هنرمند: در مقابل سونامی فضای مجازی در محیط دانشگاهی منفعل نباشیم

به گزارش مرکزی دیلی ، حجت‌الاسلام حسن هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، گفت: هرگاه صحبت از انقلاب و دهه فجر به میان می‌آید باید یادی از معمار کبیر انقلاب امام(ره) که عزت را به کشور عزیزمان بازگرداند داشته باشیم و رهنمودهای ایشان را نیز برای نسل جوان تبیین کنیم.

وی در خصوص نحوه‌ی ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی در میان دانشجویان از طریق فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در سراسر کشور در دهه فجر و اثرگذاری این فعالیت‌ها گفت: ما هم‌اکنون با نسل چهارم انقلاب مواجه هستیم و مهم است که انعکاس فعالیت‌های دهه فجر با یاد امام راحل و شهدا، برای این نسل جالب و تاثیرگذار باشد.

هنرمند افزود: همچنین مهم است که از این طریق منویات مقام معظم رهبری و مخصوصاً رهنمودها و صحبت‌های ایشان را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: مسئولان باید در سخنرانی‌ها یاد و نام امام خمینی(ره) را به طور ویژه زنده نگه دارند و به سخنان ولی فقیه به ویژه در شورای انقلاب فرهنگی توجه ویژه نشان دهند.

نسبت به قشر دانشجو کم توجهی شده است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی پیرامون ویژگی‌های نسل جوان امروز گفت: ما امروز با نسل جوانی روبرو هستیم که از بسیاری از دستاوردهای این نظام آگاهی کافی ندارد و وظیفه ما در قبال آنها اطلاع‌رسانی و تبیین اهداف و آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب است.

وی افزود: یکی از اقشار مورد توجه ما قشر جوان، دانش آموز و دانشجوست؛ زیرا که در سال‌های گذشته نسبت به آنها کم‌توجهی شده است و باید با حضور در جمع این قشر تاثیرگذار و آینده‌ساز جامعه اهداف انقلاب برای آنها برشمرده شود.

هنرمند در خصوص برشمردن دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نسل جوان و قشر دانشجو اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران، برکات و دستاوردهای فراوانی در همه عرصه‌ها داشته که برشمردن آن‌ها برای نسل پس از انقلاب بسیار حائز اهمیت است.

دستاوردهای انقلاب چه هستند؟

وی اضافه کرد: احیای احکام اجتماعی اسلام، رهایی از وابستگی و حصول استقلال در عرصه‌های مختلف، از بین رفتن اختناق نفس‌گیر و حاکمیت فضای آزادی، رهایی از تحقیرشدگی تاریخی و بدست آوردن عزت ملی، از بین رفتن ضعف نفس و خودکم‌بینی و حاکم شدن روحیه اعتماد به نفس ملی بخشی از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام هنرمند با بیان اینکه از دیگر دستاوردهای مهم و بزرگ انقلاب اسلامی، بیداری مسلمانان و آزادیخواهان جهان برای ایستادن در مقابل حکومت‌های مستکبر و زمینه‌سازی برای ظهور و پرپایی حکومت جهانی منجی عالم بشریت، در سایه‌سار ولایت مطلقه فقیه است؛ افزود: براین اساس، تبیین دستاوردها، اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی علاوه بر قدرشناسی بیشتر، سبب نزدیک‌تر شدن به نقطه مطلوب و مقصد نهایی (انقلاب موعود) می‌شود.

این حرکت خزنده مسئولیت اساتید را سنگین تر میکند!

این مقام مسئول تصریح کرد: مادامی‌ که گروه‌های مزدور و جیره‌خواری وجود دارند که سعی می‌کنند در دانشگاه‌ها از حکومت پهلوی و اربابان آن‌ها چهره‌ای خوب ارائه دهند، این حرکت خزنده، مسئولیت اساتید و تشکل‌های انقلابی را در خصوص تبیین دستاوردها و آرمان‌های انقلاب برای نسل جوان سنگین‌تر می‌کند.

هنرمند در پاسخ به این سوال که مسئولین ذیربط چه اقداماتی در خصوص خنثی‌سازی فعالیت‌هایی از قبیل کم‌ارزش کردن و یا به سخره کشیدن دستاوردهای انقلاب در فضاهای مجازی انجام داده‌اند گفت: یکی از مسائلی که در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی قابل طرح است نسبت انقلاب با فضای مجازی به عنوان یکی از دستاوردهای تمدن غربی است.

“انقلاب اسلامی در فضای مجازی”

وی ادامه داد: یکی از مباحثی که در چند سال اخیر به عنوان یکی از موضوعات گفتمانی انقلاب در حال رشد و شکوفایی است، شعاری با عنوان “انقلاب اسلامی در فضای مجازی “است.

