انتقاد نماینده اراک از عملی نشدن وعده صنایع در زمینه کاهش آلودگی

به گزارش مرکزی دیلی ، «عباس رجایی» عصر یکشنبه در نشست صمیمی با اعضای سازمان های مردم نهاد زیست محیطی استان مرکزی افزود: اگر شرکت آلومینیوم اراک (ایرالکو) همچنان به تعهدات خود بی تفاوت باشد، با حمایت های مردم شهر اراک و با مجوز رسمی از سازمان محیط زیست کشور اقدام به تعطیلی این کارخانه می کنم.

وی ادامه داد: شرکت ایرالکو تعهد کرده بود که با راه اندازی مرحله دوم ، خط یک را به دلیل آلاینده بودن و فرسودگی تجهیزات به کلی تعطیل کند اما سال ها است که مرحله دوم این کارخانه به بهره برداری رسیده و خط یک این شرکت نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مدت ها پیش نشستی با مدیرعامل جدید کارخانه ایرالکو برگزار کردیم که به موجب آن ایرالکو متعهد شد تا پایان سال جاری کاهش آلودگی خود را در دستور کار قرار دهد اما مدیرعامل ایرالکو تا کنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده است.

وی ادامه داد: شرکت ایرالکو برای راه اندازی کارخانه آند سازی خود ۳۶ ماه فرصت خواسته در صورتی که همچنان کوچکترین اقدامی در این خصوص انجام نداده و این در صورتی است که ساخت کارخانه آند به مدت زمانی بسیار کمتر نیاز دارد.

رجایی با بیان اینکه مدیرعامل جدید ایرالکو نیز مانند مدیران پیشین این شرکت از تعهدات خود سر باز می زند، افزود: اگر بخواهیم آلومینیوم مورد نیاز داخلی را از امارات یا قطر وارد بکنیم بسیار مقرون به صرفه تر از تولیدات داخلی است، بنابراین اگر مدیرعامل ایرالکو بخواهد همچنان نسبت به تعهدات خود کوتاهی کند باید در آینده ای نزدیک در انتظار تعطیلی این شرکت باشد.

وی در خصوص تالاب میقان اراک نیز گفت: این تالاب یکی از تالاب های مهم کشور است که متاسفانه امروز به دلیل فعالیت کارخانه املاح معدنی ، تمام اکوسیستم آن به هم ریخته است.

وی عنوان کرد: تا زمانی که این کارخانه به فعالیت خود مبنی بر برداشت املاح معدنی در این تالاب ادامه دهد، شهر اراک و اکوسیستم تالاب، آسیب های جبران ناپذیری را متحمل می شوند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: نیروگاه شازند نیز باید استفاده از سوخت گاز را به عنوان اولین و آخرین سوخت خود انتخاب کند و اگر قرار است که در شرایط بحرانی از مازوت استفاده کند باید از مازوت بدون گوگرد استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه حرارتی، پتروشیمی و پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند به همراه منابع طبیعی استان مرکزی سه سال پیش تعهد کرده بودند که دو هزار هکتار فضای سبز در منطقه چپقلی اراک ایجاد کنند اما حتی نیمی از آن هم عملیاتی نشده است.

***۳۰۰ هکتار فضای سبز در شهر اراک ایجاد می شود

شهردار اراک نیز در این نشست گفت: ۳۰۰ هکتار فضای سبز جدید تا پایان سال جاری در محدوده روستای چقا، پارک کلاله، ارتفاعات شمال شهر و بخشی از محور اراک به خمین ایجاد می شود.

«ابراهیم عباسی» افزود: ۱۱ حلقه چاه آب آلوده نیز از مدیریت آب و فاضلاب روستایی به شهرداری اراک واگذار شده و هفت حلقه دیگر نیز تا پایان سال جاری واگذار می شود که در این صورت مشکل آب دهی به پارک ها و فضاهای سبز نقاط مختلف شهر اراک حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از پارک ها و فضاهای سبز موجود در اراک به روش مکانیزه و هوشمند آبرسانی می شوند.

هم اکنون بیش از سه هزار نفر در ۱۸ سمن ( سازمان مردم نهاد) زیست محیطی استان مرکزی فعالیت می کنند.

استان مرکزی با دو هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ به عنوان یکی از قطبهای مهم صنعتی کشور مطرح است و اراک مرکز این استان یکی از کلان شهرهای آلوده به شمار می رود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.