فعال سیاسی اصلاح طلب در سالگرد دوم خرداد: برخی از نمایندگان، فرمانبردار می خواهند نه فرماندار

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از صدای اراک،گفتگو با مدیرمسئول روزنامه عطریاس هرچند بعد از مدت‌ها، اما بالاخره در آستانه سالگرد دوم خرداد میسر شد. داوود باقری رئیس ستاد انتخاباتی دکتر عارف و قائم مقام ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در استان مرکزی بود. وی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در سطح استان و کشورمی باشد.
گفتگو با مهندس باقری در این بازه زمانی جذاب و خواندنی به نظر می رسد. چه اینکه او از روزنامه شدن عطریاس بعد از پیروزی دولت تدبیر و امید می‌گوید و هم اینکه معتقد است در هر شرایطی باید تا انتها پشت سر روحانی و نماینده‌ی عالی‌اش در استان ایستاد.
در آستانه دوم خرداد هستیم. به نظر شما آیا امروز نیز آن شعارها و مباحث جایگاهی دارد؟ اصلاح‌طلبان حامی خاتمی اکنون چه جایگاهی در فضای سیاسی ایران و استان دارند؟
دوم خرداد، یکی از روزهای سرنوشت‌ساز، خاطره‌انگیز و به یادماندنی برای کشور و نیز سوم خرداد، روز فتح خرمشهر و پیروزی مردم ایران را تبریک میگویم. به نظرم شاید بی‌مناسبت نباشد که دوم و سوم خرداد را روز مردم و ایران بنامیم. جا دارد از شهیدان جهان‌آرا، همت و باکری که نام آنها در سوم خرداد و دوم خرداد، در کنار مردم بودن گره خورده است، یاد کنیم.
نگفتید اصلاح‌طلبان در کجای سپهر سیاسی ایران قرار دارند؟
هنوز صحبتم در خصوص خرداد تمام نشده است. خرداد برای ایرانیان نماد پیروزی، حادثه و حتی اواسطش تلخی است. نمی‌شود از دوم و سوم خرداد گفت و به ۱۵ خرداد اشاره نکرد و نمی‌شود همه این مباحث را مطرح کرده و به ۲۴ خرداد نپرداخت و نیز نمی‌شود خرداد را بدون نام امام خمینی (ره) که ایران امروز هر چه دارد از نام بلند اوست به پایان برد. اصلاح‌طلبان در سپهر سیاسی امروز ایران جایگاهشان به مراتب از دوم خرداد بهتر است. چه اینکه تجربه ۸ سال دولت اصلاحات با همه نقاط قوت و ضعفش را در اختیار دارند و تجربه ۸ سال دولت احمدی‌نژاد را هم پشت سر گذاشته‌اند. اگر اصلاح‌طلبان حضورشان در دولت خاتمی به ساخت دولت و مجلس محدود بود و در دولت احمدی‌نژاد به جامعه مدنی بازگشتند، امروز اصلاح‌طلبان هم در کنار دولت روحانی هستند و هم در جامعه مدنی حضور دارند. اصلاحات در ایران امروز نهادینه شده است. همانگونه که نام خاتمی و هاشمی در ایران امروز و در بین مردم نفوذ بالایی دارند، بالتبع اصلاحات نیز همین ویژگی را داراست.
روزنامه شدن عطریاس را چطور ارزیابی می کنید؟چاپ روزنامه در استان مرکزی و شهر اراک با چه مسائل و مشکلاتی همراه است؟
عطریاس یادگار دوران اصلاحات است. ده سال فعالیت مداوم به صورت هفته نامه و حضور روزنامه‌نگارانی که اکنون هرکدام به تنهایی توانایی مدیریت یک روزنامه کشوری در سطح ملی را دارند؛ خود بیانگر پتانسیل بالایی است که اراک و استان مرکزی در حوزه رسانه در سطح کشور دارد. آنچه که نیاز امروز استان مرکزی است، انتشار یک رسانه فراگیر و روزنامه در سطح استان است که هم بتواند گفتمان دولت تدبیر و امید را در فضای عمومی گسترش دهد و هم به نقاط ضعف دولت در سطح استان بپردازد. عطریاس متعلق به همه مردم استان مرکزی است.
