مردم از گرانی و کیفیت پایین نان ناراضی هستند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از  خبرگزاری فارس از اراک، حال اینکه دولت اعتدال هم پس از وعده‌های بهتر کردن معیشت مردم، چند روزی است که درست دست به نقطه حساس یعنی قوت مردم فقیر و کم درآمد جامعه گذاشته و با بهانه‌های مختلف قیمت آن را هم بالا برده است و حتی وعده گران‌تر شدن آن را نیز به مردم نوید می‌دهد.

از دو روز گذشته خبر افزایش قیمت نان بار دیگر مردم را ناراضی کرد، عدم رضایتی که نه بابت پرداخت پول بیشتر بابت خرید نان، بلکه بابت پرداخت به ازای نانی است که هیچ کیفیتی ندارند و همواره خریداران از نداشتن کیفیت آن گله‌مند بوده‌اند.

به جرات می‌توان گفت افزایش قیمت نان آنچنان به مذاق مردم خوش نیامده و انتظار دارند کیفیت نان بهتر شود، موضوعی که پیش از این و در هنگام هدفمند سازی یارانه‌ها مسئولان بارها و بارها وعده آن را به مردم داده بودند.

در بحث هدفمندی یارانه‌ها یکی از موضوعات مهم در مورد نان بود که قرار شد قیمت نان‌ها به منظور افزایش کیفیت آن افزایش یابد، در زمان افزایش قیمت نان بسیاری از مردم اعلام نارضایتی کرده و خواستار ارتقای کیفی نان شدند، اما مسئولان وقت همچنان بر ارتقای کیفیت نان از سوی نانوایی‌ها و اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تاکید داشته و هیچ اقدامی در این راستا انجام ندادند.

یکی از شهروندان اراکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: مسئولان به جای اینکه تنها به فکر گران کردن نان باشند، چاره‌ای برای بهبود پخت آن بیندیشند.

زهرا جباری افزود: هنوز نانوایی‌هایی هستند که اهمیتی به کیفیت نانی که به دست مردم می‌دهند و نظارتی هم بر آن نیست، نمی‌دهند و به همین خاطر است که وضعیت کیفیت نان‌ها هیچ تغییری نمی‌کند و مردم همچنان باید نان‌های سوخته و خمیر و بی‌کیفیت را خریداری کنند.

وی تصریح کرد: دولت باید به صاحبان واحدهای نانوایی سوبسید بیشتری پرداخت کند تا آنها نسبت به تورم دچار مشکل نشوند و مردم جور تورمی که دولت مدعی آن است که مهار کرده! را نکشند.

احمد حسنی یکی دیگر از شهروندان گفت: دولت اگر چه نتوانست یارانه‌های را به شکل مستقیم حذف کند اما با روش‌های مختلف همانند گران کردن قیمت نان و سایر اقلام دیگر در اصل یارانه‌ای که به مردم می‌دهد را با این شکل به جیب خود باز می‌گرداند.

یکی از نانوایی‌ها نیز گفت: دو سال است که قیمت نان هیچ تغییری نکرده، این در حالی است که پخت نان برای ما هزینه‌های بسیاری دارد و ما باید این هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

علی میرزایی افزود: پرداخت هزینه‌های کارگران، پول بیمه، هزینه‌های آب و برق، خرید آرد و تعمیر و نگهداری تجهیزات تمام این‌ها هزینه‌هایی است که ما باید بپردازیم و افزایش قیمت نان تنها بخشی از این هزینه‌ها را پر خواهد کرد.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: همه مردم از افزایش قیمت نانی که هیچ کیفیتی ندارد ناراضی هستند، چرا باید قیمت نان تغییر کند، در حالی که کیفیت آن هیچ تغییری نکرده است.

حسین میرشاد افزود: چرا مسئولان چاره‌ای برای نان‌های بی‌کیفیتی که در سفره مردم می‌گذارند، نمی‌اندیشند، علاوه بر کیفیت پایین نان که یا سوخته و یا خمیر است، به جرات می‌توان گفت کم فروشی و کم کردن از چانه نان در بعضی نانوایی‌ها رخ می‌دهد و این در حالی است که هیچ نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد.

