طرح‌های بیابان‌زدایی در استان مرکزی اجرایی شود

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از ساوه، محمدحسین مقیمی در جلسه هم‌اندیشی پروژه‌های بین‌المللی احیای منابع طبیعی جامعه‌محور که با حضور نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در مهمان‌شهر افاغنه شهید ناصری ساوه برگزار شد، اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف برنامه پنجم توسعه کشور، دولت برنامه‌های محوری در راستای جلوگیری از بیابان‌زایی در دست اقدام دارد.

وی افزود: طرح ترسیب کربن به منظور احیای مراتع، فضای سبز و جلوگیری از بیابان‌زدایی در طراز ناهید شهرستان ساوه عملی شده است، چرا که مصرف بیش از حد بوته‌های منطقه و چرای آن‌ها توسط دام‌ها نیاز به احیای گیاهان طبیعی بر مبنای یک پروژه علمی و فنی تحت عنوان ترسیب کربن احساس شد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت در کشور و استان در حال اجراست، تصریح کرد: برای اجرای این طرح در استان مرکزی به مساحتی در حدود ۵۰۰ هزار هکتار نیازمند هستیم که این رقم در کشور به ۲ میلیون هکتار می‌رسد.

مقیمی با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن گفت: در حال حاضر در ساوه و ۳استان دیگر کشور این طرح به صورت آزمایشی در حال انجام است.

وی افزود: همکاری سازمان ملل متحد و جمهوری اسلامی در قالب مبارزه با بیابان‌زایی به صورت تحقیقاتی و علمی توانسته است ایران را در تحقق اهداف مورد نظر در این راستا یاری کند.

استاندار مرکزی با اشاره به بازدید از اردوگاه افاغنه گفت: در این مهما‌ن‌شهر ۴ هزار و ۵۹۶ نفر از افاغنه ساکن هستند که با کمک کمیساریای عالی سازمان ملل و ایران اسکان داده شده‌اند و به منظور اشتغال این افراد ۱۵۰ هکتار زمین و مزرعه در اختیار آن‌ها قرار داده شده است.

مقیمی با اشاره به اهداف فعالیت‌های انجام شده برای احیا گفت: فعالیت‌های احیایی با هدف جلوگیری از روند تخریب‌های ایجاد شده شامل ایجاد نهالستان‌های موقت، تولید نهال آتریپلکس و عملیات نهال‌کاری انجام شده است.

وی با تاکید بر تلاش برای مرتفع ساختن مشکلات افاغنه در این منطقه افزود: تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی افاغنه با احداث یک مجموعه بهداشتی و درمانی و پیگیری تحصیل فرزندان آن‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها از برنامه‌های انجام شده به منظور مرتفع ساختن دغدغه‌های آنان، انجام شده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.