آمادگی اراک با هزاران چشم‌انداز برای میزبانی مسافران نوروزی + تصاویر

به گزارش مرکزی دیلی، سید محسن رحمتی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اراک، بااشاره به جایگاه ویژه صنعت گردشگری در بهبود شرایط اقتصادی کشوراظهار کرد: گردشگری نقش مهمی را در احیاء و متنوع سازی جوامع اقتصادی ایفا کرده و اقتصاد جهانی را کاملا تحت تاثیر قرار خود قرار می دهد  و منبعی مهم برای شکوفایی اقتصاد کشورهای در حال توسعه و بر قرار کننده توازن مالی در اقتصاد بین الملل کشورهای فقیر و غنی است.

وی افزود:استان مرکزی به سبب دارا بودن جاذبه های گرشگری، تاریخی، طبیعی و صنایع دستی بسیار زیاد از جایگاه ویژه ای در صنعت گردشگری برخورداراست و سالانه تعداد زیادی از مسافران شهرهای دیگر را در خود جای می دهد.

سرپرست میراث فرهنگی تصریح کرد: مناطق نمونه مرکزی که دارای قابلیت های گردشگری به لحاظ وجود جاذبه های طبیعی تاریخی مذهبی و فرهنگی هستند به تصویب هیات وزیران رسیده است.

رحمتی با اشاره به واگذاری مناطق نمونه به سرمایه گذاران جهت احداث تاسیسات گردشگری گفت: در شهرستان اراک منطقه هزاوه، کویر میقان، منطقه هفتاد قله، کوه سفید خانی (خانه میران)، دره گردو،  تخت سادات کرهرود، تفرجگاه کلاله سنجان به عنوان مناطق نمونه گردشگری معرفی شده اند که مطالعات جهت واگذاری آنها انجام شده است.

رحمتی افزود: دولت به منظور افزایش انگیزه برای سرمایه گذاران در صنعت گردشگری و ایجاد تاسیسات مورد نیاز در این حوزه اقدام به ارائه تسهیلات نموده است که این تسهیلات شامل این تسهیلات شامل واگذاری اراضی، ارائه تسهیلات بانکی ویژه، تخفیف در صدور مجوزهای مورد نیاز، ایجاد برخی از زیر ساخت ها تا ورودی مناطق نمونه ، کمک به اجرای زیر ساخت ها است.

دره گردو دره ای میان کوه های سرخه

سرپرست میراث فرهنگی مرکزی با اشاره پیشینه  منطقه گردو به منظور شناخت هرچه بیشتر گردشگران گفت: این منطقه در جنوب شرقی اراک در دامنه کوه های سرخه واقع شده است.درختان مربوط به این منطقه توت، بید، گردو و بادام می باشند و از حیوانات این منطقه گرگ، مار، کبک، روباه و خرگوش را می توان نام برد.

رحمتی افزود: در چند سال اخیر با توجه به زیبایی منطقه گردو که بستر مناسبی جهت کوهپیمایی و گردشگری بوده و اقدامات بسیاری نظیر زیرساخت های راه دسترسی و محوطه سازی های صحیح صورت گرفته است.

وی به مزارهشت شهید گمنام در کوه نورالشهدا در منطقه گردو اشاره و تصریح کرد: وجود این حرم مطهر شهدای گمنام مامنی برای گردشگران و ورزشکاران بوده که علاوه بر تفریح و بازدید و استفاده از مناطق گردشگری و طبیعی لحظاتی را به نجوا با شهدا و زیارت بگذرانند.

تخت سادات کرهرود از جاذبه های دیگر استان

رحمتی با اشاره به یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان مرکزی گفت: تخت سادات یکی دیگر از مناطق گردشگری استان مرکزی در منطقه کرهرود با مساحتی حدود ۱۰۰ هکتار و اقلیمی نیمه خشک و کوهستانی است.

وی افزود: از جمله زیبایی های موجود در این منطقه گردشگری به چشمه باغات میوه و اراضی کشاورزی می توان اشاره کرد.
رحمتی تصریح کرد: باید توجه ویژه ای به مناطق مختلف گردشگری استان شود و تلاش کنیم که با اهمیت هرچه بیشتر، از این مناطق حفاظت کرده و اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهیم.

کوه سفید خانی مکانی مناسب برای اسکی بازان

سرپرست میراث فرهنگی با اشاره به توجه ویژه به این منطقه به عنوان منطقه ای ورزشی گفت: منطقه سفیدخانی با مساحت ۱۰۰هکتار از جمله فضاهایی است که به سبب مطالعات ورزشی استان و اظهار نظر کارشناسان فدراسیون اسکی کشور برای استقرار پاره ای از امکانات زمستانی و تابستانی مناسب تشخیص داده شده است.

وی افزود: این محوطه به سبب نزدیکی به شهر اراک ووجود امکاناتی از قبیل تله لوژ و کانال های شیبدار برای تفریحات خانوادگی و گذراندن اوقات فراغت مناسب میباشد.

رحمتی تصریح کرد: وجود برف در زمستان و دمای مناسب هوا در بهار و تابستان سبب می شود این امکانات در بیشتر اوقات سال مورد استفاده اهالی و بازدید کنندگان استان قرار بگیرد.

هفتاد قله منطقه دارای ۷۰ کتیبه در دل خود

سرپرست میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به ارزش زیستگاهی منطقه هفتاد قله گفت: این منطقه با مساحت ۸۲۱۲۵ هکتار در ۴۳ کیلومتری اراک، ۱۵ کیلومتری محلات و ۳۰کیلومتری شهر خمین واقع شده است که ۷۰ کتیبه مربوط به ۴۰۰ سال پیش از میلاد را در دل خود نگه داری می کند.

رحمتی افزود: منطقه هفتاد قله از جمله مناطق نمونه گردشگری استان مرکزی است که در سال ۱۳۵۳ تحت حفاظت محیط زیست درآمده است.

تالاب و کویر میقان نقش چشم نواز آفرینش خالق یکتا

رحمتی با اشاره به نقش تالاب میقان دربه عنوان یکی از مراکز مهم طبیعت گردی و پرنده نگری گفت: این تالاب یکی از تالاب های مهم ایران است که با مساحت ۵۰۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک واقع گردیده است.

وی افزود: این تالاب دارای ویژگی های بوم شناسی خاصی است و سالانه تعدادزیادی از پرندگان مهاجر را در خود جای می دهد.

رحمتی تصریح کرد: پوشش گیاهی این منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند بوده که از این نظر این تالاب یکی از ذخیره گاه های مهم گیاهان شور کشور به شمار می رود و براساس آمار ارائه شده ۵۲ گونه گیاهی در این منطقه زیست می کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.