پرش سهگام با اتومبیل در خیابانهای اراک!
پس از ساعتی رانندگی در اراک و البته درد و دل کردن با رانندگانی که ساعتهای زیادی از وقت خود را در خیابانهای این شهر میگذرانند نکته مهمی جلب توجه میکند که البته این نکته را به شکل هیجانانگیزی در شبهای تاریک در حالی که با خیال راحت از خلوت بودن خیابان رانندگی میکنید و احتمالا خیلی هم نگران پریدن یک عابر پیاده وسط خیابان یا دیگر عوامل خطرآفرینی که روزانه به عنوان راننده با آن درگیر میشوید نیستید، تجربه خواهید کرد؛ « برخورد به یک مانع تقریبا نامرئی و پرش سه گام اتومبیل در خیابانی که تازه میفهمید آنقدرها هم خلوت نیست».
به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، دلیل اصلی ایجاد سرعتگیر در شهرها، کنترل سرعت خودروهای سواری و جلوگیری از خطرات ناشی از سرعت غیرمجاز است اما، سرعت گیرهای غیر استاندارد خطرات بسیاری برای رانندگان، سرنشینان و عابرین پیاده ایجاد کرده و علاوه بر بالا بردن تصادفات، خسارات گاه جبران ناپذیری را برای رانندگان و سرنشینان وسایط نقلیه بوجود میآورد.
این موانع یا همان سرعتگیرها با استفاده از مصالحی همچون آسفالت با ارتفاع زیاد در خیابان ایجاد شدهاند و هیچگونه عامل هشداردهندهای از قبیل رنگهای فسفری قابل دید در شب یا چراغهای کوچک هشداردهنده یا حتی تابلویی هشداردهنده چند متر قبل از رسیدن به سرعتگیر یاد شده شما را از وجود چنین عامل بازدارندهای باخبر نمیکند.
این سرعت گیرها که فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی نیز غیراستاندارد بودن آنها را تایید میکند به معضلی برای رانندگان مبدل شده؛ حال اگر رانندهای کم حواس یا تازهکار با ماشین سبکی مثل پراید دچار چنین برخوردی شود باید دید این پرش به یاد ماندنی چه عواقب وخیمی را برای وی و یا عابرین پیاده به دنبال خواهد داشت.
برخی رانندگان نیز مشکلات فنی خودروی خود را ناشی از سرعتگیرهایی میدانند که در فرهنگ آنها نام دست انداز به خود گرفته است.
براساس قانون، سرعت گیرها باید دارای استانداردهایی خاص بوده و در مکانی مناسب همراه با نصب تابلوهای هشدار دهنده تعبیه شوند که این شرایط برای اغلب سرعت گیرها در خیابانهای اراک صادق نیست.
در ایجاد سرعت گیرهای اراک از دو نمونه آسفالتی و پلاستیکی استفاده میشود که هریک دارای مشکلات خاص خود هستند. در اولی همرنگ بودن با آسفالت خیابان موجب دیده نشدن یا دیر دیده شدن است که همانطور که گفته شد جهشی خطرناک را برای راننده خودردو و سرنشینان آن به دنبال دارد و در نوع پلاستیکی به دلیل کنده شدن به مرور زمان و یا فرو رفتن در آسفالت کارایی لازم به ندرت از بین میرود.
البته به نظر میرسد نصب سرعتگیرهای زیاد در شهری مثل اراک اقدامی بازدارنده و پیشگیرانه است و به دنبال عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط اکثر رانندگان که متاسفانه به خوبی در اراک قابل مشاهده و تجربه است انجام میشود.
هرچند کاهش حجم تصادفات در شهرهای شلوغ بواسطه نصب سرعتگیرها غیرقابل انکار است اما؛ این موانع غیراستاندارد بدلیل مجبور کردن رانندگان به ترمزهای ناگهانی و امکان برخورد اتومبیل پشتی، در برخی مواقع این معابر را برای اتومبیل ها بیشتر خطرناک می کنند تا این که برای رانندگان امنیتی نسبی را فراهم آورند.
جمعآوری سرعتکاههای غیر استاندارد در شورای شهر به تصویب رسیده است
قائم مقامی عضو شورای شهر اراک در اینباره به ایسنا گفت: شورای شهر و شهرداری اراک از اعضای ۱۸گانه شورای ترافیک هستند و تصمیمگیری های ترافیکی فقط به شهرداری یا شورای شهر محدود نمیشود.
