سرانه مصرف لبنیات در بین زنان و مردان بسیار پایین است

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، مهین السادات عظیمی در جلسه کارگروه خانواده و زنان با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر سلامت زنان اظهار کرد: در سلامت زنان عوامل اجتماعی ۵۰ درصد، عوامل ژنتیکی ۲۵ درصد و عوامل بهداشتی و درمانی ۲۵ درصد نقش دارد.

وی افزود: با توجه به جمعیت استان مرکزی حدود ۷۰۰ هزار نفر را جمعیت زنان تشکیل می دهد که حدود ۴۹ درصد جمعیت استان شده و با توجه به اهمیت گروه سنی ۱۰ – ۴۹ سال زنان استان نیز که حدود ۴۶۵ هزار نفر می شود باز هم جمعیت آنان ۴۹ درصد بوده که برخلاف انتظار از تعداد مردان کمتر است.

مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت مرکزی تصریح کرد: شیوع عوامل خطر و بیماری های مزمن از زمان میانسالی است که بر اساس بررسی های انجام شده در سال ۹۱ به جز مصرف سیگار که در مردان حدود ۱۵ درصد و در زنان نصف مردان است، زنان در بقیه موارد وضعیتی همانند مردان و حتی بدتر از آنان دارند.

وی درباره چاقی گفت: فعالیت های فیزیکی در زنان نسبت به مردان ۴۶ درصد است که یک فاکتور مهم در سلامت زنان است که متاسفانه در این فاکتور خطر درصد زنان کم فعالیت بیشتر از مردان است.

عظیمی افزود: در عوامل خطر دیگر مانند فشار خون زنان با مردان برابر بوده و این مورد هر دو گروه را تهدید می کند.

۷درصد مردان در مقابل ۲ درصد زنان

وی تصریح کرد: ۷ درصد مردان هیچ کدام از عوامل خطر را ندارند در حالیکه این آمار در زنان حدود ۲ درصد است و در واقع مردان بیش از ۳ برابر زنان سالم ترند.

مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت مرکزی با اشاره به شیوع بیماری های مزمن در کشور گفت: در یک بررسی شیوع بیماری های مزمن زنان ۱۵- ۴۵ سال کشور مورد تحلیل قرار گرفت که در استان مرکزی شایع ترین بیماری، بیماری های مفصلی بود که ۱۳ درصد زنان این گروه سنی به آن مبتلا بوده و بیماری های قلبی و عروقی، آسم، دیابت و بیماری های پوستی به ترتیب بیماری های دیگری بودند که این گروه با آن درگیر بودند.

وی افزود: این بررسی نشان داد۲۰ درصد زنان در استان مرکزی حداقل به یک بیماری مزمن مبتلا بودند، در بحث زیرفاکتورها ابتلا به چاقی در زنان ایرانی به دلیل کاهش فعالیت های فیزیکی بوده و به سبب دریافت کالری اضافه نیست.

عظیمی تصریح کرد: درمان چاقی و اضافه وزن خود منجر به کاهش چربی خون، درمان و کنترل فشار خون، درمان و کنترل دیابت، کاهش خطر سرطان سینه، افزایش شادابی و کاهش افسردگی می شود.

وی با اشاره به علل مرگ زنان ۳۰- ۵۹ ساله مرکزی در سال ۹۱ گفت: سرطان، بیماری های قلبی، حوادث، بیماری های غدد و بیماری های دستگاه تنفسی به ترتیب عوامل مرگ و میر زنان استان مرکزی در سال ۹۱ بود.

مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت مرکزی افزود: سرطان های شایع زنان در استان مرکزی در سال ۸۸ به ترتیب سرطان سینه با ۳۶ درصد، پوست  و کولورکتال(انتهای دستگاه گوارش) بوده است.

وی تصریح کرد: دو سرطان که در زنان شایع است به گونه ای است که امکان غربالگری دارند، سرطان سرویکس از طریق پاپ اسمیر و سرطان سینه از طریق ماموگرافی امکان تشخیص و غربالگری دارند.

عظیمی با اشاره به سرطان سینه گفت: سرطان سینه در مدت سال های اخیر روندی افزایشی داشته که بحث مهم در آن پایین آمدن سن مبتلایان است که به شیوه زندگی ناسالم بر می گردد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.