تأملی بر مسابقات سراسری قرآن اوقاف

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مرحله کشوری سی‌ و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور نمایندگان سراسر کشور در شیراز برگزار شد و در مراسم اختتامیه برترین‌ها تجلیل شدند و این در حالی بود که نام هیچ یک از نمایندگان استان مرکزی در لیست افراد برگزیده وجود نداشت.

نمایندگان استان مرکزی که در این دوره از مسابقات حضور فعالی داشتند هر کدام در عرصه قرآنی در طول سال‌های گذشته افتخارات چشمگیری برای استان مرکزی چه در عرصه ملی و بین‌المللی کسب کرده‌اند و بی‌شک این بار نیز چشم امید مسئولان و فعالان قرآنی استان به کسب رتبه و افتخاری دیگر توسط آنها برای استان بود؛ اما با توجه به نهایت تلاش، شانس استان در این مسابقات برای کسب رتبه‌های برتر چندان خوب نبود.

حضور ۱۲ نماینده مطرح در سطح ملی و بین‌المللی از استان در این دوره مسابقات و عدم کسب حتی یک رتبه هم برای مسئولان و نمایندگان اعزامی جای بسی تأمل دارد و در این نوشتار سعی بر آن داریم تا ضمن گفت‌وگو با برخی از این افراد این مهم را آسیب‌شناسی کرده و زمینه را برای درخشش استان در مسابقات سال‌های آینده فراهم سازیم.

مجید جدیدی، از قاریان ملی و یکی از نمایندگان استان مرکزی در سی‌ و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در این باره، اظهار می‌کند: نمایندگان استان در مسابقات امسال نهایت تلاش خود را به‌کار گرفتند و اینکه استان نتوانست در این دوره مسابقات خوب عمل کرده و رتبه‌ای کسب کند شاید به شانس، نوع عملکرد متسابقان و یا بروز برخی مسائل حاشیه‌ای و جو مسابقات ارتباط داشته باشد.

وی، سطح مسابقات امسال را نسبت به سال‌های گذشته بسیار بالا توصیف کرد و افزود: علاوه بر سطح بالای مسابقات متسابقان نیز امسال نسبت به سال‌های قبل بسیار قوی وارد شده بودند.

کمبود وقت و کم‌کاری از دلایل عدم موفقیت در مسابقات قرآن

جدیدی با اشاره به عدم کسب رتبه استان در این دوره از مسابقات، کمبود وقت و کم‌کاری خود را مهم‌ترین علت این مهم دانست و افزود: مسلماً برای کسب رتبه برتر و موفقیت در مسابقات قرآنی از جمله مسابقات اوقاف که به‌عنوان بزرگ‌ترین مسابقات کشور مطرح است، نیاز به کار جدی و تمرین فراوان دارد و متأسفانه این امر برای هر یک از نمایندگان استان از جمله خود من به هر دلیلی فراهم نبود.

قاری ملی قرآن اظهار کرد: فعالیت در عرصه قرآنی به‌ویژه حضور فعال و پررنگ در مسابقات قرآن نیازمند صرف وقت است و گاهی اوقات وجود دغدغه‌های معیشتی و برخی مشکلاتی شخصی که در بین فعالان این عرصه وجود دارد امکان و فرصت تمرین جدی در حد مسابقات را از افراد گرفته و خود مانع رسیدن به موفقیت‌ در عرصه‌های قرآنی می‌شود.

لزوم اردوهای تمرینی برای متسابقان

وی با بیان اینکه اوقاف استان نیز در بحث مسابقات امسال چندان جدی وارد نشده، اظهار کرد: برترین رتبه‌های مسابقات امسال اوقاف به نمایندگان استان تهران اختصاص یافت و شاید بتوان یکی از دلایل اصلی کسب این موفقیت را تلاش نمایندگان آنها در کنار حمایت سازمان اوقاف عنوان کرد؛ چرا‌که آنچه که از زبان یکی از این نمایندگان شنیدم حاکی از این بود که امسال مسئولان اوقاف استان تهران قبل از برگزاری مسابقات با انسجام نمایندگان و برگزاری اردوهای تمرینی غیرمتمرکز و همچنین جلسات رفع اشکال با حضور اساتید برجسته برای آنها حرکت بسیار خوبی انجام داده بودند و این مهم در کسب رتبه‌های برتر توسط نماینده‌های تهران در این دوره از مسابقات بسیاراثرگذار بود؛ این در حالی است که جای این حرکت در استان مرکزی بسیار خالی بود.

نماینده استان در مسابقات قرآن اوقاف، بیان کرد: فعالیت در عرصه قرآنی در سطح استان مرکزی چندان پررنگ نیست و توسعه و پیشرفت این مهم در درجه اول همت و تلاش فعالان قرآنی و در وهله دوم مسئولان را می‌طلبد.

محمد شریفی، قاری بین‌المللی قرآن و دیگر نماینده استان مرکزی در این دوره از مسابقات نیز سطح مسابقات امسال را از نظر کیفی و کمی بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: مسابقات امسال کارشناسی شده و در حد بسیار قوی برگزار شد و متسابقان نیز قوی عمل کردند.

عملکرد ضعیف نمایندگان استان در مسابقات سراسری قرآن

وی با اشاره به حضور قوی نمایندگان استان در این دوره از مسابقات، بیان کرد: مسلماً علت اصلی عدم کسب رتبه در این مسابقات به عملکرد خود من بر می‌گردد و قطعاً لازم بود تا بسیار قوی‌تر از حد فعلی در این مسابقات شرکت می‌کردم.

