در پی طراحی بازی های رایانه ای بومی با محوریت ابزارهای همراه هستیم

گروه فناوری، ریحانه قاسمی: انقلاب فناوری وورود این پدیده ی جدید دانش بشری به ادوار مختلف زندگی انسان وبه ویژه ورود آن به دنیای کودکان به عنوان مهمترین و موثرترین رده ی سنی باعث انجام تحقیقات فراوان شده است. بازی رایانه ای آن قسم از این دنیای جدید است که کودکان را شیفته ی خود کرده است. بازی هایی که با رنگ و موسیقی جذاب خود کودکان را ساعتها محو صفحه نمایشگر کامپیوتر می کند. با توجه به اینکه هرپدیده ی نوین با ورود خود علاوه برآثار مثبت، تبعات منفی هم می تواند داشته باشد و بازی های رایانه ای در بازارایران تحت تاثیر فرهنگ وارداتی است و پیشرفت کیفی و کمی این محصول از دلایل عمده ی جذب مخاطب می باشد، لزوم بررسی وطراحی بازی های بومی به جهت کاهش تبعات منفی و همچنین هدایت و کنترل کودکان هنگام ورود به دنیای جدید ضروری می نماید. در این خصوص گفتگویی با مسئولین مرتبط داشتیم که در ادامه می آید:

محمد هادی بیات مسئول مجتمع فرهنگی دیجتالی استان مرکزی با توجه به اینکه بخش اعظمی از رسانه ی فضای دیجیتالی را بازیهای دیجیتالی به خود اختصاص داده است، گفت : در گذشته پتانسیل های این مجتمع متوجه بازی های کامپیوتری و برگزاری مسابقات در این زمینه بود بطوریکه در سه سال گذشته سیزده مورد بازی های استانی را که شامل بازی های مجاز زیر مجوعه ارشاد بودند، در این مجتمع برگزار کردیم اما با توجه به تغییراتی که در حوزه ابزارها در فضای دیجیتال صورت گرفت، کنسول ها جایگاه مهمی پیدا کردند و بازی های که روی موبایل نصب و راه اندازی می شدند مورد توجه قرار گرفتند و به آن نسبت بازی ها کافی نت و کامپیوتری رنگ باختند در این بین کمرنگ شدن مراکزی که خدمات بازی های کامپیوتری ارائه می دادند به دلیل رو آوردن حجم بالای مخاطبان به بازی های موبایل و بازی های تخصصی کنسول بیش از پیش به چشم می آید. محمدهادی بیات اشاره کرد: البته هنوز بازی های رایانه ای طرفداران خاص خود را دارد، به همین جهت دنبال فراهم کردن مقدمات برگزاری چنین مسابقاتی هستیم و احتمالا در اواخر بهار و اوایل تابستان سال جاری شاهد برپایی مسابقات بازی های کامپیوتری خواهیم بود. وی ادامه داد: در سال های اخیر شاهد حضور کاربرانی در فضای دیجیتالی و سایبری هستیم که دارندگان مهمترین ابزار دیجیتال و از آنجمله موبایل هستند. به همین جهت بخش عمده ی بازی ها فضای سایبری در حوزه ی ابزارهای موبایل صورت می گیرند.بیات افزود: باتوجه به انقلاب تکنولوژی و تغییرات مداوم و تدریجی که در پی این انقلاب شاهد آن هستیم و اینکه در هیچ حوزه به ویژه بازی های کامپیوتری و فناوری هیچ چیز ثابت نمی توان در نظر گرفت سعی کرده ایم خود را همسو و هم جهت با این فناوری کنیم. فعالیت های مجتمع فرهگی دیجیتالی در گذشته درحوزه اپلیکیشن pc بود اما با توجه به تغییرات در حال حاضر فعالیت های خود را معطوف به اپلیکیشن موبایل کرده ایم. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نوجوانان و جوانان به شکل حرفه ای این امر را دنبال می کنند اما بصورت عام پهنه ی گسترده مخاطبان بازی های موبایل را کودکان و نوجوانان شامل می شوند. سعی کرده ایم از ابزارهایی استفاده کنیم که کمترین آسیب را داشته باشد.

