استان مرکزی در روند انتصاب مدیران جدید موفق ترین استان بوده است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از عطر یاس،در حالی به پایان یک ساله استقرار دولت با عنوان تدبیر و امید و همراه با مشی اعتدال در کشور رسیده ایم که به زعم سیاسیون و فعالان، آرامش نسبی در کشور حاکم شده و تیم مدیریتی دولت هرچند با تاخیر، به تکامل رسیده است. البته در این میان دولت برای پیشبرد سیاست های خود، گاه با ناهماهنگی ها و مخالفت هایی از سوی دیگر گروه ها و جریانات مواجه بود.

مواجهه ای که در مواردی حکم سرعت گیر را در حرکت دولت ایفا کرد. استان مرکزی و تیم مدیریتی دولت در استان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. برای بررسی وضعیت عملکرد یک ساله دولت و نماینده آن در استان با معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی به گفتگو نشستیم تا نظر وی را در خصوص اقدامات صورت یافته تا کنون و برنامه های آینده جویا شویم. آنچه در ادامه می خوانید ماحصل این گفتگو است.

*نزدیک به یک سال از حضور شما در کرسی معاونت سیاسی امنیتی استانداری مرکزی می گذرد، حضور در این سوی میز با آن سوی میز چقدر متفاوت است؟

تلاش بنده این بوده است که تغییر آنچنانی به لحاظ شخصی نداشته باشم و همانطور که در مقاطع گوناگون مسئولیت هایی داشته ام، درگیر کبر و غرور نشوم. فعالیت در این سمت خیلی آسان نیست. برای مثال برای انتصاب هر مدیر میانی ،باید ساعت ها و روزها چانه زنی و هماهنگی صورت گیرد که بسیاری از این روندها قانونی نیست ولی در عرف انجام می شود. با این حال در این مدت توانسته ایم در عزل و نصب ها اهداف دولت را پیگیری کنیم. هر چند این امور بسیار زمان بر بوده است، اما همچنان نیز در کنار فعالیت های عمده خود به انجام آن ها می پردازیم.

*فعالیت عمده معاونت سیاسی امنیتی استانداری چیست؟

فعالیت عمده معاونت سیاسی و در کل مجموعه حاکمیت، برقراری امنیت است چرا که امنیت، پیش نیاز همه ی امور از جمله سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی است. استان مرکزی با برخورداری از امنیت مطلوب، از جمله استان های امن کشور محسوب می شود که خوشبختانه شاهد هیچ گونه رخداد امنیتی در ماه های اخیر نبوده ایم.

*معاونت سیاسی امنیتی استانداری مرکزی چه اقداماتی را در حوزه اجتماعی و فرهنگی انجام داده است؟

در حوزه اجتماعی، توانسته ایم برای نخستین بار در کشور و استان، سند فرهنگی استان را تدوین و تصویب کنیم. این سند در کار گروه اجتماعی استانداری، شورای فرهنگ عمومی استان و شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصویب شده است و براساس آن وظایف متولیان دستگاه های فرهنگی استان در همه ی ماه های سال مشخص شده است تا بتوانیم با توجه به نامگذاری امسال با نام اقتصاد و فرهنگ در این زمینه قدمی برداریم.علاوه بر آن تصویب سند ارتقاء فرهنگ ترافیک از دیگر فعالیت ها در این حوزه می باشد. با توجه به اینکه یکی از معضلات موجود در کشور و استان عدم رعایت قوانین و مقررات و تصادفات می باشد، این نتیجه حاصل شد که علاوه بر اعمال قانون، فعالیت فرهنگی نیز انجام شود. بنابراین طی جلساتی که با دستگاه های گوناگون داشتیم، سند ارتقاء فرهنگ ترافیک تصویب شد.

*فضای سیاسی کشور را در سال دوم عملکرد دولت تدبیر و امید چطور ارزیابی می کنید؟ آیا از عملکرد یک ساله دولت دفاع می کنید؟

عملکرد یکساله دولت و کارنامه فعالیت آن قابل دفاع است و از نظر بنده دولت در همین مدت کوتاه توانسته است اقدامات موثری را انجام دهد. در تقسیم بندی عملکرد دولت می توان آن را به فعالیت هایش در عرصه سیاست خارجی و داخلی تفکیک کرد. موفقیت دولت در زمینه سیاست خارجی کاملا مشهود است و حتی منتقدین دولت نیز به آن اذعان دارند. دولت توانست پیرو شعارهای خود با ایجاد روابط دوستانه با کشورهای منطقه و پیشبرد اهداف خود در مذاکرات ۱+۵ موفق عمل کند که در نتیجه آن تنش های جهانی کم شده و آرامش نسبی در سطح منطقه حاکم شده است. از نشانه های داخلی موفقیت دولت در سیاست خارجی نیز می توان به دفاع مقام معظم رهبری از اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی و حمایت مجلس شورای اسلامی از این سیاست ها اشاره کرد.

