بررسی علل افزایش اعتیاد در بین دختران دانشگاههای استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، غلامرضا فتح آبادی صبح شنبه دومین جلسه فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدراستان مرکزی در دانشگاه آزاد اسلامی اراک ضمن ابراز نگرانی از افزایش اعتیاد در دانشجویان و به خصوص در دانشجویان دختر افزود: با توجه به خلا های پژوهشی موجود، دانشگاه آزاد  اراک در زمینه انجام پژوهشهای علمی در خصوص شناخت نرخ بروز و شیوع مواد مخدر و همچنین راهکارهای کاهش آن تلاش کند.

وی با اشاره به نتایج برخی از پژوهشهای انجام شده در دانشگاههای دولتی خارج از استان تصریح کرد: نشستهای آزاد اندیشی در زمینه اعتیاد، پیشگیری در فضای مجازی، نشریه های تخصصی پیشگیری از اعتیاد، برگزاری جشنواره های دانشجویی، برگزاری میزگردهای علمی در زمینه اعتیاد، هدایت پایان نامه های تحصیلی با موضوعات اعتیاد باید فعالیت کرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی اراک نیز اظهار کرد: توجه ویژه به اطلاع رسانی در زمینه مواد مخدر و عوارض آن، ارتباط با خانواده ها به منظور آگاهی خانواده ها در مورد فرزندان و نظارت و حمایت بیشتر آنان از فرزندان و آموزش افراد به منظور توانمندی سازی و مصون سازی آنان در زمینه اعتیاد از دوره های پیش دبستانی تا دانشگاه ضروری است.

علیرضا نظام آبادی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اراک آمادگی دارد با توجه به ظرفیت ها وپتانسیل های موجود در دانشگاه در زمینه فعالیتهای علمی ،پژوهشی، فرهنگی و ورزشی با توجه به نیازهای استان و کشور  همکاری های لازم را با استانداری و سازمان های تابع داشته باشد.

۴۰ رشته در مقاطع دکتری و ارشد به رشته های واحد اراک اضافه شد

سرپرست واحد اراک با بیان اینکه ۴۰ رشته در مقاطع دکتری و ارشداز مهرماه۹۳ به رشته های واحد اراک اضافه شده افزود: این پتانسیل، پتانسیلی نیست که بتوان به آسانی از آن گذشت. لذا ما باید با بررسی های لازم، برنامه ریزی دقیق و منسجم پایان نامه ها، مقالات و طرح های پژوهشی را به طرف نیازهای جامعه و استان هدایت کنیم.

دبیر هیأت امنا استان مرکزی در این نشست اظهار کرد: با توجه به پیشرفت هایی که دانشگاه در جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی داشته باید برای پیشبرد اهداف و موفقیت جوانان به عنوان بزرگترین سرمایه های کشور برنامه ریزی کنیم و برای پیشگیری از اعتیاد و جلوگیری از انحراف جوانان از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و احساس مسئولیت نماییم.

وی در خصوص اوقات فراغت دانشجویان بیان کرد: از اهداف فرهنگی دانشگاه ارائه فوق برنامه های مفید در زمینه های فرهنگی ،علمی ، ورزشی است و ایجاد انگیزه و تشویق های لازم برای شرکت دانشجویان دراین برنامه ها را از اولویتهای  فرهنگی دانشگاه دانستند.

نظام آبادی دانشگاه را متعلق به همه ی جامعه دانست و گفت: همه باید بدون مرز کار کنند و دانشگاه آزاد اسلامی اراک نیز در راستای نیل به این اهداف در تمامی زمینه ها نهایت تلاش و کوشش خود را خواهد کرد.

اجرای سند دانشجویی پیشگیری از اعتیاد

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه با اشاره به اجرای سند دانشجویی پیشگیری از اعتیاد گفت: ۲۶ دوره مهارتهای زندگی با حضور بیش از ۶۱۷ نفر از دانشجویان با همکاری سازمان بهزیستی، هشت عنوان همایش با مضامین مهارتهای زندگی، ارائه خدمات مشاوره فردی به بیش از ۳۵۰۰ نفر در دانشگاه و خوابگاههای دانشجویی، ایجاد کمیته پیشگیری از اعتیاد در این مدت برگزار شده است.

امیریان به برگزاری نمایشگاه یک ماهه پیشگیری از اعتیاد با همکاری موسسه ندای آرامش و سازمان بهزیستی استان اشاره نمودند وافزودند: اجرای برنامه های معرفی مواد و عوارض ناشی از آن به منظور آگاه سازی دانشجویان در خوابگاههای دانشجویی با شرکت بیش از ۱۵۰ نفر،اجرای برنامه های مبارزه با عرضه مواد؛شامل قانونگذاری، اطلاع رسانی و مبارزه با هر گونه مصرف یا توزیع مواد مخدر در دانشگاه و خوابگاههای دانشجویی ازجمله فعالیت های دانشگاه دانست.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه فعالیتهای تربیت بدنی؛شامل برگزاری ۹۸ دوره فوق برنامه برای کارکنان ،اساتید و دانشجویان ،ارائه خدمات به بیش از ۵۵ هزار نفر در استخر اروند و زمین چمن دانشگاه،ارائه خدمات حمایتی(شامل تخفیف شهریه،مربی،تجهیزات ورزشی و..)به ۲۹۵ نفر از دانشجویان ورزشکار دارای حکم قهرمانی از دیگر برنامه های معاونت دانشجویی دانشگاه دانستند.

وی در پایان ضمن تشریح فعالیتهای فرهنگی دانشگاه  افزود : برگزاری اردوهای دانشجویی با شرکت بیش از ۱۲۰۰ نفر، برگزاری جلسات ارتقاء سلامت(شاد  زیستن، سبک زندگی سالم و..)با مشارکت بیش از ۱۲۰۰ نفر، اکران چهار عنوان فیلم در زمینه اعتیاد و خانواده با شرکت بیش از ۲۵۰ نفر را در راستای اجرای سند دانشجویی پیشگیری از اعتیاد  را از عمده ترین فعالیتهای دانشگاه  در این زمینه اعلام کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.