آنچه خط مشی این روزنامه تعیین می‌کند، مخاطبان، مردم، دانشجویان، کارگران، صنعت‌گران و فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان هستند.
استان مرکزی پتانسیل نه یک روزنامه بلکه چندین روزنامه را دارد. اما راه بسی سخت و دشوار است. توقع من به عنوان مدیر مسئول این روزنامه، حمایت دولت نیست. بلکه حمایت مخاطبان است. سرمایه اصلی عطریاس، مردم اراک، ساوه و شهرها و روستاهای مختلف استان هستند و امیدوارم عطریاس بتواند صدای مردم استان باشد. چه آنها که در مرکزی‌ترین نقطه شهر ساکن‌اند و چه آنها که در منتهی الیه و دورافتاده‌ترین نقاط استان هستند.
جدا از بحث‌های شکلی و فنی و مشکلات مالی که عطر یاس نیز مانند دیگر روزنامه ها با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، خط مشی روزنامه عطریاس چیست؟
راهبرد اصلی در روزنامه عطریاس توسعه و پیشرفت استان مرکزی است. شخصاً اعتقاد دارم مهم‌ترین شاخص توسعه، آگاهی بخشی و افزایش سطح آگاهی عمومی جامعه است. و این مهم‌ترین استراتژی ما در روزنامه عطریاس می‌تواند باشد. عطریاس نه یک روزنامه حزبی و نه یک نشریه زرد است. عطریاس نشریه ای در راستای تقویت جامعه مدنی و مبتنی بر الزامات بومی در استان مرکزی است. عطریاس صدای صنعتگران، تولیدکنندگان، دانشگاهیان، فرهنگیان و صدای عام کسانی است که به اراک و استان امام (ره) عشق می‌ورزند. در غیر این صورت به عنوان فردی که سال‌ها تجربه‌ی فعالیت اقتصادی و صنعتی داشته‌ام، اذعان می‌دارم که چاپ روزنامه، آن هم در استان مرکزی جز ضرر و زیان مادی برای من و تیم عطریاس نداشته است، اما آنجا که صدای دردمندی به گوش صاحبان قدرت می‌رسد و یا ساحت قدسی شده‌ی قدرت را نقد می‌کند؛ نه عطریاس و روزنامه‌نگارانش که باید به دست تک تک روزنامه‌نگاران این دیار بوسه زد.
آقای باقری، جنابعالی قائم مقام ستاد انتخاباتی آقای روحانی در استان مرکزی بوده‌اید، اکنون و بعد از یک سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، فضا ی سیاسی استان را چطور ارزیابی می کنید؟
در توصیف فضای سیاسی استان پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری ،مباحث آنچنان گسترده است که در این مجال نمی‌گنجد. اما باید گفت متأسفانه در حال حاضر برخی گروه‌ها و افراد خاص به گونه‌ای در سطح شهر و استان میدان‌داری می‌کنند که گویی جلیلی پیروز انتخابات بوده است. ظاهراً این افراد، پیام ۲۴ خرداد مبنی بر خداحافظی تاریخی ملت با احمدی‌نژاد و اندیشه‌های نزدیک به او را درک نکرده‌اند. فلذا تا زمانی که برآیند مجموعه نیروهای سیاسی استان اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب به این باور نرسند که دولت روحانی موظف است صرفاً طبق خواست رأی‌دهندگان به روحانی در ۲۴ خرداد عمل کند و لاغیر، ما با نتایج چندان مثبتی در سطح شهرستان، استان مرکزی و بالطبع در سطح کشور مواجه نخواهیم بود. بازیگران عرصه سیاست در سطح خرد و کلان در ایران امروز باید بدانند دوران بازی‌های برد- باخت به سر آمده است. باید تلاش همه‌ بر بازی برد- برد آن هم صرفاً در جهت منافع ملی ایران و منفعت مردمان آسیب دیده کشور باشد.
