تودیع و معارفه مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی در سکوت رسانه ای

اختصاصی مرکزی دیلی : شنیده ها از جایگزینی آقای یزدان خسروی بجای آقای مهدی چقایی بعنوان مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی حگایت دارد که در سوت رسانه ای و بدون اطلاع رسانی صورت گرفته است. اخبار تکمیلی متعاقبا از همین رسانه منتشر خواهد شد.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. محفل فاطمیون اراک گفت:

    ریشه‌یابی علل پذیرش و رواج دروغ در جامعه
    کارشناس ارشد علوم قرآنی استان مرکزی:
    شعاری زندگی‌کردن از معضل دروغ نشات می‌گیرد .

    گروه اجتماعی: امروزه بسیاری از انسان‌های مؤمن دچار معضل دروغ هستند و به‌دلیل اینکه این افراد با دروغ گفتن و شعاری زندگی کردن به موفقیت‌های اجتماعی رسیدند؛ لذا بسیاری از آنها الگوی غلط گرفته و بدینگونه پذیرش دروغ و رواج آن آسان می‌شود.

    علیرضا مرادی، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: راستگویی و صداقت در مباحث دینی بسیار مورد اهمیت قرار داشته و ارزشمند تلقی می‌شود و به معنی هماهنگی بین زبان و دل است که درست در نقطه مقابل دروغگویی قرار دارد و آن به این معناست که بین دل و زبان انسان هماهنگی وجود نداشته باشد و این ناهماهنگی موجود دروغ تلقی می‌شود.

    دروغ موجب سقوط انسان از قله معنویت می‌شود

    وی با بیان اینکه دروغ یک رذیله بزرگ اخلاقی است که سبب سقوط انسان از قله معنویت می‌شود، بیان کرد: دروغ که به آن نفاق نیز گفته می‌شود یک رذیله اخلاقی و سخنی است که منطبق بر حقیقت و واقعیت نیست و بر پایه فریب دیگران استوار و زمینه سقوط انسان را فراهم می‌کند.

    مرادی تصریح کرد: دروغ گفتن عملی بسیار زشت و کلید همه زشتی‌هاست و پستی انسان، بی‌شخصیتی و احساس حقارت از درون فرد دروغگو اولین دلیل بروز گناه دروغ است و اینکه فرد دروغگو در ابتدا به یک شأن و جایگاه پستی می‌رسد که در آن نفسش خرد و کوچک شده و بعد شروع به دروغ گفتن می‌کند.

    کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث با بیان اینکه در همه گناهان نفس انسان خرد و تحقیر می‌شود؛ اما در گناه دروغ نهایت پستی بروز می‌کند با اشاره به دلیل روان‌شناختی و جامعه‌شناختی دروغگویی، اظهار کرد: ما به لحاظ فردی انسان دروغگو را حقیر می‌بینیم؛ چراکه وقتی روان انسان خود به خود به حقارت و خودکم‌بینی آلوده شود دروغ می‌گوید به‌طوری که در کلام معصومین(ع) نیز به این مهم اشاره شده که افراد دروغگو خود را حقیر می‌پندارند.

    زمینه‌های اصلی بروز دروغ در جامعه

    وی در ادامه، ترس از فقر، جلب توجه، ضعف اعتقادات دینی، ترس از دست دادن منافع شخصی، به‌دست آوردن موقعیت و مقام اجتماعی، عادی شدن دروغ در سطح جامعه، انجام توقعات زیاد دیگران و … از جمله دلایلی است که انسان را وادار به دروغگویی می‌کند و هر کدام از این عوامل دلیل حقارت انسان و زمینه اصلی بروز دروغ است.

    قرآن انسان را در تمام زمینه‌هایی که باعث شکسته شدن شأن او می‌شود به شکلی منطقی نهی می‌کند.

    مدرس دانشگاه‌های استان مرکزی در پاسخ به این سؤال که خداوند در آیات قرآن دروغ را نهی می‌کند؛ چرا باز با وجود رهنمودهای قرآنی این امر در جامعه رواج دارد، اظهار کرد: قرآن انسان را در تمام زمینه‌هایی که باعث شکسته شدن شأن او می‌شود به شکلی منطقی نهی می‌کند و رذیله دروغ نیز یکی از این زمینه‌هایی است که به‌شدت در رهنمودهای الهی مورد نهی واقع شده است؛ حال اینکه چرا با این وجود باز هم دروغ در جامعه رواج دارد دلایل متعددی دارد.

    ضعف باورهای دینی؛ از عوامل مهم دروغگویی

    مرادی ادامه داد: ضعف باورهای دینی و داشتن ایمان سطحی یکی از علل مهم دروغ‌گویی است و اینکه ما امروز مسلمانی و مؤمن بودن را یدک می‌کشیم و در واقع به آن معنایی که قرآن و دین مطرح می‌کند مؤمن نشده‌ایم و به‌نوعی ایمان در جان انسان دروغگو ملکه و حقیقت نیست؛ بلکه فقط یک شعار است.

    کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، ادامه داد: انسان دروغگو برای اینکه موفق باشد دروغ می‌گوید؛ اما باید گفت که دین هیچگاه به ما نگفته که باید موفق باشید؛ بلکه می‌گوید باید انسانی اخلاقی و ارزشمند باشید؛ چراکه زمانی‌که انسان ارزشمند باشد؛ قطعاً موفق هم هست؛ اما لزوماً هر انسان موفقی ارزشمند نیست.

    اختلاف در حرف و عمل موجب نفاق می‌شود

    وی با بیان اینکه اختلاف در حرف و عمل باعث ایجاد نفاق می‌شود و انسان از راه نفاق به موفقیت‌ و موقعیت‌های خوبی دست می‌آید، مطرح کرد: بعضاً امروزه می‌بینیم که بسیاری از انسان‌های مؤمن نیز دچار معضل دروغ هستند و به‌دلیل اینکه جامعه ما، این را به خوبی درک کرده که این افراد با دروغ گفتن و شعاری زندگی کردن به موفقیت‌های اجتماعی رسیدند؛ لذا الگوی غلط از آنها گرفته و بدینگونه پذیرش دروغ و رواج آن آسان می‌شود.

    مدرس دانشگاه‌های استان در پایان، اظهار کرد: رسیدن به مقامات باطل خیلی راحت و آسان است؛ اما زود انسان را از بین می‌برد و بی‌شک این موفقیت‌ها چندان دوامی ندارد و نهایت آنها نیکو و قابل قبول نیست و بعضاً این افراد در یک جایی با بن بست شدید مواجه خواهند شد؛ لذا ما باید در شناخت انسان‌های ارزشمند تلاش کنیم و از آنها الگوگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.