مردم استان مرکزی ۱۳ فروردین را در دامن طبیعت گذراندند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، مرد و زن و پیر و جوان مناطق شهری و روستایی استان مرکزی در دسته ها و گروههای چند نفری به همراه خانواده و اقوام و خویشاوندان خود به دامن طبیعت شتافتند و آخرین روز تعطیلات نوروزی را با خوشحالی در کنار یکدیگر سپری کردند..

مردم به صورت گروهی و گاه چند خانواده با هم رهسپار طبیعیت شدند و و بزرگترها نیز یکی غذای ظهر را آماده کرده و دیگری نیز بساط اش رشته عصرانه را با خود به همراه دارد جوان ترها نیز ر حالی که به خوردن انواع آجیل مشغول هستند در خصوص بازی های گروهی به خصوص الک دولک صحبت می کنند.

اغلب خانواده ها از اوایل صبح چادرهای خود را در دامن طبیعت و پارک های اطراف اراک برافراشته بودند تا بتوانند از لحظه لحظه طبیعت دل انگیز بهاری در آخرین روز تعطیلات استفاده کنند.

همچنین در این روز مردم موحد و مومن استان مرکزی در اطراف امامزاده ها و اماکن مذهبی اردو زده و ضمن زیارت قبور مطهر امامزادگان واجب التعظیم از طبیعت بهاری نیز بهره لازم را می برند.

به شوق فرا رسیدن روز سیزده بدر به عنوان میراث کهن ایران زمین، کوهها و دشتها نیز سرمست از بوی عطر بهاری هستند و لاله های واژگون، چلچله های خانه دوست، با طراوت، شور و شعف بی همتا ، به امید ساختن راهی نو از دل دشت ها و دامنه های کوه ها شکفته شده اند.

مردم استان مرکزی در این روز با حضور در طبیعت برای فعالیت در سال جدید خود را مهیا می کنند و با الهام گرفتن از نو شدن درختان و گل و گیاهان طبیعت، با روحیه ای تازه برای فعالیت در سال جدید آماده می شوند.

دره گردو، پارک کلاله، پارک شهید باهنر، دامنه کوه های مودر، ارتفاعات روستاهای گیلی، رودباران و کاروانسرا، تالاب میقان و باغ های روستاهای حسین آباد، بغدادی، هزاوه، مرزیجران، ساقی ، چقا و دربند مهمترین نقاطی است که مردم کلانشهر اراک برای گذراندن روز ۱۳ فرودین و جشن روز طبیعت انتخاب کرده اند.

مردم شهرستان های آشتیان، فراهان و تفرش نیز با حضور در گردشگاه هایی از قبیل آستان مقدس امامزاده بی بی فاطمه صغری روستای سیاوشان آشتیان، آستان مقدس امامزاده مشهد ذلف آباد فراهان و باغ ها و ارتفاعات روستاهای بازرجان، کبوران و کهک تفرش روز ۱۳ فروردین را جشن گرفتند.

مردم شهرستان خمین نیز جشن سیزده بدر را در کنار آستان مقدس امامزاده ریحان، کوه بوجه، رودخانه خمین موسوم به لعل بار یا انار بار، کوه الوند روستای لکان و چشمه بیشه در خرمدشت و چشمه نازی در روستای نازی جشن گرفتند.

مردم شهرستان های ساوه و زرندیه نیز با حضور در تپه گبری الویری، آستان مقدس امامزادگان محمد باقر و احمد باقر(ع)، یخچال مهدی آباد، کاروانسرا های شاه عباسی، قیز قلعه، حاشیه سد الغدیر و آستان مقدس امامزاده سید اسحاق آیین روز سیزده بدر را برگزار کردند.

آستان مقدس امامزادگان سلیمان(ع)، یحیی(ع)، بی بی زبیده خاتون، غار نخجیر، روستای واران، آبگرم و سرچشمه محلات نیز مهمترین نقاطی بود که مردم شهرستان های محلات و دلیجان آیین روز طبیعت را در آن نقاط برگزار کردند.

مردم شهرستان های خنداب و کمیجان نیز با حضور در باغ ها و ارتفاعات این شهرستان همگام با دیگر مردم استان مرکزی روز طبیعت را جشن گرفتند.

مردم شهرستان شازند نیز برای جشن سیزده بدر آستان مقدس آمامزاد سهل ابن علی(ع) شهر آستانه ،منطقه گردشگری پنجعلی و سراب عباس باد را انتخاب کرده بودند.

دراین روز بازی های بومی و محلی نیزتوسط مردم ازجمله الک دولک، هفت سنگ، تنور گرمه، کمربندبازی، قیش بازی، زو(کبدی)، لنگی (الختر)، کلاه پران، کوشک، کوشک ملاقی، دست به چاله، کشتی محلی و دستمال بازی انجام می شود.

پخت غذاهای سنتی به ویژه آش های محلی، سپردن سبزه عید به آب، گره زدن به سبزه برای رسیدن به آرزوها به ویژه ازدواج دختران جوان، انداختن هفت سنگ به آب برای دوری از بلا و خوردن ناهار در روی پشت بام از دیگر برنامه های مردم استان مرکزی در روز سیزده بدر است.

حفظ منابع طبیعی، پاک نگهداشتن فضاهای سبز شهر و حاشیه شهرها، نریختن زباله در طبیعت، روشن نکردن آتش پای درختان و اطمینان یافتن از خاموش شدن کامل آتش در فضای بازی از توصیه های منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست به شهروندان است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.