وضعیت تعامل مجمع نمایندگان استان با دولت در یک سال گذشته در سطح خرد و در سطح کلان به چه شکل بوده است؟ ظاهراً این نمایندگان هستند که بیشتر در انتصابات مدیران در سطح استان نقش ایفا می‌کنند. آیا این نقش خارج از وظایف نمایندگی نیست؟
متأسفانه برخی از نمایندگان فعلی مجلس استان همسو با جبهه موسوم به پایداری، ضمن دخالت کاملاً غیرقانونی و خارج از وظایف نمایندگی در انتصاب نیروها در استان با فشارهای مستقیم و غیرمستقیم، مثل دادن کارت‌های زرد و قرمز به وزرا ،شرایط را به گونه‌ای رقم زده‌اند که دولت اعتدال در آینده‌ای نه چندان دور مجبور خواهد شد رویکردش را در تعامل با مجلس اکثریت اصولگرا تغییر دهد.
آیا این دخالت‌ها در سطح استان به صورت مشخص انجام شده است؟ آیا می‌توانید نمونه‌هایی از آن را اعلام کنید؟ مثلاً در انتصاب فرمانداران برخی معتقدند که نظر نمایندگان شرط اول است. آیا این صحت دارد؟
فضا در سطح استان مرکزی با بخش‌نامه های رسمی و غیررسمی به گونه ای رقم خورده است که مدیریت عالی استان مجبور شده است از انتخاب نیروی کارآمد و مؤثر و همراه با دولت به خاطر برخی فشارها صرف نظر کند. دلیل آن هم این استراتژی دولت و بالطبع شخص آقای مقیمی در استان مرکزی است که رویکردش تعامل است و نه درگیری. پس به ناچار دایره انتخابش محدود است و درک این موضوع برای فعالان ستاد انتخاباتی آقای روحانی در استان مشکل است.
مثلاً جنابعالی و برخی دیگر از همفکران شما به عنوان گزینه فرمانداری از طرف اصلاح‌طلبان و مجموعه ستاد انتخاباتی آقای روحانی به آقای مقیمی پیشنهاد شدید. در مجموع چه میزان نقطه نظرات شما و مجموعه فعالان ستاد در انتصاب‌ها مدنظر قرار گرفته است؟
آنچه واضح است و شهر اراک و استان مرکزی نیز از این مهم بی‌نصیب نیست، این نکته است که برخی از آقایان نماینده، فرمانبردار می خواهند و نه فرماندار. تا زمانی که این دیدگاه گفتمان غالب باشد، نه می‌توان امید چندانی به موفقیت دولت تدبیر و امید داشت و نه امید چندانی به توسعه شهر و استان. فردی که عملکردش در کسوت فرماندار دیروز و نماینده امروز برای مجموعه نیروهای سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب مشخص است، اکنون درلابی و رایزنی برای انتصاب فرمانداران، مدیران کل، حتی مدیران بخش‌های صنعتی و غیردولتی از استاندار و معاونینش پیشی گرفته است. این امر به این معناست که ظاهراً برخی بنا گذاشته‌اند بر خلاف پیام ۲۴ خرداد در استان ما؛ درب بر همان پاشنه پیشین بچرخد و این نه به نفع مردم است و نه به نفع دولت.
عملکرد فرماندار فعلی کلان شهر اراک را چطور ارزیابی می‌کنید؟ چرا تغییر در مدیریت سیاسی این کلان شهر با این همه تأخیر مواجه شده است؟ اصلاً تغییری اتفاق خواهد افتاد؟
درباره اینکه تغییری اتفاق می‌افتد یا خیر، باید از استاندار و معاون سیاسی ایشان سؤال شود، اما آنچه مشخص است، این است که وظایف فرماندار در دو حوزه مدیریت عالی سیاسی شهرستان و نظارت بر عملکرد شورا و شهرداری قابل تأمل است. خارج از وظایف گسترده دیگر فرماندار و صرفاً در این دو حوزه نگاهی به انتخابات شورای شهر گذشته و حذف کامل کاندیداهای جناح پیروز در انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت مدیریت سیاسی شهرستان را مشخص می‌کند. همچنین اتفاقات رخ داده در شورا و شهرداری در سنوات گذشته و سایر اتفاقات مشابه در سطح شهر، مانند وضعیتی که بخشداری مرکزی اراک با آن مواجه شد، خود تنها نمونه‌های کوچکی از ضعف مدیریت در حوزه نظارتی فرماندار است. پس فرمانداری اراک در سنوات گذشته در این دو حوزه بسیار مهم ،کارنامه قابل قبولی ندارد.
