تعداد نمایندگان استان مرکزی افزایش نمی‌یابند

کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور طرح افزایش تعداد نمایندگان خانه ملت به ۳۱۰ نفر را تصویب کرد که در صورت تصویب در صحن علنی تعداد نمایندگان مجلس افزایش خواهد یافت اما این موضوع شامل استان مرکزی نخواهد بود.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایلنا کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۱۰ نفردر مجلس را به تصویب رساند. براساس این مصوبه تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ۲۹۰ نفر به ۳۱۰ نفر افزایش افزایش می‌یابد و با اصلاح تعداد حوزه‌های انتخابیه در استان‌هایی که در وزارت کشور مورد تایید قرار گرفته‌اند ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان کشور در مجلس شورای اسلامی اضافه خواهد شد.

بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی این افزایش هر ۱۰ سال یک بار در کشوراتفاق می‌افتد که آخرین بار در سال ۸۷ رخ داده بود. وزارت کشور فهرست اسامی استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه آن‌ها را تنظیم واعلام می‌کنداین قانون از تاریخ تصویب در صحن علنی مجلس لازم الاجرا خواهد شد.

این روز‌ها طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان که در کمیته پیگیری کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در خرداد ماه مورد بررسی در کمیسیون مربوطه قرار گرفته و به تصویب رسیده بود پس از طی مراحل پایانی تقدیم صحن علنی مجلس شده است تا در صورت تصویب لازم الاجرا شود. تقدیم این لایحه به صحن علنی در حالی صورت می‌گیرد که به رغم کلان شهر شدن اراک و افزایش جمعیت آن از ۱۰ سال گذشته به این طرف حوزه انتخابیه اراک در شمول شهرهای حائز شرایط برای افزایش یک نماینده دیگر قرار نگرفته و استان مرکزی باز هم در دوره‌های بعد هفت نماینده را به مجلس خواهد فرستاد. براساس قانون مجلس نمایندگان حوزهای انتخابی استان‌ها در زمان بررسی موضوع در کمیسیون مربوطه فرصت اعتراض و دفاع از خواسته اشان را داشته‌اند اما در فرصت موجود که از اردیبهشت ماه بوده هیچ یک از نمایندگان استان اعتراضی به عدم اصلاح جدول حوزه انتخابیه و افزایش تعداد نماینده در استان را پیگیر نشده‌اند. نظر چند تن از نمایندگان استان را در این رابطه جویا شده‌ایم که در ذیل می‌آید:

آصفری، نماینده اراک و کمیجان: دولت لایحه بهتری برای افزایش تعداد نمایندگان به مجلس بدهد

حسن آصفری در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه لایحه‌ای که از سوی دولت آمده را استانداری‌ها پیگیر می‌شدند می‌گوید: استانداری می‌بایست گزارشی از افزایش تعداد جمعیت تنظیم و تقدیم مجلس می‌کرد تا نسبت به افزایش تعداد نماینده اقدام شود.

از پیگیری شخصیش در مجلس سخن به میان آورده و می‌افزاید: البته من خودم به عنوان پیشنهاد به دولت و کمیسیون شوراهای مجلس مطلب افزایش تعداد نماینده برای حوزه اراک را انتقال دادم تا اقدام شود. آصفری معتقد است این لایحه دارای معایبی است و به طور قطع از دستور کار مجلس برای اصلاح خارج خواهد شد تا دولت لایحه بهتری را تقدیم مجلس کند.

او با فرض این احتمال تصریح می‌کند: الان استانداری باید پیگیر موضوع باشد و بحث افزایش جمعیت حوزه انتخابیه را به وزارت کشور هرچه زود‌تر اعلام کند.

رجایی، نماینده اراک و کمیجان: این طرح در مجلس تصویب نمی‌شود، ما مخالف اجرا هستیم

این طرح چندین بار در مجلس آمده از دولت قبل تا کنون اما تصویب نشده الان هم رای برای تصویب نمی‌آورد.

این نظر عباس رجایی است که در گفتگو با خبرنگار ما در شکست این موضوع با قاطعیت سخن می‌گوید.

رجایی می‌گوید: استان‌هایی که شمول طرح نشده‌اند از نظر وزارت کشور شاخصه‌های جمعیتی را نداشته‌اند اما ما در استان افزایش جمعیت را در چند حوزه داشته‌ایم به همین دلیل ما با این شکل اجرا که تقدیم مجلس شده مخالفیم.

او معتقد است این موضوع باید در استانداری پیگیری شود و استاندار باید به وزارت کشور بحث افزایش جمعیت را اعلام کند.

صلاحی، نماینده فراهان، تفرش و آشتیان: استان مرکزی شاخصه افزایش جمعیتی را ندارد

ماینده مردم فراهان، تفرش وآشتیان استان مرکزی را به دلیل نداشتن شاخص افزایش جمعیتی درشمول اجرای این لایحه نمی‌داند و می‌گوید: هر شهرستان باید ۱۵۰ هزار فرد واجد شرایط رای دادن داشته باشد تا شامل موضوع شود اما بر اساس شاخص جمعیتی استان مرکزی واجد این شرط اصلی نیست.

او نظر خاصی برای اضاثفه شدن یا نشدن تعداد نمایندگان استان در مجلس ندارد.

رضایی، نماینده مردم خمین: موضوع دیگر از حوزه کمیسیون خارج و وارد صحن علنی مجلس شده، فرصتی برای دفاع نیست

من خودم نظر مثبتی برای افزایش تعداد نمایندگان استان ندارم. این گفته‌ای است که نماینده مردم خمین که خود عضو کمیسون شوراهای مجلس است بر آن تاکید دارد.

