اجرای طرح ساماندهی و بهسازی مقبره آقانورالدین و آیت‌الله سلطان اراک

به گزارش مرکزی دیلی ، محمدابراهیم عباسی، شهردار اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در رابطه با مرمت و بازسازی آرامستان قدیمی اراک، مقبره آیت‌الله آقانورالدین و آیت‌الله سلطان، گفت: اقدامات اولیه برای ساخت و مرمت این اماکن از سال ۸۸ آغاز شد؛ اما به دلایلی به مرحله اجرا درنیامده است.

وی از مقبره آقانورالدین و آیت‌الله سلطان به‌عنوان هویت تاریخی اراک نام برد و افزود: آرامستان قدیمی که در جوار مقبره آیت‌الله سلطان قرار دارد دارای خطاطی نفیس و گرانبهایی هستند که از استادان برجسته به یادگار مانده اند؛ بنابراین باید از تمامی تجهیزات در راستای حفظ آثار برجای مانده استفاده کرد.

عباسی باابراز تأسف از تبدیل شدن مقبره آقانورالدین و آیت‌الله سلطان به محلی ناامن جهت افزایش آسیب‌های اجتماعی، تجمع کارتن خواب‌ها و معتادان، اضافه کرد: این قبیل اقدامات چهره این مکان را نازیبا و امنیت این محل را به مخاطره انداخته بود؛ بنابراین با برگزاری جلسات متعدد بنا شد تا این مکان تاریخی مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: بدون شک برای تمامی مردم شهر اراک قابل قبول نبود که در کنار قبور مطهر علمای اسلام، مؤمنان شاهد عبور و مرور معتادان، بزهکاران اخلاقی باشند؛ چرکه انجام این اقدامات ناپسند می‌توانست در راستای توهینی به ساحت مقدس بزرگان دینی نیز قلمداد شود.

شهردار اراک بابیان این مطلب که در دهه دوم فروردین ماه امسال تمامی حجره‌هایی که جایگاهی برای انجام امور ناپسند بودند تخریب شد، اضافه کرد: شهرداری اراک به منظور بازسازی و مرمت قبور و اماکن مقدس طرح و برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد که به مرور به مرحله اجرا قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: با همکاری و همفکری برخی از مسئولان استانی به این نتیجه رسیدیم که با بهسازی‌های لازم این نقطه از شهر را به مجموعه تفریحی- فرهنگی مناسب در راستای رفاه حال مردم شهر و مسافران بین شهری فراهم آوریم.

شهردار اراک در پایان به تشریح روال اجرایی این طرح نیز پرداخت و با اشاره به اینکه در این تخریب هیچگونه آسیبی به مزار متوفیان نخواهد خورد، افزود: این طرح با استفاده از GIS، نقشه‌ای از وضعیت قبور تهیه شده، که پس از بهسازی منطقه موجود براساس نقشه و طرح جانمایی دوباره این قبور انجام می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله آقانورالدین حسینی عراقی در سال ۱۲۷۸ هجری قمری متولد و از مجتهدان و مراجع تقلید شیعه و از علمای پرنفوذ منطقه عراق عجم و از شاگردان و پیروان آخوند خراسانی بود.

وی را می‌توان از حامیان اصلی مشروطه طلبان عراقی به شمار آورد و در چند مقطع با صدور حکم جهاد به حمایت از آنان در اراک پرداخت؛ بنابراین پس از صدور فرمان مشروطه نیز ریاست انجمن ایالتی اراک را بر عهده گرفت. وی از برجسته‌ترین فضلای نیمه دوم قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم اراک بود که در فقه، اصول، معانی، ‌بیان، منطق، کلام و حکمت، صاحب اندیشه محسوب می‌شد.

آقانورالدین مرجع دینی مردم اراک بوده و از جایگاه علمی، دینی و اجتماعی ویژه‌ای در این شهر برخوردار بود به شکلی که بعد از فوت وی در روز جمعه هفتم رجب سال ۱۳۴۱ هجری قمری کل شهر اراک تعطیل شد و سوگواری در عزای وی تا دو ماه به طول انجامید.

در اسفندماه ۱۳۷۹ آرامگاه وی در اراک با شماره ثبت ۳۴۷۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. اراکی گفت:

    انشاالله موفق باشید و سر وقت و طبق برنامه طرح هایتان راعملی کنید البته باپیگیریهای رسانه های استان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.