*عمده دستاوردهای یکساله دولت تدبیر در عرصه سیاست داخلی چه بوده است؟

دستاوردهای دولت در مسائل داخلی را می توان در ۴محور عمده برشمرد. اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها که با تدبیر دولت بدون هیچ گونه تنش اجتماعی صورت یافت، اولین اقدام دولت در این عرصه می باشد که تصمیمات و اقدامات تکمیلی آن اکنون در حال انجام است که بر اساس آن همانطور که اعلام شده است، ۱۰میلیون نفر از افرادی که لزومی به دریافت یارانه ندارند، از لیست دریافت کنندگان حذف خواهند شد.

دولت در کنار این طرح برای ارائه خدمات بهداشت و درمان ارزان به مردم که همواره از اهداف نظام جمهوری اسلامی بوده است؛ طرح تحول نظام سلامت را در ۷ محور ارائه کرد که بر اساس مهم ترین محور آن هزینه های درمانی افراد تا حدقابل توجهی کاهش یافت و افراد با دفترچه های بیمه شهری ۱۰درصد، بیمه روستایی ۵درصد و در صورت درمان سرپایی ۳۰درصد هزینه درمان را در بیمارستان ها پرداخت می کنند. اجرای این طرح هزینه بسیاری دارد که یکی از راه های تامین آن حذف افراد توانمند از لیست دریافت کنندگان یارانه است. برخورداری همه مردم از بیمه همگانی و اطلاع رسانی نحوه اجرا و پیگیری ادامه اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت به بهترین نحو از مواردی است که باید در دستور کار باشد.

رفع بیکاری و کاهش نرخ بیکاری بر اساس آمار، دستاورد دیگر دولت می باشد. براساس آمار نرخ بیکاری کشور در سال ۱۳۹۱، ۱/۱۲درصد- سال۱۳۹۲، ۴/۱۰درصد و در بهار سال ۱۳۹۳، ۷/۱۰درصد می باشد که این رقم در استان مرکزی در سال ۱۳۹۱، ۳/۱۰درصد – سال ۱۳۹۲، ۶/۸درصد و در بهار سال۹۳، ۲/۷درصد می باشد. مسائل و مشکلات کارگری در بهار سال ۹۳، ۲۷% کاهش داشته است و دولت توانسته است با حل مشکلات داخلی تولید و ایجاد امید به آینده میان تولید کنندگان، آرامش را در این حوزه مستقر کند.

بهبود نرخ رشد اقتصادی دیگر اقدام مهم دولت بوده است به طوری که بر اساس آمار کشوری نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۱، ۸/۵-درصد بوده است که دولت توانست آن را در سال ۱۳۹۲، به ۲/۲-درصد برساند و امیدواریم بتوانیم این نرخ را در سال جاری به رقم مثبتی برسانیم. از کاهش نرخ تورم می توان به عنوان دیگر دستاورد دولت یاد کرد. میانگین نرخ تورم کشور در سال ۱۳۹۱، ۸/۳۳درصد- در سال ۱۳۹۲، ۱/۳۲درصد و در خرداد ماه ۱۳۹۳، ۲/۲۶درصد می باشد. همچنین این رقم در استان مرکزی در سال ۱۳۹۱، ۳۸درصد، در سال ۱۳۹۲، ۹/۳۳درصد و در خرداد ماه ۱۳۹۳، ۳/۲۶درصد می باشد.

*برای توسعه متوازن در استانی با شاخصه های صنعتی، کارگری و دانشجویی، چه تدابیری اندیشیده اید؟

استان مرکزی مسیر خود را در روند توسعه یافته است و زیرساخت های لازم برای رشد و توسعه اقتصادی در استان ما فراهم شده است. یکی از برنامه های اصلی ما در این حوزه این است که بتوانیم سرمایه گذاران را به برخی شهرستان ها که از آنها با عنوان «کمتر توسعه یافته» یاد می شود، هدایت کنیم. البته دولت دیگر سرمایه گذاری اقتصادی انجام نمی دهد و بخش خصوصی باید با نظارت دولت این کار را انجام دهد. با توجه به اینکه انتخاب موقعیت جغرافیایی سرمایه گذاری با بخش خصوصی و خود سرمایه گذاران است، تسهیلاتی را در شهرهای کمتر توسعه یافته برای جذب سرمایه گذاران در نظر گرفته ایم. برای حمایت سرمایه گذاران در شهرهای صنعتی استان نیز برنامه هایی را در دستور کار داریم که حضور هفتگی استاندار و یا معاونین ایشان در شهرهای صنعتی برای پیگیری مسائل از جمله آن است.