وی با تأکید براینکه سرعتکاههای موجود فاقد استاندارد لازم هستند به ویژگیهای یک سرعتکاه استاندارد اشاره کرد و گفت: این موانع براساس قانون باید ارتفاعی برابر با ۷ تا ۱۰ سانتیمتر داشته و به آرامی سرعت وسیله نقلیه را کاهش دهند تا اگر رانندهای متوجه وجود این مانع در مسیر نشد و یا از وجود آن بیاطلاع بود در برخورد با سرعتکاه موجود دچار حادثه یا خسارتهای جانی و مالی نشود.
وی اکثر سرعتکاههای موجود در اراک را فاقد استاندارد لازم دانست و و افزود: هفته گذشته با دعوت از پلیس راهور در جلسه شورای شهر درخصوص این مورد مذاکراتی انجام شد و مصوبه این جلسه جمعآوری تمامی سرعتکاههای غیراستاندارد اراک ظرف ۶ ماه بوده است.
وی تأکید کرد: این مصوبه باید توسط شورای ترافیک نیز به تصویب برسد
درخواست بالای شهروندان برای نصب سرعتگیر
سرهنگ ابوالفضل امیدی فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی در گفتو گو با خبرنگار ایسنا در خصوص تعداد درخواستهای شهروندان برای نصب سرعت گیر در سطح شهر اراک گفت: تعداد ۶۰۰ مورد سرعت گیر توسط شهروندان اراکی درخواست شده است که یکصد مورد آن مورد بررسی قرار گرفته است و البته این تعداد سرعتگیر برای شهر اراک آمار بالایی به حساب میآید.
وی در خصوص سرعت گیرهای غیر استاندارد موجود در سطح شهر اظهار داشت: باید بپذیریم اکثر سرعت گیرهای نصب شده در اراک غیر استاندارد است و اگر دقت کنید در قسمت جلوی این سرعت گیرها به دلیل برخورد خودروها هنگام عبور از آنها خوردگی بوجود آمده و مشکلاتی را برای رانندگان بوجود آورده است. البته پلیس در خصوص این سرعت گیرها تذکرات لازم را اعلام کرده است.
امیدی در خصوص نصب سرعت گیرهای جدید تصریح کرد: طبق دستورالعملی که از پلیس راهنمایی و رانندگی کشور به استان اعلام شده بایستی این سرعت گیرها توسط شهرداری نصب شود که در صحبتی که با مشاورین و مهندسین شهرداری انجام شده است مقرر شده است تا سرعت گیرهای قدیمی به حالت استاندارد درآمده و سرعت گیرهای جدید نیز با استاندارد اعلام شده نصب شود.
وی افزود: در نصب سرعت گیرها تمام جوانب از جانب پلیس در نظر گرفته میشود بخصوص در سرعت گیرهایی که درخواست مردمی برای اصلاح آنها واصل شده است.
استاندارد سازی سرعت گیرها در شورای عالی ترافیک مطرح شده است
وی با بیان اینکه استاندارد سازی سرعت گیرها را در شورای عالی ترافیک مطرح کردهایم و معایب و دلایل اصلاح آنها مورد برسی قرار گرفته و نسبت به رفع این معایب اقدام خواهد شد گفت: مشکلات ترافیکی در سطح شهرها تنها توسط سرعت گیر و سرعت کاهها قابل کنترل نیست بلکه شهری همچون اراک نیازمند نصب دوربینهای نظارتی است چراکه رانندگان با توجه به این دوربینهای نظارتی رفتار ترافیکی خود را کنترل کرده و با سرعت مطمئن رانندگی میکنند و در این صورت مشکلاتی که در نصب سرعت گیرها وجود دارد نیز کاهش قابل ملاحظهای خواهد داشت.
هرچند اصلاح و استاندارد سازی و نصب دوربینهای نظارتی و کنترل سرعت میتواند به انجام رفتارهای صحیح ترافیکی در سطح شهرها کمک کند اما، ارتقای فرهنگ رانندگی مهمترین مسئله برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از عدم توجه به قوانین رانندگی و در پی آن مشکلات جانی و مالی صورت گرفته است.
شکی نیست که سرعت گیرها اگر به درستی نصب شوند میتوانند به رانندگان و عابرین پیاده کمک کرده و از خسارتهای جبران ناپذیر جلو گیری کنند. بطور مثال نصب سرعت گیر در ورودی زیرگذر ابتدای خیابان جهاد موجب شده است تا رانندگانی که از سمت پل شهر صنعتی به سمت میدان سرداران در حرکت هستند با رسیدن به سرعت گیر سرعت خود را کم کرده و از برخورد ناخواسته با خودروهایی که از سمت میدان ولی عصر و یا دوربرگردان میدان سرداران به سمت خیابان جهاد در حرکتند جلوگیری شود. شاید اگر این سرعت گیر زودتر نصب شده بود جان چند رانندهای که در این مکان جان خود را از دست دادهاند به دنیا بود.