احداث سرپناه راهی برای کاهش سگهای ولگرد استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، احترام به حقوق حیوانات و حفظ جان آنها از نکات قابل تاکید در دین مبین اسلام و یکی از نکات کلیدی اخلاقی در دنیا است که باید همه ی مردم به آن احترام بگذارند اما این به این معنی نمی باشد که حیواناتی که می توانند جان و آرامش انسان ها را مورد مخاطره قرار دهند به صورت آزادانه و بی هیچ گونه تمهیداتی در کنار آنها زندگی کنند؛ لذا حفظ حقوق حیوانات و به ویژه حیوانات بدون مکان در کنار رعایت حفظ جان انسان ها ضروری است.

حیوانات ناقل بیماری های مشترک و به خصوص سگ های بدون صاحب چندی است که به یکی از معضلات استان و حتی باید گفت کشور و دنیا بدل شده اند؛ لذا اندیشیدن تمهیدات و داشتن برنامه ای مدون برای جمع آوری این حیوانات بدون آسیب زدن به آنها از دغدغه های مسئولین ذیربط و دوستداران حیوانات و محیط زیست است.

در گذشته مسئولین ذیربط برای رهایی از دست سگ های بدون صاحب اقدام به کشتن این حیوانات می کردند که این اقدام نه تنها از لحاظ انسانی اقدامی پسندیده نبود بلکه از لحاظ شرع مقدس اسلام  نیز منع شده بود. و با توجه به اینکه وجود این حیوانات می توانست به بروز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان منجر شود و از طرفی هم کشتن آنها کاری انسان دوستانه نبود مسئولین شهر اراک نسبت به احداث پناهگاهی ایمن برای جمع آوری، واکسیناسیون و عقیم سازی این حیوانات اقدام کردند.

استان مرکزی استانی پیشرو در زمینه ی احداث پناهگاه برای حیوانات

معاون دفتر مرکز بهداشت و مدیریت بیماری های دام و سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون این موضوع گفت: افتتاح پناهگاه حیات با عنوان اولین مرکز عقیم سازی، واکسیناسیون و نگهداری سگ های ولگرد در کشور که برای اولین بار در شهر اراک احداث شده است یکی از بهترین راهکارهای جمع آوری سگ های ولگرد بدون آسیب زدن به آنها بود.

 

 
دکتر داراب عبدالهی افزود: در رابطه با واکسیناسیون سگ های صاحب دار  در پنج ماهه اول سال جاری حدود ۱۵۳ هزار قلاده سگ در کشور واکسیناسیون شدند اما سگ های بدون صاحب به علت اینکه مورد واکسیناسیون قرار نمی گیرند می توانند ناقل بیماری هایی نظیر هاری برای انسان باشند.

وی ابراز کرد: استان مرکزی یکی از استان های پیشرو در این زمینه بوده که نسبت به جمع آوری و واکسیناسیون سگ های بدون صاحب در کشور اقدام نموده است.

معاون دفتر مرکز بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: برای احداث این مرکز و جمع آوری اطلاعات از صاحبان سگ های گله و نگهبان فرم هایی از سوی وزارت کشور در اختیار استان ها قرار گرفت که استان مرکزی با تکمیل کردن پنج هزار فرم طی چهار ماهه اول سال جاری  بیشترین فرم ها را تکمیل نمود.

عبدالهی با اشاره به اینکه آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه ی نگهداری از سگ می تواند به روند کاهش معضل این موضوع منجر شود، اظهار داشت: در صورت اجرای درست و بدون نقص این سیستم در رابطه با احداث پناهگاه برای حیوانات بدون صاحب در اراک، این شهر می تواند به عنوان الگو برای سایر شهرهای کشور مطرح شود.

فرهنگ سازی در مورد نگهداری حیوانات در خانه الزامی است

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی هم در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: فرهنگ سازی در خصوص نگهداری از حیوانات در خانه و به خصوص گوشزد مخاطرات نگهداری سگ در منزل یکی از راهکارهای رفع این مشکل است.

دکتر سید سعید حسینی افزود: دغدغه ی سلامت مردم یکی از دغدغه های مسئولین است؛ لذا با توجه به اینکه استان مرکزی به عنوان استان پایلوت برای احداث پناهگاه بر ای حیوانات انتخاب شده است باید گفت: مسئولین این استان از جدیت بیشتری برای حفظ سلامت مردم برخوردارند.

وی اظهار داشت:  این مرکز در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان احداث شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی ابراز کرد:  اغلب بیماری های عفونی با منشا باکتریایی ، ویروسی، انگلی و غیره با وجود انجام طرح های کنترل و پیشگیری از بیماری ها  هنوز  به عنوان  عامل عمده تهدید سلامت جامعه مطرح می باشند.

حسینی با اشاره به اینکه از حدود ۱۵۶ عامل بیماری زای نوپدید، حدود ۷۳ درصد  آنها از عوامل مشترک شناخته شده بین انسان و حیوان هستند، بیان داشت: بیماری های مشترک از طریق تماس با حیوان یا مصرف گوشت و شیر و سایر فرآورده های دامی آلوده و یا بواسطه ی ناقلین بی مهره نظیر کنه و پشه به انسان انتقال داده می شوند.

وی خاطرنشان ساخت: گازگرفتگی توسط حیوانات هار و یا تماس با بزاق آنها، تماس با پرندگان آلوده، مصرف فرآورده های دامی آلوده و تماس با حیوانات آلوده مانند سگ، گربه، گوسفند، بز و جوندگان آلوده از عوامل ایجاد بیماری های مشترک بین انسان و حیوان هستند.

این مقام مسئول تاکید کرد: جمع آوری سگ ها و سایر حیوانات بدون صاحب، عقیم سازی و واکسیناسیون آنها از راهکارهای مهم در کاهش ایجاد بیماری مشترک در جامعه است.

جمع آوری سگ های بدون صاحب نباید منجر به ورود حیوانات وحشی به شهرها شود

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی هم در این خصوص به خبرنگار مهر،  گفت: جمع آوری سگ های بدون صاحب نباید منجر به ورود سایر حیوانات وحشی به شهرها و روستاها شود.

امیر انصاری با اشاره به اینکه حضور سگ های ولگرد در حاشیه ی شهرها و روستاها یکی از عوامل جلوگیری از حضور حیواناتی نظیر گرگ و روباه به این مناطق است، ابراز کرد: باید سگ های ولگرد بعد از جمع آوری ، عقیم سازی و واکسیناسیون در قفس ها و مناطقی در حاشیه ی شهرها و روستاها نگهداری شوند تا با شنیدن صدای آنها حیوانات وحشی به این مناطق وارد نشوند.

وی با بیان اینکه استان مرکزی یکی از استان های متنوع از لحاظ زیست محیطی در کشور است،  تصریح کرد: باید جمع آوری حیوانات بدون صاحب به ویژه سگ ها که برای کنترل برخی دیگر از حیوانات مفید هستند مطابق با مصوبات زیست محیطی و در راستای حفظ شرایط محیط زیست انجام شود.

کنترل و پیشگیری از بروز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان یکی از دغدغه های مسئولین ذیربط و افراد جامعه است که با احداث پناهگاه حیات نگهداری از حیوانات در اراک و با ارتقای سطح آگاهی های مردم نسبت به مخاطرات نگهداری از حیوان در خانه می تواند به رفع این چالش جامعه منجر شود.

………

گزارش: طاهره قهیه ای

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.