چاه نفت نداریم اما، …

به گزاش مرکزی دیلی، محمد ناصری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، گفت: استان مرکزی سنگ‌نگاره‌های زیادی در دل کوه دارد که محل برخی از آنها باید پنهان بماند.

وی افزود: در اکثر نقاط دنیا از جمله کالیفرنیا موزه‌هایی را جهت نگه‌داری از سنگ‌نگاره‌هایی که از کوه جدا می‌شود ایجاد کرده‌اند.

ناصری‌فرد برنامه‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی را جهت ایجاد موزه‌ی سنگ‌نگاره‌ها در خمین را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: سنگ‌نگاره‌هایی که به دیواره کوه متصل هستند به هیچ عنوان جدا نخواهند شد چرا که در این صورت با اعتراض یونسکو مواجه خواهیم شد.

وی در مورد شایعه‌ی از بین رفتن سنگ‌نگاره‌های فاخر استان مرکزی بیان کرد: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و ما در سطح استان سنگ‌نگاره‌های بسیار فاخری داریم که محل قرار گرفتن آنها به جهت محفوظ ماندن، تا به حال منتشر نشده است.

این باستان‌شناس ادامه داد: این آثار شامل کتیبه‌هایی از اولین خط هندسی و نیز کتیبه‌هایی مربوط به هزاره‌ی دهم پیش از میلاد هستند که برخی از آنها نمونه‌های مشابهی در سایر نقاط دنیا دارند هستند.

ناصری‌فرد عنوان کرد: در منطقه تیمره در حاشیه رودخانه‌ها سنگ‌نگاره‌های فاخری وجود دارد اما، با احداث ساختن سدهای خاکی، برخی از این آثار به زیر آب رفته‌اند.

این باستان‌شناس ایجاد یک موزه ملی و جهت انتقال و نگهداری از این آثار را ضروری عنوان کرد و افزود: این اقدام یک کار بسیار ارزشمند در راستای نگهداری از تاریخ مصور ایران و نقطه عطفی در عملکرد میراث فرهنگی استان مرکزی خواهد بود.

محقق سنگ‌نگاره‌های تیمره تصریح کرد: نمونه‌های بسیار ارزشمندی در تیمره یافت شده که در مغولستان و تبت نیز کشف شده است.

وی در مورد علائم و معانی این نمونه‌ها بیان کرد: در ترکیه این علائم را روی سنگ قبرها حکاکی می‌کردند و باور را داشتند که این علائم باعث سعادت‌مند شدن متوفی می‌شده و نیز در گذشته در برخی از نقاط تیمره تکه‌هایی از سنگ‌نگاره‌ها را جهت تبرک بر روی نان گذاشته و سپس نان را می‌خوردند؛ آنها بر این باور بودند که این اقدام باعث دستیابی به سعادت در زندگی خواهد شد.

ناصری‌فرد افزود: ۷۹ پژوهشگر از سراسر دنیا علاقه‌مند به سفر به ایران و بازدید از این سنگ‌نگاره‌ها هستند.

این محقق با اشاره به درآمد میلیاردی قزاقستان از محل جذب گردشگر جهت بازدید از سنگ‌نگاره‌های باستانی بیان کرد: باید با ایجاد موزه‌هایی در دل طبیغت از این سرمایه خدادادی استفاده کرده و نه تنها مردم ایران بلکه مردم دنیا را با دارایی‌های‌ فرهنگی و تاریخی‌مان آشنا کنیم.

وی ادامه داد: سنگ‌نگاره‌ها را باید به نقطه عطف گردشگری استان تبدیل کرده و به این موضوع توجه کنیم که درآمدزایی از این حوزه می‌تواند به اندازه درآمدزایی از محل چاه نفت باشد.

قزاقستان و آذربایجان با برخورداری از تنها هزار سنگ‌نگاره، هر ساله صدها هزار گردشگر را به کشور خود کشانده و از این راه درآمدهای میلیاردی کسب می‌کنند و این در حالی است که ایران با برخورداری از حدود ۵۰ هزار سنگ‌نگاره کشف شده، کم‌ترین استفاده را از این پتانسیل بی‌مانند نمی‌برد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.