استفاده از روش‌های علمی برای مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- محمود زمانی قمی در آئین افتتاح نخستین نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته استان مرکزی گفت: استان مرکزی ظرفیت و پتانسیل بالایی در زمینه اقتصاد و تولید دارد و در ساحت رونق‌بخشی به اقتصاد ایران از منزلت بالایی برخوردار است.

وی افزود: این دیار در گذشته و حال، نخبگان بزرگ و شخصیت‌های علمی بسیاری را به جامعه بشری هدیه کرده است، بنابراین می‌بایست رفتار و مسیر حرکت‌مان شایسته و درخور این ویژگی‌ها باشد.

زمانی قمی گفت: همه دست به دست هم دهیم از نقطه‌ای که در آن قرار گرفته‌ایم به نقطه‌ای عزیمت کنیم که درخور و شایسته استان و پتانسیل‌های استان است.

استاندار مرکزی بیان کرد: وجود مراکز متعدد دانشگاهی و استقرار ۱۱۷ هزار دانشجو در مراکز علمی و دانشگاهی از مقطع کاردانی تا دکتری در این استان در رشته‌های متنوع بیانگر این مهم است که یک سرمایه بزرگ علمی در این استان نهفته است.

وی ضمن اشاره به وجود صنایع بزرگ، کوچک و متوسط در استان، گفت: در راستای ترویج مهارت‌آموزی و مددگرفتن از دانشگاه برای رفاقت بیشتر و نزدیک شدن به حوزه صنعت و تولید در جهت تبدیل علم به ثروت نیز گام‌های جدی برداشته شود.

زمانی قمی تصریح کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب باید با استفاده از عناصر تاثیرگذار یعنی مراکز دانشگاهی و علمی و صنایع، با ترویج مهارت‌آموزی در جهت تبدیل علم به ثروت بهره گرفت.

استاندار مرکزی گفت: با ایجاد چنین فضایی نه تنها می‌توان از داشته‌های خود صیانت کرد تا دچار مشکل نشوند از سویی دیگر آنچه که دچار صدمه شده است را نیز می‌توان از مسیرهای علمی و با یاری نخبگان علمی بازسازی و احیا و عرصه را برای توسعه صنایع های‌تک ایجاد کرد.

زمانی قمی با ابراز امیدواری در خصوص توسعه متوازن در استان، خاطرنشان کرد: با روش‌های علمی با آلودگی‌های زیست‌محیطی در استان مقابله می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، حسن صفری معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری مرکزی و رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته استان نیز با بیان اینکه مشکلات اقتصادی سال‌هاست که نمایان است افزود: نسخه‌های متعددی برای حل مشکلات اقتصادی پیچیده شده و ابلاغ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و سیاست‌های کلی توسعه علم و فناوری توسط رهبری از آخرین نسخه‌ها بود.

وی مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی به نفت، مدیریت مصرف و حمایت از تولید ملی، استفاده حداکثری از زمان، منابع و شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله نکات مورد تاکید در این سیاست‌ها عنوان کرد و افزود: رسیدن به این اهداف از مسیر توسعه فناوری و ایجاد خودباوری می‌گذرد.

صفری گفت: استان مرکزی به عنوان استان برخوردار از ۸۰ واحد دانشگاهی و مراکز علمی در سطح استان، اشتغال به تحصیل ۱۱۷هزار نفر دانشجو در مراکز علمی و دانشگاهی، استقرار بیش از دو هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی، با ایجاد ارتباط منطقی بین این ظرفیت ها می‌تواند در زمینه تحقق اهداف مورد نظر در زمینه اقتصاد مقاومتی موفقیت کسب کند.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری مرکزی فرهنگ‌سازی، ایجاد خودباوری، ایجاد اشتغال برای نخبگان، تولید ثروت، افزایش توان تولید، افزایش رقابت پذیری و افزایش صادرات را از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه برشمرد.

وی با بیان اینکه باید یک فکر اساسی برای اشتغالزایی نخبگان فکری در استان مرکزی کرد، گفت: میزان اشتغالزایی صنعت در سال ۸۵ تعداد ۱۴۰ هزار و ۷۴۳ نفر بوده که این میزان در سال ۹۰ به ۱۴۳ هزار و ۱۴۴ نفر رسیده است، در این مدت اشتغال صنعتی حدود سه هزار نفر افزایش یافته و با وجود سرمایه‌گذاری در این بخش تنها سه هزار نفر اشتغالزایی ایجاد شده است. هر چه در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌ایم به نفع همسایگان غربی بود و نخبگان فکری از این استان رفته‌اند.