چرا اصلاح‌طلبان و فعالان ستاد انتخاباتی آقای روحانی در اراک در این زمینه دچار بی عملی شده‌اند؟
اولاً اصلاح‌طلبان بیش از آنکه نگاهشان به ساخت قدرت و مدیریت در استان باشد، رویکردشان مردم و جامعه مدنی است. در این خصوص هم اگر قرار است مدیریت عالی سیاسی شهرستان نیروی کارآمد، با پیشینه‌ی سیاسی مشخص و تأثیرگذار در معادلات سیاسی استان نباشد؛ چندان فرقی نمی کند که پورقاسمیان در این سمت باشد و یا فردی دیگر از مجموعه وزارت کشور در ۸ سال گذشته باشد.
در شرایط فعلی، شهر اراک با چه مسائل و مشکلاتی مواجه است؟ آیا تغییر دولت توانسته تأثیری در حل مشکلات اراک داشته باشد؟
شهر اراک نیازمند همراهی و همدلی نخبگان است. در راستای بهبود فضای کسب و کار، توسعه زیرساخت‌ها و مباحث عمرانی، سیما و منظر شهری، حذف حاشیه‌نشینی، توسعه متوازن و همگام‌سازی مردمان این شهر با راهبردهای جهانی توسعه، مجموعه دولت تدبیر و امید در استان باید بتواند نمایندگان فعلی اراک در مجلس را متقاعد کند که با نیروهای فسیل شده داخل وزارت کشور،نمی توان تحولی جدی در این شهر انجام داد. مجموعه مدیریت سیاسی در شهر اراک نیاز به تزریق خون تازه به شریان‌های اجرایی خود دارد.
انتخاب فرمانداری شایسته و بایسته‌ی مردم فهیم اراک، یکی از مهم ترین اقدامات استاندار محترم در استان می‌تواند باشد. فرمانداری که شایسته و در سطح مردم شریف شهر اراک، شهر بزرگان، شهر صنعت و شهر علم و دانشگاه باشد. هرچند توجه به این نکته مهم است که دولت در سطح کلان بعد از حل مباحث سیاست خارجی، قطعاً مباحث اساسی خود را در سیاست داخلی در دستور کار قرار خواهد داد و این می‌تواند در انتصاب مدیریت عالی شهرستان مؤثر باشد.
به عنوان یک فعال سیاسی چه انتظاری از مسئولان، مدیریت عالی استان و نمایندگان استان در مجلس، بخصوص شهر اراک دارید؟
انتظار من به عنوان یک فعال سیاسی و قائم مقام ستاد انتخاباتی آقای روحانی در استان مرکزی از دو نماینده محترم شهر اراک این است که توسعه و پیشرفت شهر اراک را فدای مباحث سیاسی و جناحی نکنند. آقایان رجایی و آصفری، باید بدانند که انتخاب یک فرماندار کارآمد توسط استاندار در مرکز استان و توسعه روزافزون این شهرستان می‌تواند سبد آراء آنان را نیز در انتخابات آتی افزایش دهد. انتظار من به عنوان یک فعال سیاسی و رسانه‌ای که هر سه این بزرگواران را از نزدیک می‌شناسم، این است که در یک بازی برد- برد به انتخاب فرمانداری کارآمد، مؤثر، همراه با دولت و البته فنی و تکنوکرات و آگاه به مباحث شهر اراک کمک کنند. ما در اراک مسائل و مشکلات زیادی داریم که حل آنها صرفاً با همراهی همه نیروهای سیاسی استان، اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا و مستقل میسر است.