رضایی در رابطه با این بحث به خبرنگار ما می‌گوید: آنچه که امروز در مجلس طرح شده لایحه‌ای است که در دوره گذشته دولت به مجلس داده بود که ماموریت بررسی آن به کمیسیون مربوطه داده شد در آن زمان استان مرکزی جزء این مجموعه نبود، پس از طرح مجدد این موضوع در مجلس از ابتدای سال جاری کمیسیون به نمایندگان زمان مشخصی را ارائه کرد تا اگر پیشنهاد یا اعتراضی دارند به کمیسون ارائه کنند اما فرصت تمام شد و هیچیک از نمایندگان استان پیشنهادی نداد الان دیگر فرصت تمام شده زیرا لایحه در کمیسون تصویب و تقدیم صحن علنی مجلس شده است. اکنون که از زمان داده شده گذشته هیچ پیشنهاد جدیدی در کمیسون پذیرفته نمی‌شود.

او می‌افزاید: حالا اگر نماینده‌ای از استان پیشنهاد جدیدی مطرح کند در قالب طرح قابل پیگیری است.

او می‌گوید: سقف جمعیتی استان به افزایش یک نماینده نرسیده برای هر ۲۰۰ هزار نفر آماده رای یک نفر نماینده اضافه می‌شود که در استان این افزایش جمعیت را در هیچ یک از حزه‌ها نداریم. رضایی هم معتقد است به احتمال ۹۰ درصد این لایحه در صحن علنی تصویب نشود.

او می‌گوید: دولت عملا خودش را در این بحث کنار کشیده و لایحه خودش را پس گرفته این لایحه الان از سوی دولت مطرح نشده.

او با تاکید بر این گفته که احتمال تصویب بسیار ضعیف است می‌گوید: افزایش نمایندگان خیلی به مصلحت نیست و هزینه بر است.

رضایی می‌افزاید: ما در کمیسیون طبق وظیفه قانون افزایش تعداد نمایندگان را که هر ۱۰سال یک بار باید اتفاق افتد را پیگیر می‌شویم اما من خودم نظر مثبتی به موضوع ندارم هرچند که شهر اراک دارد با سرعت رشد جمعیتی پیدا می‌کند و شاید در مرحله بعد به یک نماینده دیگر احتیاج داشته باشد. من شخصا در این رابطه در مجلس نه دفاعی کردم و نه دیگر دوستان البته آقایان رجایی و آصفری نامه‌ای به کمیسیون دادند که از فرصت تعیین شده گذشته و فرصتی برای دفاع نبود.

به گفته رضایی این لایحه اکنون در صحن علنی مجلس آماده برای تصویب یا رد است.

مدیر کل سیاسی استانداری مرکزی: استانداری به طور مکرر پیگیرافزایش نمایندگان در استان بوده است
بر خلاف اظهارات نمایندگان استان که قرار گرفتن در شمول طرح افزایش نمایندگان مجلس را متوجه کوتاهی از سوی استانداری عنوان می‌کنند، اما مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری مرکزی در گفتگو با خبرنگار ما از نامه نگاری و پیگیریهای مکرر استانداری در خصوص افزایش جمعیت حوزه‌های انتخابیه در استان و حائز شرایط بودن برای افزایش تعداد نمایندگان از نظر شاخصه‌های مطرح در وزارت کشور خبر می‌دهد.

مسعود فراهانی با بیان اینکه استانداری استان مرکزی طی دو نوبت مکاتبه رسمی با امضا معاون سیاسی استاندار در دولت تدبیر و امید یکبار در ۲۸ دی با معاون سیاسی وزارت کشور و بار دیگر در مورخ ۹ تیرماه با مدیر کل انتخابات وزارت کشور پیشنهاد افزایش تعداد نمایندگان را با توجه به شاخصه‌های مطرح در بحث در میان گذاشته و بر درخواست خود تاکید داشته است گفت: دو تا سه بار نیز از دفتر مدیر کل سیاسی موضوع پیگیری شده است. علاوه بر این، همین درخواست در دولت قبل توسط استاندار وقت در اوایل سال ۹۲ و سال ۹۱ به وزارت کشور به صورت کتبی اعلام شده که مستندات آن نیز موجود می‌باشد.

فراهانی تصریح می‌کند: استانداری همواره پیگیر این درخواست بوده و هست و ما هنوز هم دنبال این هستیم تا بیشتر بررسی شود به چه دلیل استان ما را در لیست استانهای مشمول موضوع افزایش تعداد نمایندگان که اکنون به صحن علنی مجلس تقدیم شده لحاظ نکرده‌اند.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. علیرضا طاهری گفت:

    خدا رو شکر
    اگر افزایش پیدا کنند یک گروه لابیگر دیگر برای فشار به دولت جهت بکارگیری افراد ناشایست وابسته اضافه میشد چرا که بیشتر بدبختی های شهر ما بخاطر پیشتیبانی نمایندگان فعلی از بعضی افراد ناشایست که امروزه فقط در جهت منافع ایشان تلاش میکنند می باشد.
    مردم عزیز شهرمون حواسمونو جمع کنیم دیگر گول ظواهر و خانواده … را نخوریم و با آگاهی در انتخابات سال آتی شرکت کنیم.
    تا کی میخوام به کسانی رای بدیم که بیشتر دیدیمشان ؟
    نگذارید جزو آندسته از مردمی باشیم که میگویند: عقل مردم به چشمان است
    حواسها جمع!!! حواسها جمع!!! حواسها جمع!!! حواسها جمع!!! حواسها جمع!!! حواسها جمع!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.