صفری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص این نمایشگاه گفت: کمیته‌های علمی، اجرایی، تجاری‌سازی و جذب سرمایه‌گذاران و کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات با هدف پیگیری هرچه بهتر نمایشگاه تشکیل شده است.

رئیس برگزاری نمایشگاه عنوان کرد: فضای این نمایشگاه به وسعت چهار هزار و ۷۰۰ مترمربع با ۱۴۷ غرفه، به بیش از ۳۰۰ طرح فناوری پیشرفته اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در طول برگزاری نمایشگاه از ۱۷ طرح ویژه به صورت نمادین رونمایی می‌شود، از برگزاری هشت کارگاه آموزشی با ارائه جدیدترین یافته‌های علمی در این نمایشگاه خبر داد.

صفری گفت: بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده از چهار شرکت سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد ارتباط بین صاحبان طرح و ایده با سرمایه‌گذاران در راستای تجاری‌سازی طرح‌ها دعوت به عمل آمده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری مرکزی بیان کرد: معاونت علمی و فناوری از پنج طرح برتر فناورانه در این نمایشگاه حمایت مالی و تسهیلاتی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در برگزاری این نمایشگاه استانداری مرکزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، پارک علم و فناوری، شرکت شهرک های صنعتی، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و سایر دستگاه‌های اجرایی همکاری دارند.

به گزارش ایسنا در روز اول از هفت طرح ویژه فناورانه رونمایی شد.

دو طرح در حوزه توسعه صنعت و استانداردهای زیست‌محیطی بود که شامل “تولید نانوکلوئیدهای گیاهان داروئی و نانو کامپوزیت‌های پلیمری حاوی نانو ذرات اکسید تیتانیوم اصلاح شده با مایع یونی” جهت تصفیه پساب‌های صنعتی و آلاینده‌های آب و میکرو ارگانیزم‌ها و “فرایند تقطیر و فیلتراسیون پسماند گازی تولید ایزوگام با استفاده از زئولیت و جاذب گیاهی” در راستای رفع آلودگی های زیست محیطی این صنعت از دانشگاه اراک

“تولید ماشین‌های الکتریکی در راستای کاهش آلایندگی محیط زیست” از دانشگاه آزاد اراک

رونمایی از “دستگاه فرزکاری به کمک امواج التراسونیک” از دانشگاه صنعتی اراک

رونمایی از سه طرح در حوزه پزشکی و داروسازی شامل” دمنوش گیاهی بهبود دهنده کبد چرب” از دانشگاه پیام نور، رونمایی از “اثر بهبوددهنده نانو میسل عصاره آبی هوفتریقون بر روی زخم” از دانشگاه علوم پزشکی و رونمایی از “طراحی الگوریتم محاسباتی درمان سرطان پستان” از جهاد دانشگاهی که زمان و دوز دارو را با توجه به تکنولوژی‌های محاسباتی پیش‌بینی می‌کند و امکان درمان سریع با دوزهای مناسب را به وجود می‌آورد.

رونمایی از “آلیاژ تیتانیوم نیوبیوم” ، “دستگاه حجامت اتوماتیک”، ” دانش فنی تولید ایرگانوکس” از دانشگاه اراک

رونمایی از “طراحی و ساخت اتاقک تمام اتوماتیک کاشت گیاهان دارویی”، ” محیط کشت هیدروپونیک سبزیجات آپارتمانی” دانشگاه آزاد اراک

رونمایی “سیستم اتوماسیون صنعتی هوشمند در سم پاشی و پخش ریزمغذی ها در کشاورزی” از جهاد دانشگاهی

رونمایی “مرکز محاسبات ابری”، “تولید قطعات فوق پیچیده بدون قالب” از دانشگاه صنعتی اراک

رونمایی “سوخت بیودزل از روغن کتان توسط نانو کاتالیزور بازی ناهمگن اکسید کلسیم- اکسید منیزیم بر پایه آلومینا” و ” انکودور خازنی خطی نامقید و القاء الکترواستاتیکی” از دانشگاه اراک

نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته استان مرکزی ۲۲ لغایت ۲۵ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی غرب ایران در اراک دایر است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.