*اعتدال به چه معناست؟ چرا واژه اعتدال از سوی افراد در جناح های گوناگون مورد سوء تعبیر قرار می گیرد و هر کس آن را به زعم خود تعریف می کند؟

متولی و مبتکر گفتمان اعتدال در کشور مشخص است و ایشان آقای روحانی هستند. پس از طرح این گفتمان از سوی دکتر روحانی و در ادامه جلسات پس از تشکیل دولت، مقام معظم رهبری نیز از تفکر اعتدال حمایت کردند و آن را پذیرفتند. حال اگر افرادی به دنبال تصاحب این عنوان هستند باید به عملکرد قبلی خود مراجعه کنند. البته نباید دامنه این گفتمان را محدود کرد و باید از پیوستن افرادی که متمایل به جمع اعتدالیون هستند استقبال کرد، مشروط بر اینکه افراد نخواهند با تابلوی اعتدال وارد شده و در ادامه برنامه ها و اهدافی خلاف مشی اعتدال را اعمال و اجرا کنند. این وظیفه ما و رسانه ها است که در زمینه روشنگری جامعه و مردم در خصوص این افراد اقدام کنیم. البته مردم حافظه تاریخی خوبی دارند و دیدگاه ها و شناسنامه افراد را به خوبی می شناسند و به چگونگی امور واقف اند.

*به نظر می رسد آقای روحانی به تنهایی در حال دفاع از سیاست های دولت است و همه فشارهای سیاسی را متحمل می شوند، آیا مدیران میانی و تیم ایشان نباید در این روند ایشان را همراهی کنند؟

تاکنون اینگونه نبوده است بلکه تیم آقای روحانی نیز همواره از تفکر دولت دفاع می کنند. برای مثال در مباحث مطرح شده اخیر در خصوص تفکیک جنسیتی در ادارات، آقایان ربیعی و جنتی، وزرای محترم کار و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ورود یافتند و با اعلام موضع، دفاع و حمایت خود را از سیاست های دولت ابراز داشتند. البته در برخی موارد نیز مربوط به جایگاه رئیس جمهور است و لازم است ایشان اقدام نمایند که به خوبی این امر را انجام داده اند. در استان ها نیز، استانداران به طور عمده حامی تفکر دولت هستند و از آن دفاع می کنند.از جمله در استان مرکزی، آقای مقیمی در مواقع گوناگون و به بهانه های مختلف، سیاست ها و تفکر دولت را به صراحت مطرح و از آن دفاع می کنند. در انتصابات گوناگون نیز در کنار شاخص های تدین، پاکدستی و… پذیرش تفکر دولت را به عنوان شاخصی مهم برای مدیران دولت برشمرده ایم که نتیجه ی همه ی این موارد حمایت از دولت و تفکر آن با عنوان گفتمان اعتدال می باشد.

*آیا همه ی مدیران منتخب شما در استان، با تفکر و گفتمان دولت موافق اند؟

همه ی مدیرانی که ما انتخاب کرده ایم از جمله فرمانداران و مدیران استانداری این شاخصه را داشته اند و در مجموع با توجه به شناختی که از روند انتصابات در دیگر استان ها دارم، استان مرکزی از جمله موفق ترین استان ها در این زمینه می باشد.

*آیا نقش احزاب را در فرایند توسعه سیاسی می پذیرید؟ چه اقداماتی در راستای حمایت از فعالیت احزاب در استان انجام داده اید؟

تا کنون هیچ گونه مخالفتی با فعالیت احزاب در استان نداشته ایم. بلکه از احزاب قانونی موجود حمایت کرده ایم و در صورت لزوم در برنامه های ارائه شده از سوی ایشان مشارکت داشته ایم.

