تجلیل از گنجینه های هنر استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی شامگاه دوشنبه در این مراسم شب فرهنگی در فرهنگ سرای آیینه اراک، فرهنگ و هنر رابخش عظیمی از میراث گذشتگان دانست و گفت: فرهنگ و هنر بخش عظیمی از میراث گذشتگان است که نسل به نسل به یادگار مانده است.

سید محمد حسینی با اشاره به هفته میراث فرهنگی ادامه داد: هنرهایی چون خوشنویسی، تذهیب، معرق، موسیقی سنتی ، نقالی، شعر و… همه جنبه هایی از میراث فرهنگی ما در کنار تمام ابنیه های تاریخی، ظروف و هزاران یادگار و اشیاء تاریخی باقی مانده از گذشتگان است.

پیشینه موسیقی سنتی در فرهنگ و تاریخ استان مرکزی

وی در ادامه با اشاره به پیشینه موسیقی سنتی در فرهنگ و تاریخ استان مرکزی گفت: موسیقی هنری بسیار ارزنده است که موجب جلای قلب و دل می شود و باید مردم را با آن آشتی داد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان، با بیان اینکه گاه شنیده می شود که استان مرکزی از این گنجینه بی بهره است، اظهار کرد: این ذهنیت کاملا اشتباه است، بعنوان نمونه منطقه فراهان، خود خطه ای هنر پرور است و افراد تاثیرگذاری از این منطقه برای موسیقی ایران تلاش کرده اند که نامشان در موسیقی سنتی ماندگار شده است.

حسینی گفت: برنامه میراث فرهنگی در آینده بهره بردن از تمامی هنرمندان رشته های مختلف به منظور معرفی و ترویج فرهنگ و هنر است.

وی در بخش دیگریاز سخنان خود ضمن تبریک مبعث پیامبر اکرم(ص) اظهارداشت: امشب شبی بزرگی برای مسلمانان جهان است و عید بزرگ مبعث نقطه عطف تغییر نگاه به انسان ها و نجات آن ها از بردگی و جهالت بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به فرموده پیامبر در خصوص واقعه بعثت افزود: جمله پیامبر ” من مبعوث شدم که مکارم اخلاقی را به کمال برسانم”، پر از درس هایی است که اگر انسان ها درطول تاریخ به آن توجه کنند ظلم و تعدی به حقوق دیگران در دنیا کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه توجه و احیا خلق و خوی نبوی راهگشای بحران ها اخلاقی در این دوران است، اظهارکرد: اگر سیره نبوی در زندگی انسان ها جاری شود، تکریم یکدیگر، احترام به حقوق دیگران و جوانمردی و صداقت در جامعه افزایش می یابد.

حسینی ابراز داشت: اگر ویژگی های پیامبر (ص) تبیین و در جامعه تقویت شود، انسان های شایسته ای با مکارم اخلاقی برجسته در جامعه رشد می کنند.

وی همچنین با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: سوم خرداد روزی بزرگی در انقلاب و تاریخ ایران اسلامی است و این آزادی کار انسان ها نبود بلکه موهبتی از سوی خدا بود.

زندگانی پیامبر سرشار از پیام و معنا برای بشریت

در ادامه این مراسم مشاور و  مدیرکل حوزه استاندار مرکزی نیز ضمن تبریک ایام عید مبعث و آزادسازی خرمشهر گفت: زندگانی پیامبر سرشار از پیام و معنا برای بشریت خصوصا مسلمانان است.

عبدالعظیم رضایی با بیان اینکه  تقدیر از هنر و فرهنگ موجب دلگرمی هنرمندان می شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه امسال سال اقتصاد و فرهنگ است انتظار می رود که متولیان فرهنگ در حوزه های مختلف بیشتر از پیش در این راستا تلاش کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ و هنر در سال های اخیر مظلوم واقع شده بود، افزود: حمایت مادی و معنوی مسئولین برای بهبود روحیه فرهنگ و خارج کردن فرهنگ و هنر از مظلومیت و مهجوریت که در دوره های مختلف خصوصا سال های اخیر وجود داشت، ضروری است.

