اراک آلوده حاصل پیوند نامیمون جغرافیای طبیعی و فعالیت‌های انسانی!

به گزارش مرکزی دیلی، سهراب عسگری عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، با تأکید بر اینکه محیط‌ زیست باید در گام نخست به وظایف اصلی خود بازگردد و به صورت جدی محیط زیست را حفظ کند، اظهار داشت: زمانی که در منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک مسابقه اتومبیل‌رانی آفرود برگزار می‌شود به این معناست که محیط زیست از مسیر اصلی خود فاصله گرفته است.

وی تصریح کرد: زمانی که به بهانه دیدن درناها پای ماشین‌ها به کویر میقان باز می‌شود چیزی جز فراموش شدن مسائل حفاظتی از سوی مدیران محیط زیست استنباط نمی‌شود، در صورتی که ذات محیط زیست این است که در خدمت محیط زیست باشد و همه این غفلت‌ها خود مزید بر علت شده و شرایط را این چنین بغرنج کرده است.

این دکترای جغرافیای سیاسی رسیدگی به محیط زیست را امری همگانی دانست و گفت: دغدغه محیط زیست و حفظ حیات‌وحش باید در مردم زنده شود و این حس مشارکت در عموم مردم برانگیخته شود تا فرهنگ مشارکتی ایجاد شود.

جذب سربازان برای جبران کمبود نیرو در محیط زیست

وی با اشاره به کمبود پرسنل نیروهای محیط زیست استان اظهار کرد: این کمبود نیرو خود مشکل‌زا شده است در صورتی که این اداره کل می‌تواند در این خصوص از سربازان استفاده کند و این کمبود نیرو را جبران کند.

عسگری تأکید کرد: با وجود زیرساخت‌ها و منابع طبیعی طبیعت نمی‌تواند خود را ترمیم کند و هروز شاهد گسترش بیماری‌ها هستیم در صورتی که فصل بهار فصل نو شدن طبیعت است اما، همچنان طبیعت و محیط زیست شرایط مناسبی ندارد و بیماری‌ها روز به روز بیشتر می‌شود!

وی این امر را ناشی از سوق پیداکردن طبیعت به سمت ویرانی عنوان کرد و گفت: راهکار هدایت محیط زیست به سمت اصلی خود به کار گرفتن کادر مجرب و کارشناس و حرکت در مسیر اصلی وظایف این سازمان است. محیط زیست حافظ سلامت مردم است پس مردم را برای حفظ محیط زیست مشارکت دهد.

برنامه‌های مرتبط با محیط زیست تولید شود

نویسنده کتاب مقدمه‌ای بر ژئوپولتیک محیط زیست با انتقاد از عملکرد صداوسیمای استان در خصوص فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست، اظهار داشت: هر روز شاهدیم که محیط زیست خواسته و ناخواسته تخریب می‌شود، آلوده می‌شود و ویرانی به بار می‌آید اما، هیچ برنامه‌ای در راستای ارتقای فرهنگ محیط زیست و طرح مشکلات و دغدغه‌های زیست محیطی تولید نمی‌شود. مردم از تخریب محیط زیست اطلاعات کمی دارند اما نمی‌دانند که در شهر اراک حتی حفظ یک درخت بسیار مهم است و اینجاست که کم کاری محیط زیست و صداوسیمای استان در این حوزه به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به وضعیت زیست محیطی اراک افزود: بیان مشکلات و دغدغه‌های زیست محیطی منجر به سرمایه‌گریزی نمی شود. امروز زمان آن رسیده است که شرایط این شهر را که سرمایه‌گذاری بسیاری در آن شده و در پی آن آلودگی‌ها، بیماری‌ها و انواع سرطان را متحمل شده بررسی کنیم. علاوه بر همه دلایلی که برای وضعیت بد زیست‌محیطی اراک اعم از صنایع و خودروها بیان می‌شود وضعیت نامناسب زیست‌محیطی اراک براساس مطالعات علمی ناشی از پیوند نامیمون جغرافیایی طبیعی و فعالیت‌های انسانی است.

بیان مشکلات منجر به سرمایه‌گریزی نمی‌شود

عسگری تأکید کرد: باید پیامدهای تمرکز غلط صنایع در اراک بررسی شود و با برنامه‌ریزی درست، سرمایه‌گذاری‌های جدید را دنبال کنیم؛ چراکه قطعاً کسی خواهان این نیست که شهر اراک همچنان صنعتی بماند و در کنار آن انواع بیماری‌های روحی و جسمی گریبان شهروندان آن را بگیرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.