احزاب نقشی بسیار مهم و سازنده دارند چرا که با دارا بودن نقش واسطه میان مردم و دولت، با انجام کادرسازی و ارتقاء اعضا و هوادارانشان و انتقادات و تلنگرهای خود در مواقع لزوم می توانند تاثیرگذار باشند تا دولت و نظام از مسیری که انتخاب کرده است خارج نشود. باید به این موضوع نیز اشاره کرد که متاسفانه در استان مرکزی حزبی توانمند و با برنامه ریزی قوی وجود ندارد و برخی احزاب در دوران انتخابات فعال و پس از آن فعالیتشان تعطیل می شود که در صورت ادامه این روند رشد و پیشرفتی در ساختار احزاب صورت نمی گیرد و تنها می توانند با گرم کردن بازار انتخابات برای نظام مفید باشند. از نظر بنده، احزاب قانونی باید با برنامه ای مشخص مسیر راه خود را برگزیده و بر اساس آن فعالیت کنند. البته ضعف های موجود در این زمینه کشوری است و تنها متعلق به استان ما نمی باشد.

*وضعیت مجمع اصلاح طلبان استان در چه مرحله ای است؟ آیا مجوز فعالیت موقت را دریافت کرده اند؟

کارهای قانونی آن انجام شده و برای صدور مجوز به وزارت کشور ارسال شده است. با توجه به اینکه مسئول پیگیری آن معاون سیاسی وزارت کشور است ،با انتصاب هرچه سریع تر فردی در این سمت این امر محقق خواهد شد و با صدور مجوز، می توانند فعالیت های قانونی خود را انجام دهند.

*چرا نمایندگانی که در موارد گوناگون، از دولت امتیاز می گیرند، همچنان علیه آقای روحانی و دولتش در مجلس عمل و صحبت می کنند؟

این سوال را باید از نمایندگان پرسید اما قرار ما با نمایندگان، تعامل است و صحبتی از امتیازدهی وجود ندارد. تاکنون هم امتیازی به نمایندگان نداده ایم. در انتخاب مدیران به خصوص مدیران سیاسی وارد حواشی نمی شویم و با صراحت و شفافیت فعالیت خود را انجام می دهیم. به راحتی از موضع خود دفاع کرده و مدیران خود را منصوب می کنیم و اهداف و برنامه های دولت را پیش می بریم. نمونه عملکردمان نیز آخرین انتصاب صورت گرفته در مدیریت آموزش و پرورش استان می باشد.

*با توجه به اینکه بنای مردم و دولت تدبیر بر تغییر بوده است، فکر نمی کنید جابه جایی افراد و ابقای آنان در سمت های دیگر به دولت و اجرای برنامه های آن ضربه می زند؟

باید توجه داشت که در سیستم اداری افراد تصمیم گیرنده نیستند بلکه دولت تصمیم گیرنده است و در استان نیز، استاندار مجری این تصمیمات می باشد. مدیرانی که از سوی ما منصوب می شوند هیچ یک مخالف تفکر دولت نیستند و نکته ای که در این روند موثر است، هنر مدیریت ارشد استان و عوامل اصلی و تاثیرگذار وی یعنی معاونین استاندار برای اداره مجموعه است. البته همانطور که آقای روحانی گفته اند، ما نیز به صراحت می گوییم افرادی که با تفکر دولت مخالف اند را به کار نمی گیریم. اما لزومی به تغییر همه کارکنان و کارشناسان جزء با تغییر دولت وجود ندارد. باید توجه داشت که نباید روز به روز بر مخالفان دولت افزود و کارمندان و نیروهای اجرایی همفکر با دولت نیاز به تغییر ندارند، بلکه تنها تغییر مدیران ارشد و مدیران سیاسی لازم است. در دولت آقای خاتمی نیز تغییر افراد با حفظ کرامت و احترام آنها صورت می گرفت ولی در دولت آقای احمدی نژاد این امر محقق نشد و ریزش نیروها با حذف حداکثری اصلاح طلبان ادامه یافت که روند درستی نبوده است.

*آیا نظارتی بر عملکرد مدیران منصوب شده وجود دارد و سازو کاری برای تغییر آنان در صورت عملکرد نامطلوبشان اندیشیده اید؟

این ظرفیت را در انتصابات صورت گرفته در حوزه استانداری و فرمانداری ها پیش بینی کرده ایم. به صورتی که فرمت هایی را آماده کرده ایم که با طرح ۱۸۰ سوال عملکرد مدیران را در زمینه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تعامل با مردم و نماینده و پیگیری مسائل امنیتی بررسی می کنیم. تیم های بازرسی در دفتر سیاسی به صورت محسوس و نامحسوس به فرمانداری ها می روند و عملکرد فرمانداران و بخشداران را ارزیابی می کنند و در مواردی که نیاز باشد، با صراحت کامل تذکر داده می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.