افزایش نرخ کرایه تاکسی تصویب شد / انحراف ۲/۴۵ درصدی شورا از مصوبه دولت

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از وقایع استان ، داستان گران‌شدن کرایه تاکسی‌ها داستان تازه‌ای نیست در چند سال گذشته همواره با شروع سال جدید،افزایش نرخ کرایه های تاکسی، نبود پول خرد کافی واعتراض های شهروندان و مسافران نیز امری تکراری و داستانی نخ نما شده است.
هر ساله با ابلاغ نرخ جدید کرایه‌ها از سویی روزنه امیدی در دل رانندگان ایجاد می‌کند و از سوی دیگر موجی از اعتراض مسافران را به دنبال دارد. رانندگان تاکسی از افزایش ناچیزدرآمد خود خوشحالند و مردم از این‌که باید برای رفت وآمد خود هزینه بیشتری بپردارند احساساس نارضایتی می‌کنند.
فرمولهای ریاضی جایگزین تاکسی متر
با توجه به نیاز روز افزون مردم شهر به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری، برای هر شهروند داشتن یک سیستم حمل و نقل کارآمد و گسترده برای ایجاد ارتباطات،دسترسی و ارتباط بین مناطق مختلف باشد بسیار حایز اهمیت است ولی متاسفانه مدیریت ضعیف این ناوگان و هرج و مرج روز افزون در بخش حمل و نقل عمومی برای شهروندان دغدغه هایی ایجاد می کند.
شورای کلانشهر اراک به عنوان یکی از ارکان مجموعه مدیریت شهری نیز به جای ساماندهی الکترونیکی کردن ناوگان حمل و نقل و عمومی بالاخص تاکسی ها و تکلیف کردن برنظارت تخلف زیرشاخه ها از وظایف محوله و الزام تاکسی ها به نصب تاکسی متر و سیستم های هوشمند، در اقدامی جالب با استفاده از تمامی فرمولهای ریاضی تلاش کرد تا نرخ کرایه تاکسی را به گونه ای تصویب کند که مشکل پول خرد حل شود.
افزایش ۱۷٫۴۵ درصدی نرخ تاکسی‌ها
اعضای شورای شهر کلان‌شهر اراک در جلسه علنی عصر امروز پس از بحث و بررسی در خصوص نرخ کرایه تاکسی‌ها و علیرغم بخشنامه رسمی افزایش نرخ تاکسی‌ها تا سقف ۱۵ درصد، با افزایش ۱۷٫۴۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌های شهر برای سال ۹۴ موافقت کردند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای کلان‌شهر اراک گفت: درخواست افزایش قیمت کرایه تاکسی توسط سازمان تاکسیرانی اعلام و با بررسی در کمیسیون و افزایش ۱۱، ۱۵، ۱۹ درصدی در برخی مسیرها مقرر شد به طور میانگین این افزایش قیمت صورت گیرد.
جمشید زند با گلایه از تجهیز نبودن تاکسی‌های شهری به سیستم تاکسی‌متر خواستار نظارت و کنترل بیشتر بر روند خدمت رسانی تاکسی‌ها شد.
وی با بیان اینکه اغلب تاکسی‌هایی که می‌بایست در سطح شهر به شهروندان خدمت‌رسانی کنند متأسفانه یا در خط معین شده خود کار نمی‌کنند یا به سرویس‌دهی خصوصی می‌پردازند یا در جابجایی مسافران آن گونه که باید فعالیت نمی‌کنند.
یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز با تاکید بر ضرورت تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی خواستار تسریع در روند نصب تاکسی‌متر بر روی تاکسی‌ها شد و بیان کرد: ضرورتی ندارد مسافرینی که در میانه مسیر پیاده می‌شوند کرایه کل مسیر را بدهند.
