رجایی:خشکسالی حیات تالابها را تهدید می کند

به گزارش مرکزی دیلی، «عباس رجایی» روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی تالاب (۱۳ بهمن ماه) در گفت و گو با ایرنا افزود: ۳۴ تالاب در کشور نقش تعادل بخشی به اکوسیستم را برعهده دارند که بر اساس برآوردهای انجام شده ۷۰ درصدآن ها آسیب دیده و در معرض نابودی هستند.

وی بیان کرد: خشکسالی های دهه اخیر منابع آبی کشور را به سمت بحران پیش برده و کم توجهی به تخصیص حق آبه مناسب برای تالاب ها، تعمیق زخم های زیست محیطی تالاب ها را در پی داشته است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: غفلت از مدیریت موثر تالاب ها علاوه بر پیامدهای غیرقابل جبران بر تنوع زیستی، با خود معضلات اجتماعی نظیر تشدید آلودگی هوا، تهدید سلامت مردم و نقصان در معیشت و زندگی ساکنان حاشیه تالاب ها را همراه دارد.

رجایی عنوان کرد: در دهه اخیر روند رو به رشد ایجاد چشمه های طوفانی شن و نمک بر اثر خشک شدن منابع آبی و از بین رفتن پوشش گیاهی نواحی تالابی به چالشی جدی تبدیل شده و متاسفانه با وجود موج قوی تبلیغات کلامی، اقدامات نجات دهنده تالاب ها کمتر به ثمر نشسته است.

وی گفت: تالاب ارومیه چون بیمار درحال مرگ برای حفظ آخرین داشته های زیست محیطی خود دست و پا می زند اما با وجود مصوبات قوی و مجاری اجرایی موثر، هنوز علایم بهبودی درآن مشاهده نمی شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سایر منابع تالابی کشور نیز با دامنه آسیب وسیع مواجه هستند و اگر با جدیت و نظارت برنامه های اصلاحی برای آن ها انجام نشود نابودیشان حتمی است.

رجایی اظهار کرد: توسعه پایدار به معنای تولید در خدمت سلامت زیستی است و هر آنچه که سرمایه های طبیعی به ویژه تالاب ها را به بهانه ثروت اندورزی و فعالیت های تولیدی تهدید کند، محکوم به شکست است.

وی بیان کرد: سند راهبری برون رفت از چالش های تالابها با همکاری مرکز پژوهش ها و راهبری کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس برای تبدیل شدن به قانون تدوین شده است.

رجایی گفت:شرایط فعلی تالاب های کشور به گونه ای است که از دست دادن کوچکترین فرصت اصلاحی و حمایتی ، سرفصل زنجیره های کلان معضلات زیستی خواهد بود و این مساله لزوم اقدامات سریع در این بخش را دوچندان کرده است.

وی در خصوص تالاب کویری میقان اراک نیز گفت: این تالاب یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر است که در جوار کلانشهر اراک قرار گرفته و عوارض ناشی از لطمه های زیستی سال های اخیر آن خود را در تشدید آلودگی هوای اراک نشان می دهد.

رجایی اظهار کرد: ساخت جاده در قلب تالاب میقان و قطع ارتباط اکولوژیکی آن ، برهم خوردگی رژیم آبی و کم بودن حق آبه تالاب از موضوعاتی است که به شدت آن را آسیب پذیر کرده است.

وی عنوان کرد: با وجود شفافیت آسیب هایی که معدن سولفات سدیم به اقلیم و سلامت تالاب میقان وارد کرده متاسفانه هنوز تصمیم قاطعی از سوی مسوولان برای محدو کردن دامنه آسیب و ترمیم جراحات وارده انجام نشدهاست.

رجایی افزود: چندی پیش در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک مصوبه ای مبنی بر تحقیقات جامع شناخت و مهار آسیب های تالاب مطرح شد اما هنوز اقدام موثری در این خصوص نشده است.

وی خواستار جدیت بخش های متولی در اجرای برنامه های مدیریت زیست بوم تالاب و جلب مشارکت ساکنان حاشیه تالاب میقان اراک در حراست از این سرمایه مهم طبیعی شد.

روز جهانی تالاب ها هر ساله در دوم فوریه برگزار می شود و کنوانسیون رامسر با هدف حفاظت از تالاب های جهان به امضا رسیده است.

روز جهانی تالاب ها برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ جشن گرفته شد و اکنون نیز بعد از گذشت سال ها در دنیا از جمله ایران در این روز برنامه هایی در راستای حفاظت از تالاب ها برگزار می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.