هنرمند اضافه کرد: طراحان این شعار معتقدند باید در فضای مجازی انقلاب رخ دهد و نظام اسلامی نباید در مقابل سونامی فضای مجازی که عرصه‌های گوناگون نظام را مورد تهدید قرار داده است، منفعل بوده و به رفرم یا تغییرات حداقلی بسنده کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی تصریح کرد: هرچند توجه به دو رویکرد بنیادی و راهبردی برای تعیین نسبت میان انقلاب و فضای مجازی لازم است، اما آنچه در این شرایط از اولویت اقدام برخوردار است، تمرکز جبهه فکری و فرهنگی کشور بر تحقق شعار انقلاب در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: بدون تردید محوریت یافتن این راهبرد در رابطه با فضای مجازی سبب خواهد شد فعالیت‌های پراکنده جبهه انقلاب در ارتباط با این فضای چتری واحد، گفتمانی پیدا کند و زمینه برای هماهنگ شدن راهبردها و هم‌افزایی و انسجام‌بخشی به اقدامات فراهم شود.

اهداف تبیین انقلاب اسلامی در بین دانشجویان چیست؟

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی در خصوص مهمترین اهداف تبیین انقلاب اسلامی در میان دانشجویان به توسعه و تعویق آگاهی‌ها و علائق اسلامی دانشجویان و دانشگاهیان و تبیین ارزش‌های اسلامی، ایجاد و گسترش فضای معنوی و اسلامی در دانشگاه‌ها و رشد فضائل اخلاقی در دانشگاهیان، رشد بینش سیاسی در محیط دانشگاه، حمایت و هدایت فکری تشکل‌های دانشجویی و دانشگاهی اشاره کرد.

وی همچنین حاکمیت بخشیدن به ارزش‌های اسلامی و انقلابی در سطوح اجرایی و علمی، مقابله با ترویج عقائد و افکار انحرافی و هجوم فرهنگی و تقویت روح خودباوری و استقلال فکری، تقویت پیوند حوزه و دانشگاه را از دیگر اهداف تبیین انقلاب اسلامی عنوان کرد.

وظایف مسئولین در راستای تبیین انقلاب اسلامی

هنرمند درباره وظایف و اقدامات مسئولین در این رابطه ببان کرد: تیبین مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از طریق برگزاری جلسات، سخنرانی و بحث و مناظره، نشر مقالات و جزوات و مانند آن از اقدامات اولیه در این راستا به شمار می‌رود.

وی افزود: انجام دادن مسئولیت‌های روحانیت در محیط دانشگاه مانند اقامه نماز جماعت و برپایی مجالس و محافل مذهبی و اهتمام به تعظیم شعائر اسلامی و مراسم دینی نیز از همین اقدامات است.

مدیرکل بنیاد شهید استان مرکزی؛ اجرای برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی در زمینه علوم و معارف اسلامی از قبیل برگزاری گردهمایی و نشست‌های تخصصی، جلسات پاسخ به سوالات، نشر مقالات و جزوات و فعالیت‌های فوق برنامه و مانند آن را از دیگر وظایف مسئولین دانست.

هنرمند خاطرنشان کرد: حضور فعال در میان دانشجویان و دانشگاهیان به منظور راهنمایی و ارشاد فکری و اخلاقی و پاسخگویی به مسائل شرعی و هدایت تشکل‌ها و نهادها و حرکت‌های اسلامی دانشجویی و دانشگاهی و تقویت فعالیت‌های اسلامی در دانشگاه‌ها از جمله فعالیت‌های مهم در محیط دانشگاهی در این راستا هستند.

وی تأکید کرد: جهت دستیابی به راه حل‌های مناسب، مطالعه و بررسی وضع دینی و اعتقادی و گرایش‌های فرهنگی و سیاسی در محیط دانشگاه و علل ضعف‌ها و نارسایی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عوامل تأثیرگذار در ترویج صحیح فرهنگ انقلاب اسلامی در دانشگاه

هنرمند علاوه بر بسط فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز در دانشگاه‌ها؛ همکاری با نهادها و مراکز حوزوی و دانشگاهی و پشتیبانی از آنها برای تقویت پیوند حوزه و دانشگاه، گزینش علمی و علمی و عمومی استادان دروس معارف اسلامی و نظارت بر کیفیت ارائه دروس و ارزیابی عملکرد آنها را از جمله عوامل تأثیرگذار در ترویج درست فرهنگ انقلاب و پاسداشت شهدا عنوان کرد.

وی افزود: باید مدیر پیشنهادی گروه معارف اسلامی قبل از معرفی به رئیس دانشگاه تأیید شود و بر رعایت موازین اسلامی و ارزش‌های انقلاب در امور اداره دانشگاه‌ها، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی‌اجتماعی مراکز هنری و ورزشی و خوابگاه‌های دانشگاهی و نیز نشریات دانشگاهی نظارت شود.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه حمایت از نیروهای متعهد و متخصص در دانشگاه را باید جدی گرفت، عضویت نماینده‌ای از نهاد رهبری در شورای عالی برنامه‌ریزی و نماینده‌ای در هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگانی در هیئت‌های عالی گزینش استاد وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی را از دیگر راهکارها عنوان کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.