چرایی عدم استقبال گرم مردم از نمایشگاه سراسری کتاب در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، نبود استقبال از این نمایشگاه و یا شاید دیگر نمایشگاههای کتاب، عوامل مختلفی دارد که بررسی و موشکافی در این حوزه نیازمند توجه به سیر فرهنگ مطالعه و نیز کمرنگ دیده شدن کتاب در سبد هزینه خانوار است.

نهادینه نشدن فرهنگ کتابخوانی، تبلیغات نامناسب، مشکلات مالی و گرانی کتاب، سرگرمی های نوظهور و جایگزینی ابزار دیگر در اوقات فراغت فرهنگی خانواده ها از جمله مواردی است که فرهنگ مطالعه درکشور را با چالشی جدی مواجه کرده است.

در یک تحقیق سازمان ملی جوانان درباره کتابخوانی، ۷۶ درصد از جوانان روزانه کمتر از ۳۰ دقیقه مطالعه می کنند که از این میان، بیشتر از ۷۰ درصد به مطالعه کتاب های روان شناسی و بازاری می پردازند.

استان مرکزی نیز به لحاظ شاخص های مطالعه وضعیت مطلوبی ندارد که این امر تلاش مسوولان فرهنگی را برای افزایش این سرانه می طلبد.

مدیر انتشارات فخر الاسلام اراک معتقد است زمان برگزاری نمایشگاه در حالی که تنها چند روز تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است ، مناسب نبود و این امر سبب شد تا اتسقبال مطلوبی از این نمایشگاه صورت نگیرد.

‘ ابولفضل فخر الاسلام ‘ بیان کرد: برخی از شرکت کنندگان دراین نمایشگاه به دلیل نبود استقبال و فروش مناسب حتی برای تامین هزینه های رفت و آمد و اسکان در اراک با چالش مواجه شده اند.

به گفته وی تبلیغات میدانی و خیابانی برگزاری نمایشگاه نسبت به سال گذشته مناسبتر بود اما باز هم این تبلیغات نتوانست خانواده ها و به ویژه قشر جوان را برای حضور در نمایشگاه ترغیب کند.

نماینده انتشارات بین المللی جنگل – ناشر کتابهای حوزه زبان خارجی و حقوق – نیز گفت: نبود اطلاع رسانی مناسب ، فاصله زیاد نمایشگاه تا مرکز شهر ، نبود زیر ساختهای تردد برای بازدیدکنندگان و از همه مهمتر زمان نا مناسب برگزاری از جمله دلایلی است که سبب شده تا این نمایشگاه با اقبال عمومی همراه نباشد.

‘ مهرداد کلینی ‘ معتقد است که برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی، باید زیرساختهای بلند مدتی تعریف شود که در همه استانها به طور مستمر شاهد استقبال بازدیدکنندگان باشیم.

نماینده یکی از ناشران حوزه دین و فرهنگ کشور نیز معتقد است که به دلیل عدم حضور دانشجویان و فرهیختگان دانشگاهی در این نمایشگاه سبب شده تا استقبال مناسبی را شاهد نباشیم.

این ناشر کشوری افزود: خانواده ها در این روزهای سال به دنبال تامین کیف ، کفش و لوازم مدرسه هستند و فرصتی برای کنکاش در نمایشگاه کتاب ندارند.

یکی دیگر از ناشران حاضر در نمایشگاه که نخواست نامش برده شود ، گفت: بیشتر شرکت کنندگان در این نمایشگاه به اجبار و دریافت مجوز برای حضور در نمایشگاه بعدی مجبور به حضور در این نمایشگاه هستند که این امر خود دلیلی بر بی انگیزگی شرکت کنندگان است.

وی ادامه داد: بر اساس تقویم برگزاری نمایشگاههای کتاب و سیاستهای مسوولان ، شرط حضور در نمایشگاههای دیگر استانهایی که استقبال نسبتا مطلوبی هم دارند ، حضور در نمایشگاههای سایر استانهاست.

یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه که تعدادی کتاب شعر نیز خریداری کرده ، می گوید: به رغم وجود منابع و تازه های نشر در این نمایشگاه ، به دلیل نبود اطلاع رسانی مناسب استقبال مناسبی از سوی شهروندان انجام نشده است.

‘ علی عباس پور ‘ افزود: برای برگزاری نمایشگاه کتاب حداقل از روزهای قبل از برگزاری، تبلغات لازم است تا بتوان از ظرفیتهای فرهنگی این نمایشگاه بهره برد.

بازدیدکننده دیگری نیز گفت: فاصله این نمایشگاه تا مرکز شهر بسیار زیاد است و برای تردد به خصوص در ساعات پایانی نمایشگاه با مشکل مواجه هستیم.

‘ زهرا باقری ‘ بیان کرد: زمان برگزاری نمایشگاه مناسب نیست چرا که دانشجویان هنوز به دانشگاهها وارد نشده اند و اکثر خانواده ها نیز مشغول تهیه کیف و کفش و لوازم دانش آموزان هستند.

وی ادامه داد: تخفیفهای مناسب و ارایه مدلهای گوناگون فروش نیز نتوانست رغبتی برای حضور پررنگتر بازدیدکنندگان این نمایشگاه باشد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز که در نمایشگاه حاضر بود ، معتقد است که نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی نیازمند یک عزم ملی است و افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی با انجام فعالیتهای فرهنگی میسر خواهد شد.

‘ غلامرضا فتح آبادی ‘ افزود: هم اینک سرانه کتابخوانی در استان مرکزی ۱۸ دقیقه در روز و سرانه مطالعه ۷۲ دقیقه است.

وی در خصوص عدم استقبال از هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب در اراک بیان کرد: اطلاع رسانی هدفدار و انجام زیر ساختهای فرهنگی مناسب برای جلب مشارکت عمومی به منظور حضور در نمایشگاهها و میعادگاههای فرهنگی از جمله عواملی است که می تواند به رونق نمایشگاههای کتاب کمک کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز گفت: برای رونق هر چه بیشتر این نمایشگاه از برترین و با سابقه ترین ناشران کشوری دعوت شده است.

‘ حسین شاکری ‘ بیان کرد: به دلیل تجربه سالهای قبل و بررسی های انجام شده مقرر شد تا این نمایشگاه تا قبل از فصل سرما دایر شود تا بازدیدکنندگان و ناشران با مشکلات کمتری مواجه شوند.

وی در خصوص سرویس رفت و آمد برای بازدیدکنندگان نیز گفت: سرویس هایی برای تردد بازدیدکنندگان پیش بینی شده که تا پایان برگزاری نمایشگاه دایر است.

شاکری ادامه داد: به منظور استقبال بیشتر به ویژه در روزهای پایانی نمایشگاه با تدبیر استاندار مرکزی کارمندان نهادها و دستگاههای اجرایی با خرید بن کارت های ویژه می توانند از کتابها و محصولات این نمایشگاه خریداری کنند.

مسوول برگزاری هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب اراک نیز گفت: تاریخ برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب از اختیارات استان نبوده و بر اساس ابلاغ نمایشگاههای فرهنگی ایران انجام شده است.

‘ مجید طبیب زاده ‘ بیان کرد: به رغم تبلیغات محیطی و خیابانی انجام شده در ایام قبل از برگزاری نمایشگاه ، استقبال چندانی از این نمایشگاه نشده که نیازمند بررسی بیشتر است.

به گفته وی بازگشایی مدارس ، روزهای پایانی سفرهای تابستانی و عدم بازگشایی دانشگاهها از عوامل موثر در کاهش تعداد بازدیدکنندکان است.

در هشتمین نمایشگاه سراسری کتاب بیش از ۴۲ هزار عنوان کتاب به معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شده است که ۳۰ هزار عنوان از آنها چاپ اولی هستند.

حدود ۵۰۰ ناشر برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده بودند که به دلیل محدودیت مکانی تنها از ۳۰۰ ناشر برتر دعوت به عمل آمده است .

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.