عملکرد دولت تدبیر و امید و شخص آقای مقیمی و همکارانش در استانداری مرکزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اگر دولت تدبیر و امید هیچ فعالیت دیگری نداشته باشد و تنها عملکرد فعلی اش را ملاک قرار دهیم، به نظرم باید به روحانی نمره ۲۰ داد. حل چالش‌های بین المللی کشور، گسترش دایره نفوذ جمهوری اسلامی و تعامل با جهان خارج در عین باج ندادن به اجنبی، بزرگترین کار ویژه روحانی بوده است.
ما باید بدانیم که روحانی بعد از ۸ سال مدیریت پوپولیستی و ناکارآمد احمدی نژاد سرکار آمده است. انتظار از روحانی نباید به اندازه انتظار از خاتمی باشد. خاتمی رئیس جمهور بعد از هاشمی بود و روحانی رئیس جمهور بعد از احمدی نژاد است.
روحانی توانسته است با حمایت مقام معظم رهبری بسیاری از چالش‌های اساسی فراروی کشور را حل کند. روزگاری اجانب و بدخواهان برای ما سناریوی سوریه و لیبی و مصر را نوشته بودند. اکنون ما در مرکز معادلات سیاسی منطقه قرار داریم و از یک حاشیه نشینی مضاعف به متن تحولات منطقه و جهان تبدیل شده‌ایم. البته این خصوصیت ویژه جمهوری اسلامی است. این ویژگی انقلابی است که خمینی پایه‌گذار آن بوده است. با همه مباحثی که در سنوات گذشته بر این کشور رفته است، اکنون فرزندان امام با تلاش و کوشش در صدر خواهند ایستاد.
نظر شما در خصوص عملکرد نماینده عالی دولت در استان چیست؟
به نظرم خارج از مباحث سیاسی،مقیمی بزرگترین سرمایه انسانی استان مرکزی است. موفقیت مقیمی، موفقیت مدیریت بومی در استان همیشه غیربومی مرکزی است و عدم موفقیتش، زمین‌گیر شدن مدیریت بومی در این استان و تأیید سخن کسانی است که می‌گویند: اراک و استان مرکزی غریبه پسند است. مقیمی شخصیتی انقلابی، با اصول، پاکدست، سلامت و با تجربه است. استانداری مرکزی برای مقیمی وجاهتی نیاورده، بلکه این شخصیت مقیمی است که به استانداری مرکزی وجاهت داده است. مقیمی مدیری است که دروغ نمی گوید، مردمی است و به دنبال تعامل و همگرایی در استان است.
آنچه که ما در این مدت شاهد آن بوده‌ایم، این است که استفاده از ظرفیت همه نیروها، چه آنها که با روحانی بوده‌اند و چه آنها که با کاندیداهای دیگر در انتخابات همکاری داشته اند، در دستورکار مقیمی قرار داشته است. اما ما باید شرایط کشور، شرایط استان و محدودیت‌های مقیمی را نیز درک کنیم.
اکنون در بین نخبگان و فعالان سیاسی استان نوعی سرخوردگی از عملکرد دولت تدبیر و امید ایجاد شده است .آیا به آینده دولت تدبیر و امید، امید وارید؟
صرف نظر از اینکه چه کسی فرماندار شود و یا چه کسی مدیرکل، اصولاً مقیمی در استان بماند یا نماند و یا اینکه آقای روحانی ۴ سال بعد مجدداً رئیس جمهور باشد یا خیر، من همیشه خوشبین هستم. پخوشبین به آینده‌ی کشوری که جوانان امروز ایران خواهند آفرید.
خوشبینم به سرنوشت کشوری که هنوز نمادهای اساسی انقلابش شهیدان همت و باکری و جهان آرا هستند. و خطاب به همه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و خصوصاً جوانان ستاد انتخاباتی آقای روحانی که بیشترین نقش را در پیروزی ایشان داشتند، عرض می‌کنم که الگوی ما باید جهان آرا و امثال او باشند. آنها که جان خود را برای سربلندی ایران همیشه جاویدان در کف اخلاص گذاشتند و جا دارد به این جمله جهان آرای عزیز در سالگرد فتح خرمشهر اشاره کنم که گفت: «اگر شهر از دست برود، دوباره آن را پس می‌گیریم. مواظب باشید ایمانتان از دست نرود.»

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.