حرم مطهر نوادگان امام مجتبی(ع) در فارسیجان، زیارتگاه گردشگران نوروزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، حرم مطهر امامزاده عبدالله(ع) که از نوادگان امام حسن مجتبی(علیه السلام) است، در ۴۶ کیلومترى شمال غربى شهر اراک و در میان روستاى فارسیجان قرار دارد که به شماره ۱۶۴۰۵ و در تاریخ ۲۷/۸/۱۳۸۵ به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

بنای حرم مطهر امامزاده عبدالله(ع) در فارسیجان، قدیمى و از خشت و گل و شامل حرم و شبستان ورودى است که حرم اصلى امامزاده، اتاق مربّع شکلى است که گنبد عرقچینى آجرى با روکش گچ دارد.

در زیر گنبد این حرم مطهرر، نقّاشى‌‏هایى به‌شکل گل و بوته دیده می‌شود که در کتیبه داخلى آن با رنگ طلایى و در زنمینه‌ای سبز رنگ، آیات متبرکه آیت الکرسى نوشته شده است.

مرقد امامزاده عبدالله(ع) در فارسیجان به‌شکل ۲سکوى به هم پیوسته از جنس گچ بوده که اهالى، یکى را امامزاده عبداللَّه(ع) می‌نامند و روى این دو قبر، ۲صندوق چوبى بزرگ با تزئینات و کتیبه‌‏هایى جالب در میان ضریح آلومینومى قرار دارد که به ۲صندوق اوّل در حاشیه بالا، کتیبه‌‏اى به تاریخ “یوم اللَّه چهاردهم شهر محرم الحرام سنه ۱۲۰۹ کاتب العبد ابن العبّاس مرادعلى فراهانى” درج گردیده که گویا به اوایل حکومت آغا محمّد خان قاجار باز می‌گردد.

متن درج شده برروی سنگ مزار اصلى امامزاده عبدالله فارسیجان نوشته شده است: “توکلت على‏اللَّه، عبداللَّه بن القاسم بن زید بن الحسن بن على بن ابى طالب ‰، بخط السیّد ابن صالح العلوى”.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.