نمایشگاه کتاب تهران فرصت مناسبی برای تقویت بنیه فرهنگی هر استان بود

به گزارش مرکزی دیلی، حسین شاکری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همه‌ ساله اردیبهشت‌‌‌ماه در تهران برگزار می‌شود و امسال نیز بیست و هفتمین نمایشگاه از دهم تا ۲۰  اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران در حال برگزاری است.

تقویت بنیه فرهنگی استان‌ها در نمایشگاه کتاب

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های جانبی در حاشیه نمایشگاه کتاب، بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال علاوه بر عرضه کتب و محصولات فرهنگی به بازدید‌کنندگان، هر روز به معرفی ظرفیت‌ها و پشتوانه‌های فرهنگی ـ هنری یکی از استان‌های کشور پرداخت که این امر در جای خود بسیار بی‌نظیر و فرصت مناسبی برای تقویت بنیه فرهنگی هر استان بود.

شاکری اظهار کرد: پانزدهم اردیبهشت‌‌ نیز به‌عنوان روز معرفی استان مرکزی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب اختصاص داده شده بود که در این روز جمعی از مسئولان ارشد، فرهنگیان و هنرمندان استان مرکزی به همراه جمعی از همشهریان مقیم تهران در مراسمی که در حاشیه نمایشگاه برگزار شد حضور به هم رسانیده و ظرفیت‌های موجود فرهنگی ـ هنری استان در این مراسم معرفی شد.

ظرفیت بالای استان مرکزی در حوزه فرهنگ و هنر

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان مرکزی در حوزه فرهنگ و هنر، ادامه داد: قطعاً بیان و معرفی این ظرفیت‌ها طی یک بازه زمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست؛ لیکن در مجموع این موقعیت و فرصت به‌وجود آمده برای استان مرکزی در معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری دلیل بر اهمیت استان و ظرفیت‌های موجود در آن است.

وی تصریح کرد: در طی این یک روز تلاش شد تا علاوه بر شناسایی و معرفی مفاخر فرهنگی، هنری و دینی استان به مردم، ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی  نیز به مخاطبان معرفی شود.

شاکری مطرح کرد: سخنرانی شخصیت‌های فرهنگی، اجرای برنامه نمایش، شعر خوانی و رونمایی از ۲ جلد کتاب منتشر شده در سال جدید از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

کیفیت نمایشگاه کتاب تهران نسبت به سال گذشته

مدیرکل ارشاد استان در ادامه با اشاره به کیفیت نمایشگاه کتاب امسال نسبت به گذشته نیز اضافه کرد: نمایشگاه کتاب امسال چه از نظر ارائه منابع و محصولات فرهنگی و استقبال بازدیدکنندگان از کیفیت و مطلوبیت بهتری نسبت به گذشته برخوردار بود و حضور ناشران خارجی در نمایشگاه، تعدد کتب منتشر شده به لحاظ موضوع و کثرت عناوین و همچنین وضعیت ظاهری نمایشگاه نشان‌دهنده این مهم بود.

وی همچنین با اشاره به حاکم بودن فضای شاد و مفرح علمی و فرهنگی بر فضای نمایشگاه کتاب امسال، تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به افزایش روحیه امید در مردم، فرهنگیان، ناشران و پدیدآورندگان آثار فرهنگی، امسال سرزندگی و شادابی بیشتری را در نمایشگاه کتاب شاهد بودیم و امید است که این روحیه سرزندگی در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

ترویج فرهنگ مطالعه به نسل جوان

شاکری در ادامه بر لزوم ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه به ویژه نسل جوان تأکید کرد و با اشاره به برخی نقاط ضعف و قوت حاکم بر نمایشگاه کتاب تهران، افزود: قطعاً هیچگونه رخداد فرهنگی خالی از عیب و نقص نیست؛ اما بزرگ‌ترین مشکل جدی نمایشگاه بین‌المللی کتاب طی چند سال گذشته بحث مکان آن است و برپایی نمایشگاه در مصلای تهران محدودیت‌های خاصی را برای مردم ایجاد خواهد کرد.

مشکلات موجود نمایشگاه کتاب تهران

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مطرح کرد: با توجه به اینکه مصلای امام خمینی(ره) در مرکز تهران قرار گرفته؛ علیرغم همه تلاش‌های راهنمایی و رانندگی و مسئولان نمایشگاه، باز هم این امر مشکلاتی را برای مردم منطقه و سایر افراد ایجاد می‌کند؛ لذا لازم است تا وزارت فرهنگ و ارشاد، شورای شهر و شهرداری تهران در جهت رفع این نقص تدبیری اندیشیده و مکانی ثابت که هم قابل دسترسی برای همگان بوده و زمینه اختلال در تردد را برای مردم فراهم نکند به‌عنوان محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اختصاص دهند.

وی از مطلوبیت ارائه کتب قرآنی، فرهنگی و دینی در نمایشگاه کتاب امسال خبر داد و افزود: نمایشگاه کتاب بهترین محل برای تبادل افکار فرهنگی و آشنایی با آثار دینی و قرآنی است و خوشبختانه امسال نیز همچون سال‌های گذشته تمامی انتشارات تهران از جمله مؤسسات و انتشاراتی که تخصصی در حوزه قرآن و علوم قرآنی فعالیت دارند در نمایشگاه حضور فعالی داشته و به ارائه آثار خود پرداختند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان ضمن اشاره به استقبال گسترده مردم استان مرکزی از نمایشگاه کتاب تهران از تمامی مسئولان، فرهیختگان، فرهنگیان و مردم فهیم و فرهنگ‌مدار استان جهت حضور در مراسم روز معرفی استان مرکزی در نمایشگاه کتاب تقدیر کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.