بیکاری جوانان استان مرکزی، عامل بزهکاری و ناهنجاری

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، امروز، روز یازدهم شعبان سالروز ولادت جوان رعنای آلِ بنی هاشم است، جوانی که در صورت شبیه ترین به جد بزرگوارش حضرت نبی اکرم(ص) بود و از سیرت نیز بی شک از این چشمه لایزال سیراب شده بود. امروز، به برکت و بزرگی نام علی اکبر (ع)، در تقویم کشورمان روز جوان نام گرفته است، جوانانی که همیشه بعنوان نیروی اصلی کشور معرفی شده اند.

تقارن نام علی اکبر  و جوان، تقارنی مبارک است، زیرا جوانان بعنوان موتور محرکه جامعه و کشور نیاز به الگویی جامع در علم، ادب، شجاعت، جسارت و ایمان چون علی اکبر دارند.

قطعا شناخت دردها و دغدغه های فکری نسل جوان امری ضروری است و تصمیم گیران و برنامه ریزان کشور باید نگاهی ژرف به نیازهای مادی و معنوی جوانان داشته باشند.

جمعیت ۳۶ هزار نفری جوانان بیکار در استان مرکزی

به گفته کارشناسان سن جوانی از ۱۵ سالگی آغاز و تا ۲۹ سالگی ادامه دارد که با این تعریف هم اکنون استان مرکزی دارای ۴۳۳ هزار جوان  است که  حدود یک سوم این جمعیت یعنی ۱۲۷ هزار نفر شاغل هستند، همین آمار و جمعیت ۳۶ هزار نفری جوانان بیکار در استان، حساسیت مسئله جوان و اهمیت بیش از پیش توجه به این حوزه و کاستی های آن را یادآور می شود.

استاندار مرکزی در خصوص اهمیت نسل جوان و توجه به نیازهای آنان در جمع نخبگان جوان اراک گفت: جوانان سرمایه های اصلی یک کشور هستند و اهمیت به آنها و مسائلشان فرصتی است برای پیشرفت و تعالی کشور است.

محمدحسین مقیمی با اشاره به توانمندی های جوانان در رفع مشکلات کنونی افزود: باید با دادن مسئولیت به جوانان و باز کردن میدان برای فعالیت آنها از استعدادهای این قشر پویا به بهترین نحو ممکن استفاده شود.

ایجاد حس مسئولیت مشترک و همکاری بین مسئولان و جوانان

 وی با تاکید بر ایجاد حس مسئولیت مشترک و همکاری بین مسئولان و جوانان، اظهار کرد: فعال کردن کارگروه های تخصصی جوانان و کارگروه های موضوعی و دستگاهی در استان از عوامل رفع مشکلات جوانان و استفاده از نقطه نظرات و دیدگاه های آنها در پیشبرد امور است.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه موفقیت هر استانی در ایجاد کار و اشتغال جوانان در گرو جذب سرمایه گذار است، تصریح کرد: فراهم کردن زمینه ای برای حضور سرمایه گذاران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در استان می تواند این امر را تحقق بخشد.

مقیمی  افزود: جوانان هم باید با استفاده از تجربه بزرگترها  کارها را به خوبی آموخته و بتوانند با قبول مسئولیت و بدون کوچکترین واهمه ای در کارهای مدیریتی و اجرایی استان و کشور شرکت کنند.

وی ادامه داد: ما می توانیم با فراهم کردن زمینه حضور جوانان در فعالیت های اجرایی و مدیریتی گام های بزرگی را در استان برداریم.

مقیمی بیان کرد: برای تحقق این مهم ابتدا باید راه ورود جوانان به سیستم اجرایی را باز نماییم و با فراهم کردن شرایط، زمینه حضور آنها را  در اداره امور مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه اشتغال زایی جوانان هم اکنون چالش جدی پیش رو در استان است، افزود: این مهم با همکاری مسئولان و یک مدیریت جهادی امکان پذیر بوده و در این راستا باید تصمیم گیری ها با آینده نگری باشد.

و اما جوانی دوره بلوغ است، زمانی که دیگر کودک نیستی و احساس می کنی دریچه های دیگری از زندگی به رویت گشوده شده است، انسان در سنین جوانی دغدغه هایی دارد که باید شناسایی و مورد تامل قرار گیرد.

محمود- الف جوان ۲۵ ساله اراکی در خصوص مطالبات جوانان گفت: همیشه مسئولان و مدیران از نام جوان در حد یک شعار برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده اند.

