اظهارات مدیر کل محیط زیست استان به مناسبت هفته زمین پاک

به گزارش مرکزی دیلی، ˈامیر انصاریˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته زمین پاک (دوم تا هشتم اردیبهشت ماه) افزود: عادات ناصحیح و مصرفی یکی از عوامل تهدید سلامت منابع پایه آب، خاک و هوا است و با اصلاح این حوزه می توان این منابع را که سرمایه مهم و ارزشمند زندگی است مدیریت و راهبری کرد.

وی توضیح داد: برای مثال در روند تولید یک لیوان شیر ۲۰۰ لیتر آب مصرف می شود و این شاخص برای تولید یک کیلوگرم سیب زمینی ۲۵۰ لیتر و برای یک کیلوگرم کاغذ ۳۲۴ لیتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی توضیح داد: در شرایطی که استان مرکزی جزو مناطق نیمه خشک و کم آب است شاخص مصرف ۱۰۰ تا ۱۸۰ لیتر آب برای شستشوی یک خودرو، قابل قبول نیست.

انصاری توضیح داد: حفاظت از منابع آبی و مصرف منطقی آن یکی از مصادیق حمایت از زمین پاک است و نیاز است رویکرد مدیریت سبز که از اولویتهای سازمان حفاظت محیط زیست کشور است در تمامی سطوح زندگی افراد و فعالیتهای اجتماعی وارد شود.

وی اضافه کرد: موضوع بازیافت پسماندهای زاید شهری و صنعتی و استفاده مجدد پساب تصفیه شهرها از محورهای مدیریت سبز است که نهادینه کردن برنامه های آن در لایه های اجتماعی در حفظ داشته های سرزمینی اصلی اجتناب ناپذیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: توسعه برنامه های تولید محصولات ارگانیک و کاهش سهم کود و سم در روند تولید، استفاده از روشهای آبیاری نوین و الگوهای کشت مناسب از دیگر مصادیق ارتقای سلامت منابع پایه زیستی به ویژه آب و خاک عاری از آلودگی است.

انصاری اظهار کرد: استان مرکزی از نظر شاخص رد پای اکولوژیک که نسبت ظرفیتهای سرزمینی به مصارف جمعیتی است به حد اشباع رسیده و می طلبد در مطالعات آمایش، سیاستهای اصولی در استقرار صنایع کم آب بر، تصمیمات راهبردی استفاده بهینه از منابع پایه و برنامه های کنترلی کارآمد در حوزه بهره وری بهینه و توازن اکولوژیک اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: تفکر مدیریت سبز در هر برنامه و جایگاه استان، بزرگترین سرمایه محسوب می شود که باید در سایه خلاقیت و اقدامات مشارکت جو نهادینه شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.