خانه حسن پور در بازار اراک؛ گنجینه ای از دیدنی های معماری

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، وارد گذر پنجم بازار تاریخی اراک که می شوی، خانه ای به قدمت ۱۰۰ سال چنان مقابلت رخ می نماید که ناخودآگاه وارد آن می شوی. بوی کهنگی، بوی آجرهای خام، بوی کاهگل و حتی بوی نان تازه را می توان براحتی از لابه لای خشت های این خانه استشمام کرد. خانه ای که تا ۱۵ سال پیش، ساکنانی داشت، اینک تبدیل به مکانی برای حفظ و معرفی صنایع دستی ایران به نسل جدید شده است، نسلی که با آن دوران بسیار فاصله گرفته است.

درهای چوبی و قهوه ای رنگ خانه حسن پور رو به حیاطی باز می شوند که در نگاه اول درخت توت تنومندی درون آن خودنمایی می کند پله های قدیمی و بلند با سنگهایی قدیمی راهنمای خوبی هستند برای ورود به داخل ساختمان دو طبقه موزه حسن پور.

خانه ای که روزگاری طبقه بالای آن پذیرای میهمانان خاندان حسن پور بوده و طبقه پایین هم شاهدی برای زندگانی سنتی ایرانیان که امروز دیگر خبری از زندگی به آن شیوه نیست و اینک اتاق های خانه حسن پور پذیرای میهمانان دیگری شده اند و هر اتاق پذیرای آثاری از صنایع دستی ایران ، اتاق هایی که در روزگاری نه چندان دور هر کدام به نامی چون پنج دری خوانده می شدند و امروز پذیرای ذوق و هنر خوشنویسان خوش ذوق اراکی همچون صداقت نیا هستند.

گالری فلز که نمایشگر هنر قلمزنی استادان بزرگی همچون استاد باباخانی است، این هنر سخت و ظریف که با قیر داغ و آب سرد سرو کار دارد و این چنین زیبا می درخشد.

گالری سفال و شیشه شامل سینی های سفالی و بشقاب های سرامیک که نشانی از ظروف مورد استفاده نیاکان را دارند، حتی گلدان های شمعدانی چیده شده روی پله های این اتاق هر گوشه ای از گذشته زیبای فراموش شده مان را به رخ می کشند و سلول های خاکستری ذهنمان را وادار به تفکر می کند.

گالری ترمه دوزی و گالری معرف لباس های اصیل ایرانی همچون قشقایی و … نمادی از طایفه های غیور ایرانی. گالری آیینه و کشول؛ اثر نگارگری که با تصویر کشیدن رزمندگان در حال جنگ برای لحظاتی حال و هوایمان را به سمت روزهای دفاع مقدس تغییر می دهد، به روزهای خاکریز، سنگر، بوی خردل و … در این بین پیکره تراشی که تشنه لب را بر روی کویر خشک شده نشان می دهد برای لحظه ای نظرها را به خود جلب می کند.

غزال های تراشیده شده بر روی چوب، تندیس هایی که نحوه کندن چاه در گذشته را نشان می دهند. آسیاب گندم و نحوه ی دستار کردن آن که حالا دیگر حتی نشانی از آنها نه تنها در شهر اراک بلکه شاید در هیچ جای ایران زمین وجود نداشته باشد.

فرصتی مناسب برای آشنایی با شغل های آبائی و اجدادی

معرفی شغل پنبه زنی و قالی بافی سنتی به وسیله هنر دست و مجسمه سازی در این موزه فرصت مناسبی است برای آشنایی نسل جدید با گذشته نه چندان دور پدران و مادران است. فرصتی مناسب برای آشنایی با شغل های آبائی و اجدادیشان.

کمی آن طرف تر که می روی باز هم هنر دست و مجسمه سازی به زیبایی کلبه ی باصفای روستایی با آن تنور داغ و بوی نان تازه با ایوانی ساده و بی آلایش که براحتی می توانی صدای مرغ و خروس های آن را هم بشنوی و بند رختی که امروزه با ابزار جدید کمتر مورد استفاده واقع می شود.

موزه ی حسن پور این فرصت را به هر کسی که می خواهد سری به گذشته هایش بزند می دهد تا با سفر به این موزه با هویت خویش بیش از پیش آشنا شود و به اینکه یک ایرانی است بیشتر از هر زمانی به خویش ببالد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص موزه حسن پور شهر اراک گفت: موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی حسن پور شهر اراک در تاریخ ۲۰ خرداد ماه سال ۸۲ تاسیس شد.

سید محسن رحمتی افزود: این موزه در مکان خانه تاریخی حسن پور از بناهای تاریخی دوران قاجار و در گذر پنجم بازار تاریخی شهر اراک بنا شده است.

وی آثار موجود در این موزه را آثاری شامل هنرهای اسلامی همچون آثار فلزی، خوشنویسی تذهیب و نگارگری عنوان کرد و ابراز داشت: گردشگران و علاقمندان به بازدید از آثار هنری و صنایع دستی در این موزه می توانند همه روزه به جز روز های دوشنبه از ساعت ۸ صبح الی ۲۰شب از این موزه بازدید نمایند.

…………………………….

گزارش:طاهره قهیه ای

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.