پنج آسیب بزرگی که زنان استان مرکزی را تهدید می‌کند…

به گزارش مرکزی دیلی، زهرا فرجی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، اظهار کرد: اعتیاد و رفتارهای پرخطر، خودکشی، بیکاری دختران دارای تحصیلات عالی، وضعیت نابسامان زنان سرپرست خانوار و طلاق، پنج آسیبی است که تهدید جدی برای جامعه زنان و همچنین خانواده در استان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به بررسی انجام گرفته و ارائه طرح‌های کاهش‌دهنده و کنترل‌کننده از سوی دستگاه‌های مرتبط، افزود: در حوزه اعتیاد مراکز DIC و کمپ‌ها به بانوان خدمات‌رسانی می‌کنند اما این خدمات به دلیل کمبود اعتبارات و محدودیت تعداد در استان و اراک پاسخگوی نیازهای موجود نیست.

فرجی با تأکید بر اینکه روند رو به افزایشی را در بحث آسیب‌های اجتماعی شاهد هستیم، گفت: امکانات موجود متناسب با وضع موجود نیست.

وی با بیان اینکه متأسفانه بروز هر مورد از آسیب‌ها علل خاص خود را دارد افزود: هدف قرار گرفتن جوانان از طریق تکنولوژی‌های جدید که به درستی از آن استفاده نمی‌کنند و ازدواج‌های ناموفق و ناآگاهانه که منجر به طلاق زودهنگام و نهایتاً افزایش آمار طلاق را به دنبال دارد از جمله این دلایل است.

وی اضافه کرد: در بحث اعتباد با معضل در دسترس بودن مواد مخدر مواجهیم که این امر علاوه بر اینکه سن اعتیاد را به شدت کاهش داده، باعث شده است که گرایش زنان به مواد مخدر صنعتی بیشتر شود. این گرایش تخریب بیشتری را نسبت به مصرف مواد مخدر سنتی در زنان به دنبال دارد و همه این عوامل و شیوع آن تبعات بسیاری را نیز به همراه خواهد داشت و آسیب بیشتری به نسبت مردان به زنان وارد می‌کند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری مرکزی با بیان اینکه اعتیاد زنان بحران‌های فراوانی را برای خانواده به همراه دارد، گفت: با توجه به شرایط موجود و بررسی اوضاع، این نتیجه به دست آمد که خدمات‌رسانی به زنان در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید سازمان‌یافته صورت گیرد و توسط همه دستگاه‌های متولی دنبال شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر خدمات بهداشتی در مراکز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی ارائه می‌شود اما، خدمات مشاوره‌ای ارائه نمی‌شود و این موضوع نقص به شمار می‌رود. از سویی خدمات در زمینه اعتیاد بانوان در مراکز بهبودی انجام می‌شود اما صرفاً زیر نظر بهزیستی صورت می‌گیرد و سایر خدمات تخصصی مورد نیاز این افراد در حیطه وظایف بهزیستی نیست و در این مراکز به آنها ارائه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: عملا کمبودهایی وجود دارد به همین دلیل پیشنهاد شد که تدوین طرحی با عنوان ساماندهی مراکز خدمات‌رسان به زنان آسیب دیده در دستور کار قرار گیرد.

فرجی افزود: اگر این طرح تدوین و اجرا شود کلیه فعالیت‌ها و خدماتی که به زنان در این حوزه ارائه می‌شود، تجمیع و هدفمند می‌شود و اشتغال و معیشت آنها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی اضافه کرد: بحث اشتغال این زنان بسیار حائز اهمیت است چراکه در بررسی‌ها و بازدیدهایی که صورت گرفته مشخص شد که دلیل اصلی بازگشت آنها به شرایط قیلی نداشتن منابع مالی برای تأمین معاش زندگی است که در این طرح مورد توجه می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت اشتغال این افراد باید در مراکز خدمات‌رسان مورد توجه قرار گیرد و حتی برای فرزندان آنها که در سن اشتغال هستند نیز شغل در نظر گرفته شود. اگر این خدمات که در حال حاضر پراکنده است تجمیع شود قطعا تاثیرات بسیاری در رفع این بحران‌ها خواهد داشت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.