برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس بازار اراک در تیر ماه

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس بازار اراک  در تیرماه خبر داد .

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایلنا سید محمد حسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت :  این اقدام با هدف معرفی بازار اراک در کشور و در جهان به عنوان یکی از ارزشمندترین میراث فرهنگی استان انجام می شود که با اعلام فراخوان عمومی به منظور دعوت از عکاسان سراسر کشور برای شرکت در این جشنواره از امروز رسمیت می یابد .

حسینی ویژگی های منحصربه فرد بازار اراک را که از جهاتی شاخص تر از سایر بازارهای کشور است دلیل برگزاری این جشنواره برشمرد و افزود :  هدف نهایی و بزرگی در ورای این جشنواره نهفته که نکته اصلی آن جلب توجه مسئولین کشور برای  ثبت جهانی کردن  این بنای ارزشمند و تاریخی استان است .

وی با بیان این که اقدامات اولیه در این خصوص انجام شده اظهار  امیدواری کرد با شناساندن این مجموعه کم نظیر کشور با حمایت مسئولان شرایطی فراهم شود که یونسکو ویژگی های بازار اراک را دارای قابلیت ثبت جهانی دانسته و زمینه های تحقق این امر مهم  در سال جاری محقق شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بازار اراک را جزء بازارهای تاریخی و شاخص کشور برشمرد و گفت: شاخصه منحصر به فرد بازار اراک راسته مستقیم آن است که در نقطه مرکزی دیدگاهی خارق العاده دارد به گونه ای که از این مرکز چهارضلع بازار قابل روئیت است ،  ویژگی که در هیچیک از بازارهای کشور دیده نمی شود .

حسینی با بیان این که ثبت جهانی شدن این مجموعه تاریخی علاوه برمعرفی بازار اراک در همه سایت های گردشگری دنیا امکان جذب توریست از سراسر جهان  را برای استان مرکزی فراهم می آورد خاطرنشان کرد : با جلب توجه همگان به این اثر ارزشمند از طریق این جشنواره می توانیم اهمیت تاریخی بازار اراک را برجسته سازی نموده و با جذب بهتر و بیستر اعتبارات ملی و استانی  مرمت و احیای این مجموعه تاریخی را که متاسفانه در طول سالها مورد بی مهری قرار گرفته محقق سازیم .

سید محمد حسینی به توجه و حساسیت این سازمان در رابطه با بازار تاریخی اراک اشاره کرد و افزود: بازار اراک بیش از ۳۵ عنصر تاریخی از سراها ، تیمچه ، حمام و آب انبار و…را در دل خود جا داده که حفظ و نگهداری آن تنها از عهده سازمان با اعتبارات محدود برنمی اید و در این مهم جلب حمایت و توجه همه دستگاه ها ی مرتبط و بازاریان و مردم  ضروری است ، اما با وجود امکانات محدود  ما ، تا به حال اقدامات مطلوبی در این خصوص صورت گرفته و از تخریب و متروکه شدن بعضی قسمت‌های این مجموعه جلوگیری شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی برگزاری جشنواره ملی عکس را یکی از راهها برای معرفی بهتر بازار اراک دانست که با حضور عکاسان از سراسر کشور و کمک رسانه ها این عنصر تاریخی کشور عمیق تر و بهتر شناسانده شود .

وی تصریح کرد : بنا نیست که در این جشنواره تنها زیبایی های بازار به تصویر کشیده شود ، بلکه از نگاه تیز عکاسان خرابی ها و زشتی های که دست های منفعت طلب یا بی توجهی ها به تنه بازار آسیب زده نیز با ید منعکس شود و ما از هردو هم نگاه ظریف زیبا بین و هم از دیدگاه های منتقدانه استقبال می کنیم تا با کمک ایده های نو و هنرمندانه کاستی های موجود در بازار را جبران کنیم .

در این نشست مطبوعاتی ، عزیزی دبیر جشنواره ، برگزاری جشنواره را در قالب دو اردوی دو روزه عکاسان بومی و محلی اعلام کرد و گفت :  همه علاقمندان به شرکت در نخستین جشنواره ملی عکس بازار اراک می توانند با مراجعه به سایت این اداره کل ثبت نام نمایند .

وی اردوهای عکاسان بومی را در روزهای ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه ها و ۲۰خرداد روز صنایع دستی عنوان کرد و افزود : پذیرش عکاسان غیربومی از این هفته از طریق سایت اراک فستیوال عکس آغاز می شود و هر یک از شرکت کنندگان می توانند حداکثر ۱۵عکس از بازارهای کشور با الویت بازار اراک را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند .

به گفته وی پیش بینی حضور ۳۰عکاس غیربومی و ۲۰عکاس بومی در جشنواره شده که در نهایت با انتخاب برگزیدگان جشنواره از ۲۸ تیر آغاز و همزمان با برگزاری اختتامیه در ۳۱ تیرماه نمایشگاه عکس شرکت کنندگان در این جشنواره در یکی از سراهای بازار اراک برگزار می شود .

عزیزی جوایز جشنواره را جمعا ۱۱ جایزه شامل تندیس جشنواره ، لوح تقدیر و جوایز نقدی از یک میلیون تا ۳۰۰هزار تومان اعلام کرد .

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.