از نگاه آمرانه به اهالی فرهنگ و هنر کاسته شود

رضایی گفت: امیدواریم از نگاه آمرانه، دستوری و تنگ نظرانه که اهالی فرهنگ و هنر با آن روبرو بودند کاسته شود و  شاهد روزهای غنی و پرباری در فرهنگ باشیم.

در ادامه این مراسم رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی نیز ضمن تبریک مبعث پیامبر و رشادت های عملیات بیت المقدس گفت: فرهنگ و هنر بزرگترین بخش شکل دهنده تمدن یک کشور است و برگزاری مراسم هایی در تقدیر و تجلیل از این حوزه، ارج نهادن به میراث فرهگی و تمدن است.

معماری در یک منطقه معرف بخشی از فرهنگ آن منطقه

غلامحسن اله دادی با بیان اینکه شکل معماری در یک منطقه معرف بخشی از فرهنگ آن منطقه است، افزود: ساخت و احداث یک مجتمع و یا ساختمان علی رغم تمام بحث های علمی خود نیازمند شناخت و نگاه هنرمندانه و زیبایی شناسانه است.

وی با اشاره به همکاری سازمان نظام مهندسی و میراث فرهنگی در برگزاری مسابقه عکس برج شیشه ای گفت: مهندسین نیز علی رغم سختی های حرفه خود با هنر مأنوس هستند که برگزاری این مسابقه بیانگر آن بود.

اله دادی افزود: سازمان نظام مهندسی و میراث فرهنگی هر دو از یک خانواده هستند و این مسابقه حاصل تعامل و هماهنگی مناسب بین این دو بخش بود.

وی ادامه داد: مسابقه عکس برج شیشه ای در هفته میراث فرهنگی و همزمان با سوم خرداد ، روز معمار برپا شد و با استقبال خوبی در هر سه بخش ابنیه تاریخی، نمای شهری و روستایی و معماری اسلامی روبرو شد.

سازمان نظام مهندسی آمادگی تعامل و همکاری بیشتر با اداره کل میراث فرهنگی

اله دادی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی آمادگی تعامل و همکاری بیشتر با اداره کل میراث فرهنگی استان در بخش های مختلف را دارد.

در این مراسم تجلیل و تقدیر در بخش های مختلف صورت گرفت از جمله تجلیل از پدر شهید داود حاجیان، تجلیل از آزاده سال های جنگ ابراهیم رضوان دوست و تجلیل از جانباز ۷۰ درصد حسن کلوانی، این عزیزان همگی در فتح خرمشهر حضور داشتند.

تقدیر از استاد سخنور بعنوان شاهنامه خوان، دکتر داوودآبادی بعنوان شاهنامه پژوه برتر کشور، نقال پیشکسوت عباس میقانی و نقال برجسته استان محمد صمدیان از دیگر بخش های تجلیل در شب فرهنگی استان مرکزی بود.

همچنین در این مراسم از دو موزه دار خصوصی مهدی دریایی به منظور تلاش در جمع آوری اشیاء و وسایل تعزیه و داوود منتظری در بخش جمع آوری آثار فرهنگی و هنری از پیش از تاریخ تا کنون، تقدیر شد.

در این مراسم برگزیدگان مسابقه عکس برج شیشه ای نیز به شرح زیر معرفی شدند:

بخش ابنیه تاریخی: ناصر امیری و مجید سامانیان، بخش نمای شهری و روستایی: لیلا فتاحی و ستاره میرمومنی، بخش معماری اسلامی: یاسمن محرابی و زهرا خلیلی و برگزیده در تمام بخش ها: پگاه عسگری.

اجرای موسیقی سنتی، موسیقی پهلوانی و زورخانه ای، شعرخوانی و تواشیح از بخش های دیگر برگزاری این مراسم بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.