علیرضا نوربهشت با تأکید بر اینکه کارگروه حمل و نقل و ترافیک و اعضای کمیسیون عمران برای رفاه شهروندان بهتر است توجه خود را معطوف به بسترسازی و تسهیل و الزام جهت تجهیز تمامی تاکسی‌های شهر به تاکسی‌متر کند، افزود: استفاده از کارت شهروندی و الزام به تاکسی‌متر موجب رفاه شهروندان شده و آنان می‌توانند کرایه خود را فقط بر اساس نرخ تعیین شده این دستگاه بپردازند.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر اراک نیز افزایش نرخ کرایه تاکسی را دغدغه شهروندان و رانندگان دانست و اظهار داشت: رانندگان تاکسی‌ها همواره نسبت به هزینه‌هایی چون پرداخت آبونمان سالانه به تاکسیرانی، پرداخت مبالغ کلان به سازمان تاکسیرانی و مسئول کنترل خط، هزینه‌های نوسازی و تبدیل تاکسی‌های خود معترض بوده و خواستار افزایش نرخ هستند.
محمد علیمرادی گفت: از سوی دیگر وجود مسافرکش‌های شخصی که مجوز فعالیت ندارند نیز یکی از آفت‌های درآمدی این قشر محسوب می‌شود که نیاز است اعضای شورا در افزایش قیمت کرایه‌ها در راستای تحقق حقوق این قشر توجه ویژه داشته باشند.

مصوبه ای که فرمانداری به آن اعتراض می کند
اسماعیل تاج آباد رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیز با اشاره به تورم موجود در کشور و گران نشدن بنزین در سال جاری گفت: شورای شهر براساس بخشنامه ابلاغی و مصوبه دولت حداکثر تا ۱۵ درصد اجازه افزایش نرخ کرایه تاکسی ها را دارد در حالی که افزایش ۱۷٫۴۵ درصدی از سقف ابلاغی بالاتر است.
وی افزود: تعیین این مبلغ(۱۷٫۴۵ درصد) برای افزایش به علت مغایرت با مصوبه دولت پس از تصویب توسط فرمانداری رد خواهد شد و این پروسه زمانی یک ماهه برای رفت و برگشت مصوبه به فرمانداری نه تنها خدمتی به تاکسی داران نیست بلکه به ضرر آنها نیز خواهد بود.
اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای توسعه طرح پارک شهید باهنر اراک
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیز در ادامه نشست بااشاره به اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه مصوب سال ۹۴ کلانشهر اراک برای توسعه طرح پارک شهید باهنر اراک از تهیه نقشه کامل پارک شهید باهنر اراک برای ایجاد یک مرکز تفریحی بزرگ در شش قطعه خبر داد و اظهار داشت: این میزان اعتبار برای قطعه دوم آن که ایجاد دریاچه مصنوعی است، در نظر گرفته شده است.
اسماعیل تاج آباد افزود: این پارک با ۲۱۲ هکتار وسعت باارزش ترین و بالقوه ترین پارک اراک است که متأسفانه در سال های گذشته به علت عدم ساماندهی و خدمات رسانی مناسب چندان مطلوب نظر شهروندان نبوده است.البته ناامنی های موردی و تاریکی این مجموعه به علت کمبود روشنایی های لازم از دیگر علل این مسئله بوده است، اما امروز و پس از پایان طرح جامع این پارک امکان سرمایه گذاری نیز برای سرمایه گذاران فراهم شده که این مهم به علت پتانسیل موجود در این مجموعه می بایستی با استقبال خوب سرمایه گذاران مواجه شود.
در این نشست مقرر شد وضعیت واگذاری قطعی و نهایی پارک از منابع طبیعی به شهرداری توسط شورای شهر پیگیری شود و در جهت آماده‌سازی پارک شهید باهنر برای استفاده عموم مقرر شد؛سر درب پارک در جاده خمین و خطوط کندرو در این محل ساخته شود و لاین دوم جاده اصلی که زیر سازی شده نیز تا جاده خمین آسفالت شود و با توجه به ظرفیت و جاذبه هایی که قطعه دوم برای استقبال از سرمایه گذار دارد شهردار در اسرع وقت از طریق فراخوان اقدامات لازم را برای جلب سرمایه گذار انجام دهد. برگزاری هفته فرهنگی استان با محوریت شهر اراک و دبیری شهرداری کلان‌شهر اراک، تصویب متمم بودجه سال ۹۳ سازمان‌های حمل و نقل و ترافیک، آرامستان و اتوبوسرانی از دیگر مصوبات این هفته شورا بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.