موزه مردم شناسی ساوه نمادی از هنر و تاریخ

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، موزه مردم شناسی ساوه با ۱۰۰ شی شناسنامه دار که هر کدام سندی از تاریخ هستند تمدن مردم ساوه در روزگار قدیم را نمایان می کنند.

انواع کاشی، سفال، سماور، تنگ، سینی، قوری، گلدان و چراغ های گردسوز که در گذشته های دور از جمله کالاهای ضروری خانوارهای ساوه محسوب می شد و امروزه تعدادی از آنها زینت بخش خانه هاست در موزه مردم شناسی ساوه نگهداری می شود.

لباس های محلی نیز که در سالیان دور با مدل و رنگ های زیبا و خاصی در میان مردم منطقه رواج داشته در این موزه جایگاه خاصی دارد.

سکه و زیورآلات شامل گردن بندهای نقره و سنگی، دستبند و انگشتر که در گذشته زینت بخش لباس و ظاهر بانوان منطقه بوده و امروز سبک و مدل آنها تغییر یافته بخش دیگری از موزه مردم شناسی این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

موزه مردم شناسی ساوه در جنوب مسجد انقلاب و آب انبار چهار سوق این شهرستان واقع شده است.

بنای چهار سوق ساوه با توجه به تزئینات موجود، از یادگارهای دوره صفویه به شمار می رود.

عمده مصالح کار شده در ساخت این بنا آجر، سنگ، کاشی، آهک، گچ و خاک است.

ˈگنبد چهار سوقˈ با دهانه ای نزدیک به ۱۵ متر و ارتفاعی به همین اندازه از بیرون دارای پلان ۱۲ ضلعی و از داخل بنا دارای پلان مدور است.

این اثر تاریخی در گذشته به عنوان محور اتصال راسته اصلی و مسیر بازار بوده و در دوره هایی نیز به عنوان تکیه برای برگزاری مراسم عزاداری و در زمانی نیز به عنوان زورخانه برای انجام ورزش های باستانی کاربری داشته است.

از مهم ترین تزئینات باقی مانده درگنبد اسماء الله، محمد (ص) و علی (ع) است که به خط کوفی بنایی با کاشی انجام شده است.

این بنا در سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال ۸۶ به عنوان نخستین موزه شهرستان ساوه (موزه مردم شناسی) با هدف معرفی قومیت ها و فرهنگ مردم مورد بهره برداری قرار گرفت.

این موزه همه روزه پذیرای مهمانان نوروزی است و راهنمایان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه با حضور در این مکان اطلاعات کامل را در اختیار مسافران و گردشگران قرار می دهند.ک

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.