حلِ مشکلات اساسی جوانان  فقط به چند مصوبه و قانون خلاصه می شود

 این فارغ التحصیل مدیریت افزود: باید قبول کرد که در وضعیت کنونی جوانان خیلی مورد توجه نیستند و حلِ مشکلات اساسی آنها  فقط به چند مصوبه و قانون که همیشه کامل اجرا نشده، خلاصه می شود.

محمود- الف با بیان اینکه پیگیری مشکلات جوانان نیاز به برنامه ریزی مناسب و کارشناسی دارد، اظهار کرد: برخی برنامه های کوتاه مدت در این زمینه اجرا می شود مثلا دادن وام ازدواج یا تسهیلاتی از این دست؛ ولی در حجم و فشار سنگین مشکلات اینها فقط مُسکن های موقتی و زودگذر هستند و باید مشکلات خیلی عمیق تر بررسی شوند.

مشکل جوانان عدم درک متقابل است

آقای کیانی نیز گفت: مشکل جوانان عدم درک متقابل است، هم اکنون اختلاف سلیقه بین تصمیم گیران و جوانان زیاد است و کمتر دیده می شود که در برنامه ریزی ها از جوانان استفاده شوند.

این دانشجوی اراکی افزود: یک نگاه اجمالی به کارمندان و کارکنان ارگان های مختلف نشان دهنده همین امر است، اینکه هنوز نیروهای پیشکسوت با تمام احترامی که برایشان قائلم، بر اریکه تصمیم گیری و مشاوره تکیه زده اند و جوانان در خیابان ها مشغول اتلاف وقت هستند.

وی که ۱۹ سال دارد، ادامه داد: اعتماد به جوانان و استفاده از ایده ها، خلاقیت و نظراتشان در کارهایی چون فرهنگ سازی، کارآفرینی و عمران بسیار مهم است.

جوانان را به چشم افرادی خام و بی تجربه نگاه نکنند

وی ادامه داد: منظور از احترام این است که جوانان را به چشم افرادی خام و بی تجربه نگاه نکنند و برای تفکراتشان ارزش قائل باشند و خواستشان فقط این نباشد که همیشه جوانان با رای و نظر آن ها همسو باشند.

لک اظهار کرد: یک شکاف عمیق بین نسل ها وجود دارد و اگر توجه کنید می بینید هر نسلی ویژگی های خاص خود را دارد، که البته با تغییر در شرایط و بسترهای اجتماعی و گسترش ذنیای ارتباطات طبیعی است.

وی اضافه کرد: مسئولان باید به این نکته توجه کنند که اگر از جوانان غافل شوند و این مسائل را جدی نگیرند، جوانان به سمت و سو های دیگری که شاید یک رضایت پوشالی در آن نهفته باشد روی می آورند.

خانم تیموری که ۲۸ سال دارد نیز گفت: بیکاری، بالا رفتن سن ازدواج، شیوع اعتیاد و بزهکاری ها همه و همه معضلاتی است که در میان جوانان در حال گسترش است.

بیکاری جوان، پاشنه آشیل بزهکاری و ناهنجاری

وی افزود: برخی از این مشکلات زمینه ساز مشکلات بعدی هستند از جمله بیکاری که خود پاشنه آشیل بزهکاری ها و ناهنجاری های بعدی در اجتماع است.

وی اظهار کرد: برخی کارها در خصوص جوانان باید زیربنایی حل شوند، اشتغال زایی، ایجاد مراکز فرهنگی و هنری، راه اندازی مراکز تفریحی تنها بخشی از کارهایی است که می تواند در بهبود وضعیت جوانان موثر باشد، مواردی که در شهر اراک ضعیف عمل شده است.

جوانی مهم ترین مرحله زندگی انسان است. جوانی یادآور زندگی پر از نشاط و همراه با تلاش و کوشش در عرصه های حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. جوان مجموعه ای از استعدادهای شکوفا شده و فشرده از نیروهای ذخیره شده آماده به کار و نام و عنوانش یادآور امیدها و آرزوهاست.

جوان در فرهنگ اسلام نیز، جایگاهی ارزشمند و بلند دارد و تعابیر والایی در شأن او آورده است. با تمام این تفاسیر بی شک،  نگاه جدی و ریشه ای تر به مسئله جوان آن هم در وضعیت کنونی و هجمه های نرمِ دشمن مسئله ای مهم است، زیرا باید پذیرفت که آینده این کشور بر روی دستان همین جوانان سوار خواهد بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.