وی با توضیح اینکه کودکان گروهی هستند که از ابزارهای دیجیتالی شدت تاثیر پذیری بالایی دارند و رفتار وگفتاروکردارو بازخورد رفتاری در راستای همان آموزه ها دارند،گفت: لزوم طراحی بازی های بومی ضروری می نماید. وی ادامه داد: ما دارای بازار تک محصولی در بازارهای رایانه ای هستیم و بازی های موجود در بازارابزار فرهنگی مهاجم هستند، به همین دلیل درحال حاضر تیمی از بچه های بومی در پی تحقیقات برای طراحی با محوریت ابزار های همراه مثل موبایل هستند، بازی ها رایانه مولفه فرهنگی موثری هستند که برای پیشرفت آن باید به عنوان یک صنعت به آن نگاه کرد و اقتصاد هم درنظر گرفت. صنعتی شدن طراحی بازی های بومی می تواند جلوی هزینه های سنگین وارده به فعالین این حوزه و آسیب های فرهنگی به مخاطبین این عرصه را بگیرد.

بیات افزود: طراحی بازی بومی نیاز به همکاری انجمن بازی های کامپیوتری که زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان است، بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و نهاد های مرتبط دیگری است که متاسفانه بسیار منفعلانه در این زمینه عمل می کنند. امیدی معاون فرهنگی و امور جوانان نیزدر این باره گفت: در دی ماه سال گذشته با حضورآقای رستمی مشاور امور جوانان و وزیر ورزش وجوانان جلسه ای با عنوان ستاد ساماندهی با موضوع فضای مجازی و جوانان و شرکت مدیران دستگاه های اجرایی استان و فرماندهی نیروی انتظامی برگزار گردید و مقرر شد کمیته فضای مجازی در استان فعال شود، به دنبال مصوبات این ستاد، کمیته ای با فضای مجازی در وزارت ورزش و جوانان تشکیل گردید. امیدی افزود: مصوبات جلسه برای اعضای ستاد ارسال و از طریق اداره کل ورزش و جوانان پیگیری صورت گرفت. یکی از مباحث مطرح شده در این جلسه استفاده از بازی های موبایل بود که مقرر شد در جلسات کمیته روی این موضوع به صورت ویژه کار شود. امیدی اضافه کرد: درحال حاضر اداره کل ورزش و جوانان در صدد است اولین جلسه کمیته را با یک جلسه آموزش در زمینه فضای مجازی ویژه کارشناسان دستگاه های عضو ستاد ساماندهی برگزار نماید.

امیدی درخصوص برگزاری مسابقات موبایل در استان نیزگفت: با توجه به وجود انجمن بازی های رایانه ای که تحت نظارت هیئت انجمن های ورزشی اداره کل ورزش و جوان استان فعالیت می نماید مسابقات مختلفی در سالهای اخیر در این زمینه برگزار گردیده است که تاکنون بیشتر در زمینه ورزشی از جمله فوتبال، بسکتبال بود اما در سال جدید در نظر داریم برای کیفیت مسابقات و برگزاری در رشته های پیشرفته تر برنامه ریزی نماییم. وی اشاره کرد در استان مرکزی تاکنون بازی های بومی طراحی نگردیده است و یا در صورت وجود طراحی بومی به این اداره کل اعلام نگردیده است، با وجود بازار تک محصولی بازی های کامپیوتری نیاز به حمایت از بازی های کامپیوتری ایرانی و طراحی بازی های بومی بیش از پیش ضروری می نماید. در حال حاضر در کمیته فضای مجازی و با همکاری انجمن بازی های رایانه ای این موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.