کاهش اختلافات در شهرهای کوچک با استانی شدن انتخابات

به گزارش مرکزی دیلی ، حجت الاسلام علیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار پانا، با اشاره به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون تنها کلیات این طرح در صحن مجلس به تصویب رسیده است و هنوز جزئیاتی در خصوص این طرح ارائه نشده اما به هرحال طرح فوق دارای نقاط ضعف و قوت می باشد.

وی ادامه داد: از جمله نقاط قوت این طرح توجه به کار اصلی نمایندگان است که در طرح استانی شدن انتخابات تاکید فراوانی بر قانونگذاری که وظیفه اصلی نمایندگان مجلس می باشد صورت گرفته است که متاسفانه در سال های اخیر شان نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسیار افت پیدا کرده است به گونه ای که امروز کار نمایندگان در حد یک تدارکاتچی کاهش یافته و آنها از وظیفه اصلی خود غافل مانده اند.

نماینده مردم و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حضور چهره های تاثیرگذار ملی و استانی و افرادی که دارای شاخصه های قابل توجه هستند از دیگر نقاط قوت این طرح می باشد، این اشخاص می توانند در مسند امور قرار گرفته، اقدام به اتخاذ تصمیمات نهایی نمایند و در کنار این موضوع می توان به کاهش امکان خرید و فروش آرا و تقلب به خصوص در شهرهای کوچک به عنوان دیگر مزیت این طرح نیز اشاره کرد.

حجت السلام سلیمی اظهار داشت: امروزه در شهرهای کوچک عده ای با تخریب دیگران اقدام به جابجایی رای به نفع خود می کنند و در واقع با این اقدام باعث جابجایی آرا می شوند که با طرح فوق امکان انجام این قبیل اقدامات کاهش پیدا می کند و علاوه بر مزیت فوق در طرح استانی شدن انتخابات توجه ویژه ای به شوراها شده است زیرا اکنون این ارگان نقش چندانی در امور اجرایی بر عهده ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مزایای این طرح امکان ورود چند نماینده از یک حوزه انتخابیه همچون محلات به مجلس می باشد که این امتیازی برای شهرهای کوچک محسوب می شود، همچنین کاهش اختلافات محلی بین اقوام مختلف و جناح های گوناگون از دیگر محاسن طرح استانی شدن انتخابات می باشد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی معایب این طرح گفت: ایجاد فاصله بین نمایندگان و مردم از جمله مهم ترین نقاط ضعف این طرح است زیرا اکنون مردم به سختی امکان ملاقات با مدیر کل یک دستگاه را دارند و این فرضیه وجود دارد که طرح فوق موجب ایجاد فاصله بین نمایندگان و مردم و در نهایت سختی دسترسی مردم به این افراد شود.

حجت الاسلام سلیمی گفت: از دیگر معایب این طرح آن است که انجام تبلیغات برای افرادی امکان دارد که به منابع مالی فراوان دسترسی داشته باشند و گمان می رود این شرایط برای تمام افراد واجد شرایط حضور در مجلس مهیا نباشد.

وی در پایان با اشاره به ارجاع طرح به کمیسیون شوراها و بررسی آن در این کمیسیون افزود: باید جزئیات طرح استانی شدن انتخابات مشخص شود تا پس از آن بتوان در خصوص طرح فوق قضاوت نهایی را انجام داد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.