محمود نعمتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز از ابلاغ قیمت‌های جدید نان از فردا به کارخانجات و واحدهای خبازی خبر داد و بیان داشت: در پی دستورالعمل ابلاغی از سوی هیئت دولت مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان، نشست کارگروه گندم، آرد و نان استان روز گذشته برگزار و در زمینه تعیین قیمت نهایی نان تصمیم‌گیری شد.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی و آنالیز قیمت کمیته نرخ گذاری، نرخ انواع نان مشخص و برای تایید نهایی به استانداری مرکزی ارسال شد که ظرف دو روز آینده تایید و ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با بیان اینکه تا ابلاغ نرخ جدید نان، این محصول با قیمت‌های قبلی عرضه خواهد شد، ادامه داد: با توجه به اینکه کارخانجات و نانوایی‌ها آردی را که در اختیار دارند با قیمت قبل است، هیچ کدام ظرف این دو روز حق افزایش قیمت را نداشته و باید آرد و نان را با قیمت قبل به فروش برسانند.

نعمتی با بیان اینکه در صورت افزایش قیمت نان متخلفان به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند، بیان کرد: امیدوار هستیم با افزایش قیمت شاهد کاهش برخی تخلفات نانوایی‌ها از قبیل کم فروشی و گران فروشی باشیم.

وی ادامه داد: قطعا افزایش ۳۰ درصدی، هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد، با توجه به اینکه قیمت افزایش یافته درصدی از این افزایش صرف خرید آرد و گندم و بخش دیگر صرف سایر آیتم‌ها نظیر دستمزد کارگر، بیمه و هزینه حامل‌های انرژی خواهد شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت تنها بخشی از هزینه‌ها را می‌پوشاند، گفت: کارخانه‌داران و نانوایی‌ها باید با افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی روند تولید را ادامه دهند.

نعمتی با بیان اینکه ظرف دو سال گذشته هیچ افزایش قیمتی در نرخ نان صورت نگرفته است، ادامه داد: در مقطعی قرار شد با افزایش قیمت نان شاهد افزایش کیفت آن باشیم، اما به دلیل افزایش نرخ دلار و افزایش شدید قیمت گندم، رقابتی کردن بازار نان محقق نشد و به همین دلیل امکان افزایش کیفیت فراهم نشد.

وی تاکید کرد: متأسفانه به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش یارانه‌های دولت سیاست‌های اصلی در حوزه کیفیت نان اجرای نشد و از آنجا که بازار کیفیت محصول را تعیین می‌کند، نتوانستیم شاهد ارتقای سطح کیفی نان باشیم.

وی از فعالیت یک هزار و ۵۸۸ نانوایی در سطح استان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد ۵۹۰ واحد در اراک فعالیت دارند.

به گفته وی مصرف سرانه نان در استان مرکزی ماهانه ۷٫۵ کیلو گرم به ازای هر نفر است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: کارشناسی‌های لازم بر روی قیمت نان انجام شده و ظرف یکی دو روز آینده نرخ جدید نان اعلام خواهد شد.

محمد قربانی افزود: با کارشناسی‌های صورت گرفته سعی کردیم قیمت نان را گرد کنیم، تا مردم در هنگام خرید با مشکل تأمین پول خورد مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: قیمت‌ها ضریبی از ۲۵ تومان است به طوری که مردم چند عدد نان کم یا زیاد بخرند، قیمت گرد خواهد شد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان داشت: اینکه بخواهیم قیمت‌ها را به صورت کامل گرد کنیم، با توجه به اینکه قیمت‌ها در سال‌های بعد پایه محسوب می‌شوند، ممکن است در حق مردم اجحاف صورت گیرد.

وی با اینکه افزایش قیمت نان، اصلاح قیمت است، تاکید کرد: دولت تلاش دارد قیمت نان را به سمت واقعی شدن سوق دهد، به همین دلیل دست به اصلاح قیمت‌ها زده و قرار است قیمت نان به صورت مرحله به مرحله افزایش پیدا کند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به کیفیت نان تاکید کرد: با توجه به اینکه تکنولوژی نانوایی هنوز به شکل سنتی است، انتظار نداریم کیفیت نان از وضعیت فعلی مطلوب‌تر شود، اما امیدواریم با توجه به اینکه افزایش قیمت برخی از هزینه‌ها را تأمین می‌کند شاهد جلوگیری از کم فروشی نانوایی‌ها باشیم.

قربانی از افزایش نظارت‌ها خبر داد و اظهار داشت: معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تا مقطعی که قیمت‌ها جا بیفتد شدت نظارت‌ها را افزایش خواهد داد.

وی تصریح کرد: فعلا تا اعلام نرخ جدید قیمت‌ها، این محصول با قیمت قبلی عرضه می‌شود و مردم در صورت مشاهده تخلف می‌توانند موارد را با شماره ۱۲۴ در میان بگذارند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.