زندوکیلی: مسئولان ایرالکو به تعهدات عمل نکرده‌اند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک مهدی زندیه‌وکیلی ظهر امروز در نشست اعضای کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک اظهار کرد: متأسفانه پس از گذشت این مدت ساخت واحد آند سازی انجام نشده و هم‌اکنون به پله اول در انتخاب پیمانکار برگشته‌ایم.

وی بیان کرد: اگر روند اجرای این پروژه به این شکل ادامه داشته باشد اجازه ساخت آند را نخواهیم داد و مسئولان ایرالکو باید نسبت به وارد کردن این محصول اقدام کنند.

معاون عمرانی استاندار مرکزی با بیان اینکه دادستان استان نیز بر تسریع اجرای این پروژه تاکید دارد، تصریح کرد: استانداری مرکزی در این مدت تلاش کرد تا این مشکل را در فضایی امن و خارج از محیط قضایی دنبال کند که متأسفانه روند اجرای این پروژه هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته است.

زندیه‌‌وکیلی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم با تبلیغات منفی و دروغین افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهیم که با توجه به این مسئله مدیران ایرالکو باید با صداقت به اجرای مصوبات خود عمل کنند.

وی با اشاره به فعالیت غیر قانونی برخی از کوره‌های آجرپزی اظهار داشت: متأسفانه چند روز پیش شاهد مصرف سوخت مازوت در برخی از کوره‌های آجرپزی استان بودیم که اداره محیط زیست استان موظف است با کوره‌های آجرپزی متخلف برخورد کند.

معاون عمرانی استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: بر ‌اساس مصوبه کارگروه جامع کاهش آلودگی هوای اراک کوره‌های آجرپزی استان موظف به مصرف سوخت گاز شده‌اند که در صورت امتناع از مصرف گاز ظرف مدت یک هفته آینده پلمپ خواهند شد.

زندیه‌وکیلی با اشاره به طرح بررسی تاثیرات زیست محیطی استخراج و استحصال سولفات سدیم در اراک گفت: بر اساس مصوبات کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوا کمیته‌ای در گروه محیط زیست دانشگاه اراک تشکیل و مسئولیت بررسی این طرح را بر عهده گرفته است.

به گفته وی انتظار می‌رود این کمیته و گروه پژوهشی تحت نظر کارخانه املاح معدنی ایران بتوانند راهکارهای مؤثری برای کاهش خسارت‌های وارده بر کویر میقان و آلودگی هوای اراک را به این کارگروه ارائه دهند.

معاون عمرانی استاندار مرکزی ضمن تقدیر از عملکرد گروه پژوهشی تحت نظر کارخانه املاح معدنی ایران افزود: بیشتر پژوهش‌های این گروه بر فعالیت‌های کارخانه معطوف شده و میزان تاثیر فعالیت‌های این کارخانه بر کویر میقان و آلودگی هوا مغفول مانده است.

زندیه‌وکیلی بیان کرد: انتظار می‌رود این گروه در جلسه آینده تاثیر فعالیت‌های کارخانه بر کویر میقان، تأثیر کویر میقان بر تولید ریزگردها و… را مورد بررسی قرار داده و پهنه پژوهش‌های خود را افزایش دهد.

نائب رئیس تشکل‌های مردم‌نهاد استان مرکزی نیز در ادامه با بیان اینکه مردم اراک بیش از یک دهه با معضل آلایندگی هوا از سوی شرکت ایرالکو مواجه هستند، گفت: بر ‌اساس زمان‌بندی‌های صورت گرفته در سنوات گذشته این شرکت موظف به ساخت کارخانه آندسازی در خارج از شهر و تعویض تجهیزات داخلی شده بود که بر اساس این برنامه تمام فعالیت‌های فوق باید تا بهمن سال ۹۳ به پایان می‌رسید.

حمید اخوان افزود: در تیر ماه سال گذشته مصوب شد تا این شرکت ساخت واحد آندسازی خود را در شهرک صنعتی خیرآباد آغاز کند که با گذشت ۱۰ ماه هنوز این امر توسط این شرکت اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مسئولان این شرکت مدعی هستند که اجرای این طرح تا دی ماه سال ۹۶ ادامه خواهد داشت که با این روند به نظر می‌رسد در این تاریخ نیز افتتاح این واحد به عرصه عمل نرسد.

نائب رئیس تشکل‌های مردم‌نهاد استان مرکزی خاطر نشان کرد: آلایندگی شرکت ایرالکو و تعیین تکلیف این واحد یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم و در صدر خبرهای استان قرار دارد و ما نیز به دنبال احقاق حقوق مردم شهر اراک هستیم.

اخوان ادامه داد: شبکه تشکل‌های مردمی در حوزه محیط زیست اسناد جدید و تکان دهنده‌ای را در زمینه آلایندگی شرکت ایرالکو به دست آورده است و با توجه به این اسناد ما ساکت نخواهیم نشست.

به گفته وی مراجعه به نهادهای قضایی و تجمع مردمی دو راه پیش روی مردم است که در صورت نتیجه نگرفتن از مصوبات این دو راهکار را عملی خواهیم کرد و از استانداری مرکزی نیز می‌خواهیم ما را در تجمع علیه آلایندگی ایرالکو حمایت کند.

نائب رئیس تشکل‌های مردم نهاد استان مرکزی اظهار داشت: از رسانه‌های استان نیز می‌خواهم در این زمینه احتیاط را کنار گذاشته و صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند.

یک استاد دانشگاه نیز با اشاره به اقدامات شرکت املاح معدنی ایران گفت: متأسفانه امروزه اکوسیستم تالاب میقان با خطر روبه‌رو‌ست و اگر برداشت بی‌رویه سولفات سدیم از این مکان ادامه داشته باشد در آینده تالاب میقان را از دست خواهیم داد.

سهراب عسگری تاکید کرد: از بین رفتن تالاب میقان به خروج ‌پرندگان و گونه‌های جانوری از این تالاب منجر خواهد شد.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. محمدرضا گفت:

    جناب زندوکیلی ، بعضی از مدیران فعلی با توهم و ادعای داشتن روابط قوی با بعضی از مسئولین و نمایندگان نه تنها خود را در مقابل تعهدات مسئول نمیداند بلکه با نگرش یکطرفه ، صرفا به منافع شخصی و بکار گماردن اطرافیان خود در کارخانه مشغول بوده و در نهایت بنظر میرسد قصد تعطیلی بیش از نیمی از دیگهای کارخانه را هدف گرفته است تا خواسته مافیای آلومینیوم مبنی بر خرید سهام ایرالکو با قیمتی ناچیز را برآورده نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.