شریفی، عدم موفقیت در این دوره از مسابقات را مشغله کاری زیاد و عدم فرصت کافی برای تمرین عنوان کرد و افزود: طی چندماه اخیر درگیر مسابقات قرآن انتخابی عمان و کارکنان دولت بودم و خوشبختانه در این مسابقات نیز رتبه‌های خوبی کسب کردم؛ اما این مسئله باعث شد تا فرصت کافی جهت تمرین و تمرکز لازم را برای مسابقات اوقاف نداشته باشم.

متسابقان با آمادگی کامل وارد مسابقات شوند

قاری بین‌المللی قرآن که در مسابقات سال‌های گذشته سازمان اوقاف حضور فعال داشته و در مرحله استانی و کشوری رتبه‌های برتر را نیز از آن خود کرده است، ادامه داد: مسلماً موفقیت در عرصه قرآنی به ویژه مسابقات اوقاف نیازمند تلاش و تمرین زیادی است و اگر متسابقین قبل از ورود به عرصه مسابقات با آمادگی کاملی وارد شوند؛ قطعا هم موفق خواهند بود و شاید عدم بسیاری از موفقیت‌ها ناشی از همین کم کاری و عدم وقت کافی باشد.

شریفی در ادامه کیفیت داوری این دوره از مسابقات را بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: هرچند از تمامی تجربیات چند سال فعالیت در عرصه قرآنی خود استفاده کردم تا بتوانم خوب عمل کنم؛ اما در آیتم تجوید نسبت به دیگر متسابقین قدری ضعیف عمل کردم؛ لیکن در کل امسال نسبت به سال‌های قبل رشد قابل ملاحظه‌ای در زمینه قرائت داشتم و این را صراحتاً از زبان یکی از داوران مسابقات شنیدم و این مهم برایم تجربه‌ای ارزشمند محسوب خواهد شد.

وی افزود: از تمام تجربیات مسابقات امسال برای شرکت قوی‌تر و حضور مقتدرانه در مسابقات سال آینده سازمان اوقاف استفاده خواهم کرد و تا به لطف الهی با جدیت و تلاش بیشتری در این مسابقات حاضر شوم.

لزوم سرمایه‌گذاری قبل از برگزاری مسابقات قرآن

قاری بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: مسلماً همه نمایندگان و فعالان قرآنی استان از قابلیت‌های بسیار عالی در حوزه قرآنی برخوردار هستند؛ لیکن برای رسیدن به موفقیت و کسب عنوان‌های برتر برای استان نیاز هست تا از سوی مسئولان بر روی متسابقان هزینه و سرمایه‌گذاری لازم صورت گرفته و پیش از مسابقات برنامه‌های جامعی توسط اساتید مجرب درنظر گرفته شود.

کیفیت بالای سطح مسابقات قرآن اوقاف

حجت‌الاسلام عباسیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی نیز در این باره به ایکنا، گفت: در اینکه مسابقات قرآن اوقاف در سطح و کیفیت قوی برگزار می‌شود و نمایندگان اعزامی استان در این دوره از مسابقات از توانمندی بالای برخوردار بودند شکی نیست و درباره رتبه نداشتن استان قطعاً واقعیت امر این است که سرمایه‌گذاری لازم هم از طرف خود نمایندگان و سازمان اوقاف استان صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: تلاش و توانمندی بالای نمایندگان استان در این دوره از مسابقات بر ما پوشیده نیست؛ چراکه هر یک از این افراد دارای رتبه‌های مطرح ملی و بین‌المللی هستند و همیشه در اکثر مسابقات قرآنی رتبه‌های خوبی برای استان و جامعه قرآنی به همراه داشته‌اند و این تلاش از سوی سازمان اوقاف جای بسی تقدیر و قدردانی است.

تلاش دائمی لازمه فعالیت متسابقان قرآنی است

عباسیان اظهار کرد: موفقیت در سطح مسابقات قرآنی به بزرگی و اهمیت مسابقات قرآن اوقاف با توجه به کیفیت مسابقات و سطح قوی متسابقان نیازمند صرف وقت و تلاش دائمی است و نمایندگان استان نیز در این دوره از مسابقات باید بیشتر به این مهم توجه می‌کردند.

وی بیان کرد: سازمان اوقاف استان نهایت حمایت خود را از فعالان قرآنی استان در همه زمینه‌ها خواهد داشت؛ اما کسب موفقیت در عرصه‌های ملی و بین‌المللی در یک بازه زمانی کوتاه میسر نخواهد شد و دستیابی به این قبیل موفقیت‌ها نیازمند کار قوی و صرف وقت در همه ایام به‌ویژه زمان مسابقات است و سطح متسابقین باید در طول سال تقویت شود؛ ولی متأسفانه به این مهم در سطح استان چندان جدی پرداخته نمی‌شود و فعالیت فعالان قرآنی صرفاً به زمان اندک قبل از مسابقات محدود شده است که این مهم خود آسیب‌رسان است.

این مقام مسئول در پایان، اظهار کرد: امید است اداره‌کل اوقاف استان همه تلاش خود را در جهت حمایت و سرمایه‌گذاری از فعالان قرآنی برای حضور درخشان در مسابقات سال آینده به کار خواهد گرفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.