خودروسازها در قرنطینه‌اند و قطعه‌سازها زیر تیغ!

به گزارش مرکزی دیلی، منوچهر توسطی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، پیرامون قیمت‌گذاری خودرو ضمن تأکید بر اینکه مقوله قیمت‌گذاری به رقابت در بازار داخلی و خارجی بر می‌گردد، اظهار کرد: به نظر می‌آید دولت نمی‌خواهد از روی چند شرکت خاص خودروسازی دست بر دارد و این حمایت‌های بی‌شائبه دولت از خودروسازها باعث شده که آنها خودشان را در یک محیط قرنطینه یا به اصطلاح گلخانه‌ای ببینند، بنابراین قدرت رقابت با بازارهای جهانی را ندارند.

 

وی افزود: علیرغم حمایت از خودروسازها بازار خودرو مملو از خودروهای خارجی به ویژه هیوندایی است و این امر نشان می‌دهد که اگر تحولی در صنعت خودروسازی کشور از لحاظ کیفیت، تکنولوژی و قیمت ایجاد نشود هیچ کدام از این حمایت‌ها و قیمت‌گذاری‌ها نمی‌تواند حامی خودروسازان باشد.

 

توسطی ادامه داد: خودروسازان ما نه تنها روز به روز بازار را از دست می‌دهند، بلکه انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی ندارند.

 

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو استان مرکزی بیان کرد: خودروسازها باید شرایط آزاد رقابتی را حفظ کنند و در جهت ارتقای کیفیت، طراحی جدید مطابق با خواست مشتریان و کاهش قیمت تمام شده تلاش کنند تا بازار را از دست ندهند، وگرنه با چنین حمایت‌هایی از خودروسازها، عاقبت خوشی در انتظار صنعت خودروسازی نخواهد بود.
وی افزود: مادامی که صنعت خودروسازی با این مشکلات مواجه است صنعت قطعه‌سازی زیر تیغ است، زیرا مسائل و مشکلات به این بخش منتقل شده و قطعه‌سازان ما غالباً در تولید و فروش با مشکل مواجه می‌شوند.

 

توسطی در خصوص واردات خودرو اظهار کرد: اگر واردات خودرو آزاد شود و به تبع آن قیمت‌های وارداتی خودرو کاهش پیدا کند شاهد مشکلات دو چندانی در صنعت خودروسازی خواهیم بود و تولیدات شرکت‌های داخلی ما روی دستشان خواهند ماند زیرا جاذبه‌ای نه به لحاظ کیفیت و نه به لحاظ قیمت برای مصرف‌کننده داخلی وجود ندارد.

 

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی گفت: امیدواریم دولت شرایطی را فراهم کند تا در فضای باز رقابتی و با اعمال مدیریت صحیح در همه ابعاد تولید خودرو، خودروسازان ما از ابتدا کار طراحی و تولید خودروها را انجام دهند و به جای فشار بر روی قطعه‌سازها، در جهت کاهش قیمت‌ها تلاش کنند.

 

نایب رئیس خانه صنعت و معدن ایران در پایان حجیم‌بودن، بزرگ‌بودن و هزینه‌های سربار شرکت‌های خودروساز که تماماً به قیمت واحد خودرو منتقل می‌شود را از معضلات موجود در حوزه کاری این شرکت‌ها برشمرد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.