گاز مواجه باشد مسلما سوخت نیروگاه تغییر خواهد کرد به همین دلیل تصمیم‌گیری در این راستا و موافقت با توسعه نیروگاه اراک تعهد و مسئولیت بسیار سنگینی را برای سازمان محیط‌زیست کشور به همراه خواهد داشت و درصورت بروز هر مشکلی باید جوابگوی این مردم و تصمیم خود باشد.

گزارش از آذر اسفندیاری، ایسنا – منطقه مرکزی

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.